تبیان، دستیار زندگی

باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی

یکی از موضوعات مهمی که با شروع قرن بیست و یکم مورد توجه بخش علمی-فرهنگی یونسکو در سازمان ملل متحد قرار گرفته است پژوهش در زمینه فناوری های بومی با هدف شناسایی دانش و فناوری های تمدنی، علمی، و فرهنگی کشورهای مختلف به منظور شناسایی گستره ابعاد دانشی فناوری های بومی در راستای بهبود شرایط تکنولوژی های نوین و نیز ایجاد خوداتکایی دانشی در کشورها می باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی
نام ارائه دهنده/دهند گان: حامد آهن سازان
زمینه و نوع پروژه: پزشکی و بدن انسان
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی شهید عاشوری

باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی بود.

مقدمه
یکی از موضوعات مهمی که با شروع قرن بیست و یکم مورد توجه بخش علمی-فرهنگی یونسکو در سازمان ملل متحد قرار گرفته است پژوهش در زمینه فناوری های بومی با هدف شناسایی دانش و فناوری های تمدنی، علمی، و فرهنگی کشورهای مختلف به منظور شناسایی گستره ابعاد دانشی فناوری های بومی در راستای بهبود شرایط تکنولوژی های نوین و نیز ایجاد خوداتکایی دانشی در کشورها می باشد. ابزار های جراحی در طب سنتی اسلامی علاوه بر آنکه می تواند به برتری قدرت دانش پزشکی در سرزمین های اسلامی و به ویژه تمدن ایران اشاره کند به عنوان بهترین نمونه های فناوری های پزشکی کهن است که می تواند نمونه های پیش فرض ابزار های مدرن امروزی قرار گیرند. از ظریف ترین ابزار های جراحی در گذشته می توان به ابزار های چشم پزشکی اشاره کرد که با دقت و ظرافت نسبتا بالایی توسط صنعتگران ساخته می شد. بیماری آب مروارید به عنوان یکی از بیماری های چشمی شایع در گذشته و امروزه شناخته می شود که همواره بیماران مبتلا به آن می بایست تحت عمل های ساده قرار گیرند. به همین خاطر ابزار های جراحی آب مروارید با ظرافت و مهارت خاصی توسط پزشکان طراحی می شده است. بنابراین در پژوهش حاضر دانش آموزان در پی باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی بودند.

هدف
با توجه به اهمیت پژوهش در زمینه تاریخ علم به ویژه در گرایش علوم پزشکی و توجه بخش علمی- فرهنگی یونسکو در سازمان ملل متحد به فناوری های بومی با هدف شناسایی دانش و فناوری های تمدنی، علمی، و فرهنگی کشورهای مختلف پژوهش زیر در حمایت و معرفی فناوری های پزشکی اسلامی با عنوان شناخت و بازطراحی ابزار جراحی بیماری آب مرواردید بر اساس متون پزشکی کهن ایرانی-اسلامی هدف اصلی گروه پژوهشی قرار گرفت.
باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری در تمدن اسلامی
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های مروری با استفاده از مطالعات میدانی انجام گرفته است. در این پروژه پس از آموزش ها و مهارت های لازم از دانش پژوهان خواسته شد تا ابتدا به بررسی ویژگی های فیزیکی و شرح های موجود از ابزارهای جراحی بر اساس متون پزشکی قرن 4 هجری قمری بپردازند و پس از مطالعه و استخراج مطالب اقدام به بازطراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید نمودند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در باز طراحی ابزار جراحی بیماری آب مروارید بر اساس متون پزشکی کدام قرن را داشتند؟ قرن 4 هجری قمری
1. قرن 4 هجری
2. قرن 5 هجری
3. هرن 7 هجری
4. قرن 8 هجری

مطالب مرتبط:
بررسی اثر لیگنین به عنوان محافظ زیستی در جذب اشعه ماورای بنفش
گلیکولیز 3

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت