تبیان، دستیار زندگی

تاثیر سنگین ملی گرایی ترامپ بر جهانی سازی و صنعت خودروسازی

قدرت‌گرفتن ملی‌گراهای اقتصادی، که با جنگ تعرفه‌ای ترامپ ظهور کرده‌اند، باعث نگرانی شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
وقتی از سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne)، مدیر فقید فیات-کرایسلر (FCA)، درباره‌ی جنگ تعرفه‌ای دونالد ترامپ و تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌های خودروسازی پرسیده شد؛ زمان کنونی را در تاریخ، بی‌نظیر و دشوار دانست.
معتقدان به جهانی‌سازی، در حال از دست دادن قدرت و ملی‌گراهای اقتصادی در حال قدرت گرفتن هستند. صنعت خودروسازی که میلیارد‌ها دلار سود‌آوری دارد و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در آن کار می‌کنند از کوچک‌ترین قطعات گرفته تا خودروی کامل، صنعتی جهانی و بدون‌ مرز شده و نماد جهانی‌سازی به شمار می‌آید، اما از این تغییرات سود نخواهد برد.
در ابتدا، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده تهدید به افزایش تعرفه بر خودروهای وارداتی کرد. همچنین، برند هارلی دیویدسن را برای تصمیم به انتقال بخشی از کارخانه‌ها به اتحادیه اروپا که به دلیل مقابله با مالیات‌های تلافی جویانه اتحادیه اروپا در مقابل تعرفه‌های آمریکا است سرزنش کرد. از طرف دیگر در پاسخ به اعلام بی‌ام‌و مبنی بر این که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فعالیت خود در این کشور متوقف می‌کند، بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق بریتانیا گفت :

لعنت بر تجارت

این حقیقت که افکار مزاحم برای صنعت خودرو نه از طرف جناح چپ افراطی بلکه از طرف جناح‌هایی است که معمولا با تجارت مشکلی نداشته‌اند باعث نگرانی بیشتر است. این جناح‌های تجارت دوست امروزه تحت تاثیر رای‌دهندگان عصبانی از ثابت ماندن دستمزد‌ها و کمتر شدن خدمات اجتماعی هستند. رای‌دهندگانی که زندگی آنان در این سیستم جهانی‌سازی اقتصادی نه تنها بهتر بلکه بدتر شده است. این شرایط، البته به ضرر صنعت خودروسازی دنیا است.
تحقیقاتی که در موسسه بروکینگز (Bookings Institution) انجام شده نشان می‌دهد که دستمزد کارگران از سال ۱۹۷۰ تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است. در همین بازه زمانی قیمت یک مدل پایه فورد موستانگ با در نظر گرفتن تورم ۶۰ درصد افزایش یافته است. در بریتانیا هم شرایط، بهتر نیست قیمت یک فورد موندیو (Mondeo) جدید با در نظر گرفتن تورم، ۵۰ درصد بیشتر از قیمت یک فورد کورتینا (Cortina) مدل ۱۹۷۰ است. شکی نیست که موستانگ و موندیو خودروهای بهتری از نمونه‌های ۱۹۷۰ هستند اما برای اقشار متکی به دستمزد پایه به اندازه ۱۹۷۰، قابل خرید نیستند.
منطق ضد جهانی‌سازی جذاب به نظر می‌رسد. پیتر ناوارو (Peter Navarro)  چهره معروف ضد جهانی‌سازی و از مشاوران کلیدی ترامپ در تجارت می‌گوید:
تمام کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که به تعدادی که آلمانی‌ها در آمریکا بی‌ام‌و می فروشند ما نیز در آلمان فورد بفروشیم.
درست است که بی‌ام‌و در آمریکا بیش از فورد در آلمان (۳۰۵۶۸۵ در مقابل ۲۴۶۵۸۹) فروش دارد اما این نگاه نادرست و ساده‌سازی مسائل بسیار پیچیده است. همچنین ناوارو درباره بیشتر بودن تعرفه واردات خودرو اتحادیه اروپا از آمریکا درست می‌گوید اما مدل جهانی‌سازی شده صنعت خودرو مخالف استدلال ملی‌گرایان اقتصادی که افزایش تعرفه را مساوی با افزایش شغل برای کارگران آمریکایی با حقوق بیشتر می‌دانند است. از ۱۵ مدل اصلی فورد که در در آلمان فروش می‌رود تنها موستانگ در آمریکا تولید می‌شود. ( پارسال ۵۲۷۴ موستانگ در آلمان فروش رفت که بیشترین در اروپا بود)
ترامپ این حقیقت که بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ام‌و، در آمریکا قرار دارد؛ نادیده می‌گیرد.
صنعت امروزه جهانی‌سازی شده خودرو بازی برد-برد است. وقتی ترامپ خودرو‌سازان اروپایی را سرزنش کرد این حقایق را نادیده گرفت که بیش از ۵۰ هزار آمریکایی که نزدیک به هشتصدهزار خودرو در سال می‌سازند توسط این شرکت‌ها استخدام شده‌اند و کارخانه بی‌ام‌و در ایالت کارولینای جنوبی بزرگترین کارخانه بی‌ام‌و در جهان است.
ماری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز (GM) از این که تعرفه‌های سنگین باعث کوچک شدن اقتصاد آمریکا خواهد شد ابراز نگرانی کرد. شرکت جنرال موتورز بیشترین فروش خودروهای امریکایی را در چین دارد..
 تعرفه نوعی مالیات است که مردم آن را پرداخت می‌کنند. برای نمونه تویوتا  اعلام کرده است، قیمت یک کمری (Camry) معمولی تا ۱۸۰۰ دلار افزایش خواهد داشت. 
منبع:زومیت