تبیان، دستیار زندگی

روستای حبشی در همدان با قدمتی از دوره مادها

استان همدان با توجه به جاذبه‌های تاریخی که دارد از آن به عنوان پایتخت تمدن ایران نیز یاد می‌کنند؛ این استان به عنوان نخسین دولت حاکم بر فلات ایران، از این منطقه حکم می رانده است. اما علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و ارزشمندی که در این استان وجود دارد روستاها و مناطق طبیعی بسیاری هم وجود دارد که هر کدام می‌توانند به عنوان یک قطب گردشگری سبب جذب توریسم به این استان بشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای پلکانی حبشی


در این مطلب  می‌خواهیم درباره روستای حبشی در همدان صحبت کنیم، روستایی که قدمت آن به دورهٔ مادها باز می‌گردد و بر اساس روایات تاریخی که موجود است در دل تاریخ نیز گم شده است. این روستا در ۲۶ کیلومتری شهر اسدآباد قرار دارد و بافت ساختاری آن شبیه ماسولهٔ گیلان است.


روستای پلکانی حبشی


استان همدان روستاهای زیادی دارد که هر کدام می‌توانند بهترین مقاصد برای گردشگری در این استان به شمار بیایند به طور مثال روستای ورکانه، روستای گشانی و در این مطلب می‌خواهیم درباره روستای حبشی نیز اطلاعاتی را خدمتتان بدهیم. قدمت روستای حبشی در همدان به دوره مادها باز می‌گردد و همانطور که می‌توان متوجه شد نیز قدمت بسیار طولانی دارد و کارشناسان با کنکاش‌هایی که در بافت‌های خشتی و سنگی این روستا انجام داده‌اند به طور دقیق رد پایی از مادها در این استان پیدا کرده‌اند. روستای حبشی جزو روستاهای تاریخی استان همدان محسوب می‌شود که با شهر اسدآباد ۲۶ کیلومتر فاصله دارد. این روستا بافتی پلکانی همانند روستای ماسوله دارد که بر دامنه مرتفع‌ترین کوه منطقه یعنی کوه زریله قرار دارد که از چشم انداز زیبایی برخوردار است.

درباره روستای حبشی در همدان


در روستای حبشی می‌توانید از چشمه‌های زیبا، باغ‌های سرسبز و در چمن زارهای دامنه‌های کوه‌های روستای حبشی در همدان نهایت لذت را ببرید. اگر برنامه سفرتان در آخر هفته نیز تنظیم کنید خانواده‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد که برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا آمده‌اند. در فصل بهار و تابستان آب و هوای روستا حبشی معتدل و در فصل پاییز و زمستان سرد و خشک است. کوه‌هایی که در اطراف روستا قرار دارند در فصل بهار از گل و گیاهان خودرو پوشیده شده و زیبایی این منطقه را دو چندان می‌کنند.

مردم روستای حبشی در همدان به زبان شیرین و محلی کردی نیز صحبت می‌کنند و بسیار هم مهمان نواز و خونگرم هستند. در روستای حبشی اسد آباد اکثر خانه‌ها دارای ایوان هستند و برخی خانه‌ها نیز دو طبقه هستند که طبقه زیرین به عنوان انباری یا محلی برای نگهداری دام استفاده می‌شود و طبقه فوقانی نیز مسکونی می‌باشد. ساختار معماری روستای حبشی پلکانی است و همین خود جلوهٔ خاصی را به روستا بخشی است. دلیل هوای سرد در فصل زمستان خانه‌های روستا برای جلوگیری از نفوذ سرما به خانه‌ها دارای پنجره‌های چوبی کوچک و دیوارهای بسیار ضخیم می‌باشند، در این روستا زنان نیز پا به پای مردان کار می‌کنند.
روستای پلکانی حبشی

اهالی روستای حبشی در همدان


مردم روستای حبشی در همدان در اغلب به دامداری، زراعت و باغداری کرد. در زمین‌های این روستا اغلب عدس، گندم، جو و نخود کشت می‌شود و در باغ‌های آن در فصل‌های مختلف میوه‌های متنوعی را مشاهده خواهید کرد از جمله سیب، زردآلو، گیلاس، بادام، گردو و …. اگر اهل صبح زود از خواب بیدار شدن باشید می‌توانید زنان روستایی را ببینید که مشغول فراوری فراورده‌های دامی نظیر شیر، پنیر، کره، سرشیر و ماست نیز می‌باشند. روستای حبشی در همدان به دلیل داشتن آب و هوای فوق العاده و شرایط اقلیمی خوب و همچنین دارای قدمت تاریخی به عنوان یکی از روستای طرح هدف گردشگری انتخاب شده است. گردشگری در روستا می‌تواند برای اهالی روستا فرصتی مناسب باشد. همچنین این امر باعث حمایت از سرمایه‌های ملی و تولیدات داخلی می‌شود.

دیگر روستاهای استان همدان



 روستای گشانی در همدان

روستای گشانی بخشی از شهرستان تویسرکان در همدان است و شهرستان تویسرکان یکی از توابع استان همدان به شمار می‌رود مرکز این شهرستان شهر تویسرکان است. موقعیت قرارگیری شهرستان تویسرکان در جنوب کوه الوند در استان همدان است و مردم آن با زبان لری و همچنین با زبان فارسی نیز صحبت می‌کنند، ممکن است در برخی از نقاط شما ببینید اهالی با زبان‌های ترکی نیز رایج نیز صحبت می‌کنند. این شهر به خاطر بزرگی و تعدد در درخت گردو و همچنین با کیفیت بودن آن شهرت دارد. طبیعت بی نظیر و منحصر به فرد روستای گشانی با خانه‌های پلکانی‌اش، بافت تاریخی و حفظ کردن سنت‌های مرسوم در این روستا سبب شده تا گردشگران زیادی را به خود جذب کند. این روستا در ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر تویسرکان قرار گرفته به دلیل شرایط اقلیمی خوبی که دارد اقلیم بسیار مناسبی را شامل می‌شود و بارندگی‌های مناسب در طول سال در این شهر نیز انجام می‌شود و همین خود دلیلی است تا چشمه‌های رودخانه‌های متعددی در این روستا روان باشد و منبعی برای آبیاری درختان و مراتع سرسبزی که در این منطقه وجود دارد باشد.
روستای پلکانی حبشی

 روستای ورکانه همدان

بعد از سفر به استان همدان، کمی که از شهر همدان می‌گذریم به روستایی خوش آب و هوا می‌رسیم که به محض ورود یادآور عصر رنسانس اروپا می‌شود و همین موضوع باعث معروف شدن آن به روستای رنسانسی ایران هم شده است. روستایی منحصر بفرد از جنس سنگ که تاریخ ۴۰۰ ساله و خاص بودنش باعث قرار گرفتن آن در فهرست آثار ملی ایران شده است.

قدمت روستای ورکانه همدان با خانه‌های سنگی و کوچه‌ای سنگفرش شده‌اش، به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی گردد، روستایی که باید گفت از بهترین مناطق گردشگری استان همدان است و نام آن در فهرست آثار ملی ایرن هم ثبت شده است. چشم گیرترین جاذبهٔ این روستا، خانه‌های سنگی آن است که باعث شده تا به رنسانس ایران معروف شود. با کمی گشت و گذار دران روستا می‌توانید بیشتر آن را بشناسید و از لحطه لحظهٔ بودنتان در آنجا در کنار مردم دوست داشتنی ورکانه لذت ببرید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت