تبیان، دستیار زندگی

دهم شهریور در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه برابر با دهم شهریور ماه 1395، بیستم ذی الحجه 1439 هجری قمری و اول سپتامبر سال 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
10 شهریور 1385
هواپیمای توپولوف 154 شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد سقوط کرد. این هواپیما در مسیر بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل 148 مسافر بود. در این حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.

10شهریور 1365
رزمندگان اسلام عملیات کربلای 2 را با رمز یااباعبدالله الحسین (ع ) در منطقه عمومی حاج عمران آغازکردند. هدف ازاجرای این عملیات آزادسازی ارتفاعات منطقه بود که پس ازآن بخشی از جاده حاج عمران ، دربند و چومان مصطفی آزاد شد.

10 شهریور 1362
قانون مربوط به عملیات بانکی بدون ربا که در هشتم شهریور با 27 ماده و چهار تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود به تائید شورای نگهیان رسید . این قانون و دستورالعمل‏های اجرایی مربوط به آن پس از تصویب هیئت وزیران و شورای پول و اعتبار، به بانک‏های سراسر کشور ابلاغ شد و به این ترتیب، نظام بانکداری بدون ربا، از اول فروردین 1363، توسط بانک‏های کشور به اجرا گذاشته شد.

10 شهریور 1357
صدها دانشجوی ایرانی که در تظاهرات علیه ˈمحمدرضا پهلویˈ در شهر لس‌آنجلس آمریکا شرکت کرده بودند، با پلیس آن کشور درگیر شدند.

10 شهریور 1341
زلزله شدیدی بخش وسیعی از ایران را لرزاند. مرکز اصلی زلزله منطقه بوئین زهرا در اطراف قزوین بود، این زلزله روستاهای ساوه، تهران، همدان و زنجان را نیز لرزاند. تلفات این زلزله که بیش از 25هزار نفر گزارش شد بیشتر ساکنان روستاها بودند. در این زلزله متجاوز از 121 روستا با خاک یکسان شد.

10 شهریور 1332
ˈلوئی هندرسنˈ سفیر آمریکا در تهران در یادداشتی بهˈ اردشیر زاهدی ˈ آمادگی دولت آمریکا را برای پرداخت 22 میلیون و 400 هزار دلار به ایران در قالب اصل چهار اعلام کرد‌.

10 شهریور 1331
ˈلوئی هندرسنˈ سفیر آمریکا وˈمیدلتونˈ کاردار انگلیس در تهران در ملاقات با ˈمحمد مصدقˈ پیام مشترک ˈوینستون چرچیلˈ وˈترومنˈرا تسلیم وی کردند.در این پیام آنها پیشنهاد کردند موضوع پرداخت و میزان غرامت به شرکت نفت‌، به حکمیت بین‌المللی واگذار شود؛ که این پیام با مخالفت ایران روبرو شد و بعدها منجر به قطع روابط با انگلیس شد.