تبیان، دستیار زندگی

درخواست دبیر جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی برای تشکیل صنف نقالان

سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر، با رونمایی از کتاب «همای رحمت» به کار خود خاتمه داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی

اختتامیه سومین جشنواره پرده خوانى و نقالى غدیر با حضور اساتید این عرصه با حضور کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری، داود فتحعلی بیگی، احمد مسجدجامعی، مرشد محسن میرزاعلی و حسین عالم بخش دبیر جشنواره و نقالان و پرده خوانان علوی، عصر امروز مورخ سه‌شنبه ششم شهریور ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
کوروش زارعى، مدیر مرکز هنرهاى نمایشى درابتدای برنامه ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و علوی و حضور هنرمندان در جشنواره نقالی و پرده‌خوانی گفت: جشنواره امسال شاهد حضور چشمگیر نقالان جوان، نوجوان و کودک بود، که در این عرصه هنرنمایی کردند، من از همه شما که نام امیرالمومنین (ع) را در این ایام به واسطه جشنواره پرده‌خوانی غدیر برسرزبان‌ها آوردید و مردم را بی‌نصیب نکردید، سپاسگزارم.
 
وی افزود: نقالی و پرده خوانی سالهاست به دست فراموشی سپرده شده‌است و دوستان ما امروز آن را زنده کردند. ما با شما عزیزان در ماه صفر در حرم امام رضا(ع) هم نقالی داریم و قرار است با همت همدیگر، بحث شاهنامه‌خوانی و حماسه‌خوانی را نیز داشته باشیم.
 
مدیر مرکز هنرهاى نمایشى در پایان با تشكر ویژه از دبیر جشنواره و تمام اساتید حاضر در این جشنواره، ابراز امیدوارى کرد و گفت: از همه استادان حاضر در این مراسم و جشنواره تشکر می کنم و امیدوارم تا موفقیت‌های بیشتری نصیب عرصه هنری نقالی و پرده‌خوانی شود.
 
همچنین درادامه برنامه حسین عالم بخش دبیر سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی ضمن حضور روی صحنه و تشکر از همراهان خود در این دوره از جشنواره بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده و اجرای برنامه‌ها، امسال خون به شریان نقالی و پرده‌خوانی تزریق شد، یکی از آن اتفاقات خوب بازنویسی بیست طومار قدیمی است که امروز در قالب کتاب «همای رحمت» رونمایی خواهد شد. همچنین باید به بخش رقابتی جشنواره اشاره کرد که باعث انگیزه بیشتر به شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره شد و رقابتی سالم بین آنها شکل گرفت.
 
دبیر سومین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی با اشاره به نقش پررنگ گروه های سنی جوان، نوجوان و کودکان، اظهار کرد: یکی از امتیازات مثبت سومین دوره از جشنواره، حضور چشمگیر بانوان، کودکان و نوجوانان در این جریان بود که نسبت به سالهای پیشین کاملا ملموس بود.
عالم بخش افزود: جشنواره امسال خبرهاى خوبى نظیر تأسیس دفتر نقالى و تعزیه را به همراه داشت، ما امیدواریم تا بتوانیم روزى براى این هنرمندان عاشق امیرالموئمنین (ع)، عمارت نقالان را راه اندازى کنیم تا این هنرمندان نیز مانند مابقی هنرمندان حوزه هاى مختلف اعم از تئاتر و سینما، بتوانند خانه خودشان را داشته باشند، من از آقای مسجد جامعی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر می‌خواهم که چنین اتفاقی را برای نقالان در قالب صنف و خانه رقم بزنند.

وی درباره آثار راه‌یافته در سومین دوره از جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی گفت: ١٢٦ اثر به جشنواره معرفى شدند که در میان این آثار ٦٣ اثر در بازبینى قابل قبول بودند و در نهایت تصمیم گرفتیم تا ٢٥ اثر به جشنواره راه پیدا کنند، اما کیفیت بالا و استقبال هنرمندان باعث شد تا ٣١ اثر را به جشنواره راه بدهیم. همچنین حضور و استقبال خوب بانوان در جشنواره سبب شد تا بخش بزرگسالان جشنواره را به دو بخش آقایان و بانوان تقسیم کنیم.

همچنین در ادامه برنامه از مُرشد محمد احدی به پاس سالها فعالیت او در عرصه نقالی و پرده‌خوانی تقدیر و تشکر شد.
احمد مسجد جامعى نیز در ادامه مراسم با اشاره به پیگیرى‌هایش در راستای احداث محلى براى نمایش هنر هاى تاریخى و دیرینه کشورمان گفت: پرده خوانى و نقالى سینماى دیرین ایران بوده و از فرهنگ قصه گویى تاریخ ما است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نقالی و پرده‌خوانی علوی افزود: هر جایى که زبان فارسى باشد، محبت امیر المؤمنین (ع) نیز در آنجا احساس می‌شود و وجود دارد.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم از کتاب «همای رحمت» به نگارش داوود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی رونمایی شد و فتحعلی بیگی درباره این کتاب گفت: این کتاب شامل ١١٠ قصه به روایت یک پرده خوان است؛ امید داریم تا بتوانیم در این‌باره نوشته‌هاى بیشترى منتشر کنیم.

همچنین مهدى دریایى نیز با قرائت چند بیت از این کتاب، «هماى رحمت» را به حضار معرفى کرد.

هیئت داوران سومین جشنواره نقالى و پرده خوانى ضمن تشکر از شرکت کنندگان و با ابراز امیدوارى براى تداوم جشنواره در سال هاى آتى، اسامى برگزیدگان را اعلام کردند:

بخش کودکان:

نیوشا ارزنده (رتبه اول)، آوا فیاضى (رتبه دوم) و هستى قائدى (رتبه سوم)

بخش نوجوانان:

هومن پور اشرف (رتبه اول)، محمد میرزا پور (رتبه دوم) و رزا زندى (رتبه سوم)

بخش بزرگسالان (بانوان ):

طاهره بهرامى (رتبه اول)، فاطمه حیدرى‌فر (رتبه دوم) و بانوان فهیمه باروچى و معصومه لچنى به طور مشترک (رتبه سوم)

بخش بزرگسالان (آقایان ):

محمدرضا معجونى (رتبه اول)، محمد صمدیان (رتبه دوم) و محمد صادق بصیرى (رتبه سوم)

لازم ذکر است؛ که مرشد نارى و مرشد خرم، با تمبک نوازى و شعر خوانیشان مراسم را تا پایان همراهى کردند. 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان