تبیان، دستیار زندگی

ساخت خمیر دندان سفید کننده بر پایه زغال فعال

خمیر دندان ‌های زیادی در بازار موجود است، نعنایی، اکالیپتوس و .... اما شما مطمئن هستید که همه آن ‌ها بی ‌خطر هستند؟ ممکن است تعجب کنید وقتی بشنوید اکثر خمیر دندان‌ هایی که از مغازه ‌ها تهیه می ‌کنید حاوی ترکیبات مضر هستند و می ‌توانند خسارت بسیار بیشتری از خسارات دندانی یا دهانی به شما بزنند. بعضی از مواد مضر و سمی که در ترکیب خمیر دندان وجود دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت خمیر دندان سفید کننده بر پایه زغال فعال
نام ارائه دهنده/دهند گان: سلاله فرآورده، روشان عسگری، سوفیا بابایی
زمینه و نوع پروژه: بهداشت
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دخترانه غیر دولتی شکوفا

ساخت خمیر دندان سفید کننده بر پایه زغال فعال

 چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر ساخت خمیردندان سفید کننده دندان برپایه زغال فعال بود.

 مقدمه
خمیر دندان ‌های زیادی در بازار موجود است، نعنایی، اکالیپتوس و .... اما شما مطمئن هستید که همه آن ‌ها بی ‌خطر هستند؟ ممکن است تعجب کنید وقتی بشنوید اکثر خمیر دندان‌ هایی که از مغازه ‌ها تهیه می ‌کنید حاوی ترکیبات مضر هستند و می ‌توانند خسارت بسیار بیشتری از خسارات دندانی یا دهانی به شما بزنند. بعضی از مواد مضر و سمی که در ترکیب خمیر دندان وجود دارد عبارت است از سدیم سولفات، پروپیلن گلیکول و خیلی ترکیبات دیگر، به علاوه خمیر دندان‌ های موجود در بازار شیرین کننده و طعم دهنده‌ های مصنوعی مانند اسپرتیم دارند. پس اگر این خمیر دندان ‌ها خوب نیستند چه طور دندان‌ هایمان را تمیز نگه داریم؟ می‌ توانید خمیر دندان خانگی خود را درست کنید. این کار ساده و ارزان است و علاوه بر همه این ‌ها، چون خودتان آن را درست کرده ‌اید تمام ترکیبات آن را می‌ دانید و مطمئن هستید ضرری برای شما ندارد.

مثلا می‌ توانید یک خمیر دندان سفید کننده طبیعی تنها به وسیله ۳ ترکیب درست کنید: زغال فعال، روغن نارگیل و پوسته پودر شده تخم مرغ. این خمیر دندان خانگی از خمیر دندان ‌های موجود در بازار سایندگی بسیار کمتری دارد و به دندان ‌ها یا لثه‌ ها هم آسیب نمی ‌رساند.

زغال فعال کمک می ‌کند دندان ‌ها سفید شوند و هر گونه لکه رنگ، پلاکت و جرم را از روی دندان پاک می‌ کند. در حقیقت ترکیبات موجود در زغال فعال با ترکیبات رنگی روی سطح دندان مانند چای و قهوه ترکیب می‌ شوند و آن ‌ها را از بین می ‌برند. این ماده پی هاش دهان را در حد متعادل نگه می ‌دارد و با بوی بد دهان مبارزه می ‌کند.

 هدف
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر ساخت خمیردندان سفید کننده دندان برپایه زغال فعال بود.

ساخت خمیر دندان سفید کننده بر پایه زغال فعال
 روش
پژوه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی است. دانش آموزان برای ساخت خمیردندان ابتدا یک دوم قاشق چایخوری زغال فعال را درون کاسه‌ ای ریختند. سپس یک قاشق غذاخوری پودر پوسته تخم مرغ را اضافه نمودند. در گام بعد یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده را به مواد اضافه کردند. مواد را با استفاده از یک قاشق و یا چوب بستنی به خوبی با هم مخلوط نمودند تا خمیر یک دست تولید شود. خمیر دندان خانگی‌ تان آماده است. ظرف در داری فراهم کردند و خمیر دندان را در آن نگه داشتند. سپس دانش آموزان درب ظرف را محکم چفت کردند تا هوایی به داخل آن راه پیدا نکند. به دلیل اینکه زغال فعال با ساییدگی سطح دندان ها، باعث از بین رفتن جرم و لک روی دندان می شود، بهتر است در استفاده از آن تفریط نکنید تا باعث ساییدگی مینای دندان هایتان نشود.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه چیزی بودند؟ خمیردندان
1. مسواک
2. خمیردندان
3. شامپو
4. صابون
 
مطالب مرتبط:
محلول های موثر بر سلامت دندان ها
تهیه خمیر دندان جادویی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت