تبیان، دستیار زندگی

توثرد

رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. همواره باید از راه های حفظ و مراقبت از دندان ها مانند مسواک زدن استفاده کرد تا این سلامتی به خطر نیفتد. این سلامتی در موقعیت های خاص مانند بارداری، دیابت و بیماری های قلبی می تواند به خطر بیفتد، مشابه بسیاری از اجزای بدن، دهان شما نیز محل فعالیت باکتری هایی است که اکثر آن ها خطرناک هستند..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: توثرد
نام ارائه دهنده/دهند گان: سروناز قنبری و هدی اشكوری
زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی و پزشكی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: پژوهشسرای دکترحسابی

توثرد
 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر کنترل بهداشت دهان و دندان و بیان مسائل و مشکلات مربوط به دهان و دندان بود.

 مقدمه
رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. همواره باید از راه های حفظ و مراقبت از دندان ها مانند مسواک زدن استفاده کرد تا این سلامتی به خطر نیفتد. این سلامتی در موقعیت های خاص مانند بارداری، دیابت و بیماری های قلبی می تواند به خطر بیفتد، مشابه بسیاری از اجزای بدن، دهان شما نیز محل فعالیت باکتری هایی است که اکثر آن ها خطرناک هستند.. مسواک زدن روزانه می تواند باعث شوند باکتری ها تحت کنترل قرار گیرند. سلامت دهان شما می تواند از برخی بیماری ها و شرایط تاثیر پذیرد یا با شرایط ایجاد شده در این بیماری ها ارتباط داشته باشند. از آنجایی که سطح خشک، باکتری کمتری را جذب می کند و گرما باعث تسریع در فرآیند خشک شدن و همچنین در بعضی از دماها خاصیت میكروب کشی دارد، خشک کن مسواک با استفاده از لامپ مادون گروه پژوهشی تصمیم به ساخت دستگاه توثرد قرمز گرفت.

از آنجایی که مسواک یكی از عمومی ترین و پرمصرف ترین لوازم بهداشت فردی در جامعه می باشد و خیلی از بیماری های دهان و دندان می تواند از طریق آن ایجاد شود و همچنین بیماری هایی مثل قلب و دیابت، خشكی دهان، کم خونی، پوکی استخوان، اختلالات خوردن غذا، برفک دهان و ایدز، آرتریت روماتوئید و بیماری کلیه می تواند ارتباط مستقیمی با بیماری های دهان و دندان داشته باشد، این طرح در کنترل بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد.

هدف
هدف از پژوهش حاضر کنترل بهداشت دهان و دندان و بیان مسائل و مشکلات مربوط به دهان و دندان بود.

توثرد
روش
طرح ارائه داده شده توسط این گروه، برای عموم قابل استفاده است. روش نمونه گیری این طرح، به صورت آزمایشگاهی بوده و نیز امواج الكترومغناطیسی (فروسرخ که در مادون قرمز وجود دارد و انسان آن را نمی بیند) و قوانین گرما در فیزیک از جمله قوانینی بودند که در این پروژه مورد مطالعه قرار گرفتند؛ می توان گفت روش اجرا و تكنیک مورد استفاده گروه، انجام آزمایش و به دنبال آن تحلیل محتوا می باشد. در این پروژه، اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و آزمایشگاهی گردآوری شده است. این گروه پس از انتخاب جنس بدنه دستگاه، محل قرارگیری اجزای مختلف وسیله را طبق محاسبه فاصله آن ها از یكدیگر و مسواک های داخل دستگاه مورد بررسی قرار داد و اقدام به ساخت دستگاه نمود. لامپ مادون قرمز در سقف کابین توثرد با فاصله معینی از جایگاه مسواک ها قرار داده شد و دو فن در دیوارهای جنبی کابین جهت خروج بخار ایجاد شده توسط گرمایش مادون قرار گرفت ضمنا دو کیت تایمر جهت کنترل زمان کارکرد فن و لامپ مادون قرمز در خارج دستگاه تعبیه گردیده است.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 پروژه حاضر در چه حوزه ای انجام شده است؟ علوم پزشکی
1. علوم اجتماعی
2. فنی مهندسی
3. شیمی
4. علوم پزشکی

 
مطالب مرتبط:
بهداشت دهان و دندان
بهداشت فردی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت