تبیان، دستیار زندگی

«شاهنامه امین» و «حقوق در جهان اسلام»

کتاب «شاهنامه امین» و «حقوق در جهان اسلام» از سیدحسن امین منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 «شاهنامه امین» ، «حقوق در جهان اسلام»

 جلد اول «شاهنامه امین: دانشنامه منظوم ایران»  در ۶۷۲ صفحه با قیمت ۱۰۰هزار تومان در انتشارات دایره‌المعارف ایران‌شناسی عرضه شده است.

«اندیشه‌های فلسفی، اجتماعی و فرهنگی»، «ایران‌شناسی: دورنمایی از تمدن، فرهنگ و هنر در ایران»، «خلاصه شاهنامه، فردوسی روزآمدکردن شاهنامه فردوسی و توجیه سرایش شاهنامه امین»، «تاریخ اساطیری ایران: پادشاهی پیشدادیان و کیانیان»، «تاریخ مستند ایران باستان: از آغاز تا پایان اشکانیان» و «شاهنشاهی ساسانیان» بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

در نوشته پشت جلد کتاب  درباره نویسنده و کتاب آمده است: سیدحسن امین در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری ایران و انگلستان، استاد پاره‌وقت دوره‌های دکتری در دانشگاه گلاسکو کالیدونیان. استاد مدعو حقوق دانشگاه مطالعات خارجی پکن، سرپرست علمی دایره‌المعارف ایران‌شناسی و مدیر مجله حافظ است و از او تاکنون ۷۰ عنوان کتاب و ۲۰۰ مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی چاپ شده است.

«شاهنامه امین: دانشنامه منظوم ایران»، در تتمیم و تکمیل شاهنمه حکیم ابوالقاسم فردوسی شامل تاریخ ایران از آغاز تا امروز به نظم و نثر است. مجلد حاضر، شامل تاریخ مستند ایران باستان و دولت‌های عیلام، مادها، هخامنشیان و اشکانیان است که در شاهنامه فردوسی از آن‌ها یادی نشده است.
همچنین کتاب «حقوق در جهان اسلام: برشی از دایره‌المعارف جهان نوین اسلام آکسفورد» با ترجمه حسن امین  در ۱۴۲ صفحه با شمارگان ۷۵۰ نسخه و قیمت ۱۳ هزار تومان در انتشارات چاپخش راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: کتاب حاضر ترجمه بخش حقوق در «دایره‌المعارف جهان نوین اسلام آکسفورد» (آکسفورد اینسایکلوپیدیا آف مدرن اسلامیک ورلد» است که زیرنظر پرفسور جان ال اسپوزیتو(استاد دانشگاه جرج تاوان در واشنگتن. دی. سی. در ایالت متحده) به زبان انگلیسی تألیف و منتشر شده است و به نوعی متمم و مکمل دایره‌المعارف اسلام (اینسایکلوپیدیا آف اسلام) است.

آن‌چه به صورت کتاب‌ حاضر به عنوان برشی از «دایره‌المعارف جهان نوین اسلام آکسفورد» به ترجمه پرفسور سیدحسن امین تقدیم خوانندگان می‌شود، مدخل «حقوق» Law در آن دایره‌المعارف است که به ترتیب طی چهار مقاله در آن دایره‌المعارف به شرح زیر ارائه شده است:

اندیشه‌های حقوقی در اسلام

مذاهب فقهی اهل سنت

مذاهب فقهی شیعه

اصلاحات فقهی- حقوقی جدید

منبع: ایسنا