تبیان، دستیار زندگی

ولایت کلید سایر معارف دین است

یک کارشناس دینی بیان کرد: امام باقر(ع) به ابو حمزه ثمالی می فرماید ۵ عنصر نماز، روزه، زکات، حج و ولایت در اسلام تاکید شده است و آنقدر که بر ولایت تاکید شده، در مسائل دیگر این اتفاق نیفتاده است، چراکه ولایت کلید دیگر معارف دین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ولایت

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید علی حسینی در جشن عید غدیر همراه با بزرگداشت مقام علامه سید فضل الله طباطبائی در حسینیه شهدای قم، واقعه غدیر را بزرگترین اتفاق عالم امکان برشمرد و افزود: اهمیت جایگاه ولایت و نسبتی که ولایت با دیگر معارف وحیانی نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) دارد اینست که خداموند متعال می فرماید اگر چنین نصبی اتفاق نیفتد تمام ۲۳سال دعوت پیامبر مکرم اسلام کان لم یکن است.

این کارشناس دینی افزود: امام باقر(ع) به ابو حمزه ثمالی می فرماید ۵ عنصر نماز، روزه، زکات، حج و ولایت در اسلام تاکید شده است و آنقدر که در ولایت تاکید شده در مسائل دیگر این اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه ولایت کلید دیگر معارف دین است، ادامه داد: شرایط نماز، روزه، زکات و حج را به امر خدا ولی مشخص می کند، لذا ولایت کلید تمام معارف دین و کلید بندگی است.

حجت الاسلام حسینی گفت: جهت دیگر اهمیت ولایت از آنجاست که در احکام مختلف گاهی اتفاق می افتد مقدمات حاصل نیست لذا حکم کنار می رود، مثلا در حج اگر استطاعت نباشد یا در زکات اگر اموال به حد نصاب نرسد، لذا در نماز، روزه، زکات و حج تعطیلی و رخصت وجود دارد اما ولایت هیچ تعطیلی و رخصتی ندارد و ولایت عذر نمی پذیرد.
وی با اشاره به تفاوت میان ولایت در تشیع و سایر مذاهب، فرق و ادیان گفت: تفاوت آنجاست که آن ولی را که شیعه قبول دارد از جانب خداوند متعال منصوب شده و کسی است که خداوند متعال او را اهلیت داده و به عنوان سرپرست بشر قرار داده است لذا در کار او گمراهی و خطا راه ندارد.

حجت الاسلام حسینی در پایان با پاسداشت مقام علامه سید فضل الله طباطبایی عنوان کرد: این عالم جلیل القدر عمرش را در مسیر احیای امر اهل بیت(ع) وقف کرد.

 منبع : ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.