تبیان، دستیار زندگی

آمارهای اعلام شده در مورد قاچاق دقیق نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با بیان اینکه هیچ کدام از آمارها ارائه شده درباره قاچاق دقیق نیست، گفت: روش‌های دقیق محاسباتی علمی برای برآورد این موضوع نداریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فولادگر
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 شهریور) قوه مقننه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز گفت:  قاچاق کالا در سال‌های 92 حدود 25 میلیارد دلار اعلام می‌شد و در حال حاضر 12 تا13 میلیون؛ هیچ کدام از این آمارها دقیق نیست، زیرا بر اساس روش‌های برآوردی و تخمینی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در بحث آمار روش‌های دقیق محاسباتی علمی نداریم تا بتوان قاچاق را دقیق برآورد، ادامه داد: کالای قاچاق هیچ جایی ثبت نمی‌شود. بنابراین باید بتوان از این به بعد با روش‌هایی که دقت عمل بیشتری دارد و با کمک مرکز آمار، آمار دقیق‌تری را ارائه کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در گزارش مذکور بحث قاچاق ورودی و خروجی مطرح شده در حال حاضر با تفاوت قیمت ارز میزان قاچاق خروجی به شدت افزایش یافته و قاچاق ورودی کاهش یافته است که اگر مشکل به درستی مدیریت نشود و به سمت صادرات رسمی حرکت نکنیم، باید در سال جاری و سال آینده شاهد پدیده جدیدی به نام قاچاق خروجی باشیم.

فولادگر ادامه داد: در مورد سوخت باید بحث قاچاق خروجی مدیریت شود تا تبدیل به فاجعه نشود. اگر معضل قاچاق را با قوانین و آیین‌نامه ابلاغی که روند نزولی پیدا کرده حل نکنیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد و قاچاق خروجی همچنان بیشترین اثر تخریبی را بر تولید خواهد داشت آن هم در شرایط اقتصادی امروز که مسئله اشتغال برای مردم بسیار مهم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با روش‌های صحیح و قانونی معضل قاچاق حل می‌شود، یاداور شد: باید روش‌های استیجابی در دستورکار قرار گیرد. همچنین تا به سیستم‌ها و تسهیل مجوزهای کسب و کار توجه نشود با مشکلاتی در مسیر صادرات مواجه می‌شویم.
منبع: تسنیم