تبیان، دستیار زندگی

موسیقی و مغز، دوستی یا دشمنی؟

با توجه به گستردگی دنیای وجودی انسان و تاثیراتی که عوامل مختلف بر روح و روان بشر می گذارند شناخت این عوامل و کنترل بهینه آن ها می تواند بسیار مهم باشد. یکی از این عوامل موسیقی است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: موسیقی و مغز، دوستی یا دشمنی؟
نام ارائه دهنده/دهند گان: مهرناز مسیبی، نرگس باقری
زمینه و نوع پروژه: علوم انسانی و روانشناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 8 (دوره اول)

موسیقی و مغز، دوستی یا دشمنی؟
 چکیده پروژه
با توجه به گستردگی دنیای وجودی انسان و تاثیراتی که عوامل مختلف بر روح و روان بشر می گذارند شناخت این عوامل و کنترل بهینه آن ها می تواند بسیار مهم باشد. یکی از این عوامل موسیقی است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است.

 مقدمه
از نظر علما موسیقی، فن تركیب اصوات است به طوری كه برای گوش خوشایند باشد. موسیقی وسیله ای است برای بیان احساسات و نشان دادن حالات درونی انسان و به همین دلیل، یكی از لطیف ترین و زیباترین هنرها به شمار می رود و نموداری است از ذوق، سلیقه، روحیه و احساس هر ملت. گرچه همه هنرها عاطفی اند اما موسیقی عاطفی ترین هنرهاست. مردم بدون داشتن تصوری از ملودی ها در ذهنشان و یا مكانیسم تاثیر آن، با گوش دادن به آن ها احساس غم و شادی یا شكست و پیروزی می كنند و این به دلیل درونی بودن موسیقی نسبت به سایر هنر هاست در كل می توان گفت الحان موسیقی در یك تركیب و فرم زیبا و هارمونی و رنگ آمیزی مناسب، سریع تر از هر هنر دیگری در عاطفه و ذهن افراد می تواند تاثیر بگذارد و احساسات و عواطف خاصی را در آن ها برانگیزد.

هدف
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر موسیقی بر ساختار و عملکرد مغز و در نتیجه تاثیر آن بر فعالیت های انسان مانند: احساسات، خلق و خو، قدرت تجسم، جریان خون، استرس و سیستم ایمنی، افزایش انرژی می باشد.
موسیقی و مغز، دوستی یا دشمنی؟
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های مروری با استفاده از مطالعات کتابخانه ای انجام شد. در این راستا با جستجو در منابع معتبر کتابخانه ای و مقالات علمی اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و طبقه بندی گردید سپس با کمک افراد صاحب نظر همچون مشاور و روانشناس تحلیل و بررسی های لازم بر روی اطلاعات جمع آوری شده انجام گرفت و در پایان اطلاعات جمع بندی و به صورت مکتوب در آمدند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

پروژه حاضر در مورد چه بود؟ موسیقی
1. موسیقی
2. ریاضی
3. علوم اجتماعی
4. شیمی

مطالب مرتبط:
تاثیر موسیقی کلاسیک بر روی مغز انسان
حجم و اندازه مغز تابع ویژگی ژنتیکی است!

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت