تبیان، دستیار زندگی

راه هایی برای فکر نکردن به گذشته

چگونه گذشته های تلخ را از ذهنمان پاک کنیم ؟

بدون شک هیچ فردی در دنیا وجود ندارد که در طول زندگی با اتفاقات بد مواجهه نشده باشد . همه ی ما خاطرات بدی را در گذشته ی خود داریم که در گوشه ی ذهنمان ثبت شده است. نحوه ی مواجهه شدن با اتفاقات بد در افراد متفاوت است برخی در مدت زمان کوتاهی اتفاقات بد را فراموش می کنند و به زندگی عادی خود بر میگردند و برخی هم مدام در فکر و خیال و غم و افسوس گذشته به سر می برند ؛به طور کلی فراموش کردن گذشته های تلخ مثل مرگ عزیزان، طلاق، قطع رابطه با یک دوست و... برای هر انسانی سخت است اما با این وجود راه‌هایی عملی، برای فراموش کردن چنین گذشته‌های تلخی وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فراموش کردن گذشته، گذشته، زمان حال، اتفاقات بد، خاطرات تلخ، افکار منفی، حرف زدن، خندیدن، فعالیت، خانواده ایرانی، مهارت های زندگی

فراموش کردن گذشته یعنی چه؟

فراموش کردن گذشـته یعنی قبول کنید که برای تغییر گذشـته کاری از دستتان برنمی آید. درمواجهه با  شکستتان شما هرچه از دستتان برمی آمده کرده اید. باید بدانید که تا جاییکه می توانسته اید خوب، مهربان و موثر بوده اید. اگر قرار بود به عقب برگردید مطمئناً نمی توانستید کاری بیش از آن انجام دهید. پس باید گذشته را فراموش کنید.

فراموش کردن گذشـته یعنی خود را برای اشتباهاتتان ببخشید. فکر کردن دوباره به آنچه که می توانستید یا باید انجام می دادید هیچ اثری ندارد. اگر با اشتباهاتتان درگیر هستید یا شکست خورده اید سعی کنید خودتان را ببخشید.

فراموش کردن گذشته یعنی افکارتان را بشناسید. اگر می بینید که مدام درگیر گذشته هستید، با ملایمت افکارتان را به زمان حال برگردانید. سعی کنید این عادت را کنار بگذارید که مدام به اشتباهات گذشته تان فکر کنید.

فراموش کردن گذشتـه یعنی به ذات زمان اعتماد کنید. زمان می گذرد و شما هم باید از گذشـته بگذرید. زخم هایتان به مرور التیام می یابند و فقط جای آن بر جا می ماند.

فراموش کردن گذشـته یعنی ارتباطات جدید ایجاد کنید. لازم نیست که حتماً یک گروه دوست تازه پیدا کنید. می توانید یک دوستی جدید را با یکی از همکارانتان شروع کنید یا یکی از همسایه ها را برای شام به خانه تان دعوت کنید. اگر درمورد شکست هایتان با کسی حرف بزنید راحت تر می توانید با آنها کنار بیایید.

حال برخی از مواردی که به فراموش‌شدن گذشته ما کمک می‌کنند را می‌خوانیم:

با خودتان روراست باشید

قبل از هرچیز باید با خودتان شفاف باشید و در مورد این موضوع به نتیجه‌ای روشن برسید كه فكر كردن در مورد گذشته و مرور تجربه‌های تلخ برای‌تان آزار‌دهنده است و مثل یك سم كشنده در دراز مدت شما را از پا خواهد انداخت. باید از این وضعیت خسته شوید، خسته از غصه خوردن و فكر كردن و مرور تجربه‌های گذشته، خسته از احساس افسردگی و حسرت در مورد گذشته و بعد از این خستگی سودمند و به موقع، باید همه توانتان را برای مقابله با این حس یك جا جمع كنید. تنها به این فكر كنید كه همین الان درست همین الان دیگر نمی‌خواهید حسرت گذشته را بخورید و از داشتن حس افسردگی و ناراحتی به اندازه كافی خسته شده‌اید. 

بنویسید و بِکِشید

یک کاغذ بردارید و افکار و خاطرات گذشته را بنویسید. سعی کنید تمام جزئیات را به یاد آورید و بار دیگر با نوشتن آن‌ها را با خودتان در میان بگذارید. این کار اندکی از فشار خاطرات و گذشته بر شما خواهد کاست. علاوه بر این می‌توانید از نقاشی کمک بگیرید. مهم نیست نقاشی‌تان خوب است یا بد، مهم این است که ذهن و بخشی از بدنتان را درگیر مرور خاطرات کنید که به فراموشی آن‌ها کمک خواهد کرد.

