تبیان، دستیار زندگی
هدف از طراحی و ساخت این ابركامپیوتر، ایجاد سیستم سخت‌افزاری پردازش فوق‌سریع برای اجرای مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا و اقلیم و همچنین مدیریت ریسك بلایای طبیعی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهره برداری از قوی‌ترین ابررایانه كشور

قوی‌ترین ابركامپیوتر ایران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این ابركامپیوتر به سفارش سازمان هواشناسی كشور در مركز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همكارِِی دانشكده مهندسی برق و دانشكده مهندسی كامپیوتر و فناوری اطلاعات این دانشگاه و زیر نظر دکتر اکبری، عضو هیأت علمی دانشکده کامپیوتر این دانشگاه ساخته ‌شده‌ است.

هدف از طراحی و ساخت این ابركامپیوتر، ایجاد سیستم سخت‌افزاری پردازش فوق‌سریع برای اجرای مدل‌های عددی پیش‌بینی وضع هوا و اقلیم و همچنین مدیریت ریسك بلایای طبیعی است.

چنین سیستمی می‌تواند پیش‌بینی‌های بلند مدت سازمان هواشناسی را از حالت كیفی به صورت دقیق و كمی بیان كند. دكترجواد بداق جمالی، معاون پژوهشی سازمان هواشناسی كشور درباره مشخصات فنی این سیستم به همشهری می‌گوید:«پردازنده این ابركامپیوتر از 46 گره محاسباتی دوآل تشكیل شده كه 96 سی‌پی‌یو را با اتصالاتی با سرعت بالا، با هم موازی كرده‌اند.

برای مقایسه این ابركامپیوتر با بهترین سیستم‌های موجود در كشور می‌توان گفت كه اگر اجرای یك مدل عددی وضع هوا روی یك PC حدود 12 ساعت طول بكشد، روی این سیستم تنها در عرض چند دقیقه برنامه اجرا می‌شود.

در این طرح كه حاصل تلاش دو ساله این گروه تحقیقاتی است، 216 هسته پردازشی اپترون (opteron) با بهره‌گیری از فناوری كلاستر به صورت موازی عمل می‌كنند.

این سامانه حافظه‌ای برابر 56 گیگابایت دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن معادل 5800 گیگابایت است. این ابر رایانه حداكثر توان پردازشی 860 میلیارد عمل در ثانیه را دارد. این در حالی است كه در قوانین تجارت جهانی، ابركامپیوترهای قوی‌تر از 190 میلیارد عمل در ثانیه، كالای راهبردی محسوب می‌شود و فروش آنها شامل تحریم می‌شود. با ساخت این سامانه كه قوی‌ترین ابركامپیوتر فوق سریع ساخته شده در خاورمیانه است، ایران به جمع چند كشور پیشرفته دارنده این فناوری می‌پیوندد.

جمالی، برای مقایسه این سیستم با سایت‌های معروف هواشناسی كه در اینترنت پیش‌بینی‌های بلندمدت در مورد آب‌و‌هوای شهرهای كشورمان ارائه می‌دهند، می‌گوید: اولاً قدرت تفكیك این سیستم 30 كیلومتر در 30 كیلومتر است و می‌تواند برای هركدام از این نقاط 50 پارامتر مثل میزان حجم بارش را به طور كمی بدست آورد، درحالی كه پیش‌بینی‌هایی كه در اختیار عموم است، همگی كیفی هستند.

جلال‌زاده، مدیر اجرایی مركز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز درباره این طرح  به همشهری می‌گوید:‌ 2 سال پیش با حمایت وزیر راه، این طرح آغاز شد و چون طرف انجام كار دانشگاه است، طبق قانون، مناقصه‌ای برگزار نشد اما سازمان هواشناسی كلیه مراحل ترك مناقصه را انجام داد و مجوزهای قانونی را گرفت.

این طرح در سه فاز انجام شد، نخست، مطالعات و طراحی، سپس تامین قطعات و مونتاژ و پیاده‌سازی نرم‌افزار و درپایان مرحله بهره‌برداری آزمایشی كه اكنون در این مرحله هستیم. كل این طرح 4 میلیارد ریال هزینه داشته كه در مقابل نمونه‌های خارجی بسیار ارزان‌تر است، ضمن این كه مهم‌ترین مزیت ساخت این ابركامپیوتر در كشور، پشتیبانی آن توسط تیم داخلی است.

سیستم عامل مورد استفاده در این سامانه لینوكس است و یك نرم افزار نیز برای مدیریت، نظارت و كنترل سیستم توسط محققان مركز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهیه شده است.

همچنین مجموعه‌ای از نرم افزارهای كاربردی مانند MM5 و ARPS برای پیش‌بینی وضع هوا برروی این ابررایانه نصب و مورد استفاده قرار گرفته‌است. نتایج به‌دست آمده در این پروژه توسط كارشناسان شركت‌های اروپایی به تایید رسیده است.

منبع: لینوکس

مطالب مرتبط:

جنگ جهانی ابر رایانه‌ها!

لینوكس چیست؟

حافظه اصلی رایانه وحجم آن

سیستم عامل OS