حرف بزنید

 گاهی به اشتباه فکر می‌کنیم سخن گفتن درباره گذشته، حال ما را بدتر خواهد کرد. اما هرگز چنین نیست. اگر فرد معتمدی در اطرافتان دارید که اتفاقا در خاطرات گذشته شما نقشی دارید، بنشینید و با او آن لحظه‌ها را مرور کنید. این کار نیز سبب آرامش و سبکی شما خواهد شد و همچنین موجب می‌شود شما با گذشته‌اتان کنار بیایید. 

فعالیت کنید

مشغول شدن به یک ورزشی که مستلزم تمرکز روی بدن تان است و یا نیازمند هماهنگی بین دست و چشم هایتان است، یک راه خوب برای پاک کردن ذهن می باشد. علاوه بر این، تمرین کردن فایده ی دیگری هم دارد و سبب تولید انتقال دهنده های عصبی مربوط به احساسات خوب، و اندورفین ها می شود. که حال تان را بهتر خواهد کرد.

بخندید

خندیدن می تواند ذهن شما را از نگرانی ها رها کند. زمانی که ما می خندیم، مغز ما درگیر می شود -- مغز به بدن فرمان میدهد تا یک سری از ژست ها و صداها را تولید کند.

خندیدن به کاهش استرس کمک میکند. بنابراین اگر افکار مکرر شما باعث پریشانی تان میشوند، خنده واقعا یک درمان موثر است. با دوستانی که شما را به شدت می خندانند همصحبت شوید، یک فیلم خنده دار ببینید یا در یک کلاس یوگای خنده شرکت کنید. حتی می توانید درمانگرانی را بیابید  که تخصص شان "درمان با خنده" است. در این تخصص، به مردم یاد داده می شود که آزادانه به چیزهایی بخندند که در حالت معمول خنده دار نیستند و همچنین یاد داده می شود که چگونه میتوان برای مقابله با وضعیت های دشوار، از شوخ طبعی استفاده کرد.

واقعیت را بپذیرید

 قبول کنید که آن اتفاق افتاده است؛ هرچند بد و تلخ. واقعیت آنچیزی بوده که رخ داده است و شما اگر دربرابر کنارآمدن با آن مقاومت کنید، تنها موجب رنجش خودتان خواهید شد. "چیزی تغییر نخواهد کرد حتی اگر به گذشته برگردید." با این جمله مدام به خودتان نهیب بزنید.

فعالیت هایی که توجه شما به زمان حال را کم می کنند کاهش دهید

کدام یک از کارهایی که در طول روز انجام می دهید موجب می شوند به زمان حال توجه نکنید؟ اکثر افراد هنگام تماشای تلویزیون ناخودآگاه به گذشته و خاطراتشان فرو می روند. رویابافی و غرق شدن در یک فیلم یا کتاب اصلا بد نیست اما به معنی زندگی در زمانی است که وجود ندارد و به نوعی فرار از واقعیت است. گذشته و آینده را رها کرده و کاری کنید که به شما انگیزه حرکت داده و موجب شود از زندگی در لحظه کنونی لذت ببرید. باغبانی، فعالیت های فیزیکی و کارهای هنری ازجمله فعالیت هایی هستند که به تمرکز حواس کمک کرده و موجب می شوند بتوانید بر لحظه تمرکز کرده و در حال زندگی کنید.

چند نکته:

· با خود نگویید "من موفق شدم دیگر به فلان مسئله فکر نکنم" یا "من نمی توانم به فلان مسئله فکر کنم"زیرا این کار فقط باعث می شود که شما بیشتر به آن شخص یا آن چیز فکر کنید.

·انتظار نداشته باشید که نتایج فورا حاصل شوند.  ممکن است که حتی پس از اینکه همه ی این کارها را انجام دادید، هنوز افکار ناخواسته در مورد آن شخص یا آن موقعیت گهگاه به ذهن شما خطور کند. این را به عنوان یک بخش طبیعی از هدف تان برای ادامه دادن در نظر بگیرید. با خودتان صبورانه برخورد کنید. و تمرین را ادامه دهید و بدانید که بالاخره فکر این شخص یا وضعیت با گذر زمان در ذهن شما کمرنگ و محو خواهد شد.

منابع : مجله موفقیت / حجازی/ فرارو / باشگاه خبرنگاران 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.