تبیان، دستیار زندگی

شکست رکورد خرید تضمینی گندم با وجود خشکسالی

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۹ و نیم میلیون تن گذشته است و رکورد سال گذشته را زده است درحالی که میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گندم
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدیدترین آمار ارائه‌شده ایران سالانه 35 میلیارد مترمکعب آب مجازی در قالب واردات کالاهای وارداتی به کشور وارد می‌کند که شامل محصولات کشاورزی نیز است.

وی افزود: میزان خرید تضمینی گندم از مرز 9 و نیم میلیون تن گذشته است و رکورد سال گذشته را زده است درحالی که میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های جهانی سهم بهره‌وری آب در ایران 34 درصد است و مابقی به بذر، تغذیه خاک، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و مدیریت بهره‌برداری و داشت و برداشت برمی‌گردد.

وی در ادامه استفاده از آب شیرین کشاورزی در بندرعباس را فاجعه دانست و گفت: اگر آب شیرین بخش کشاورزی در مناطق ساحلی مانند بندرعباس برای صنایع استفاده شود فاجعه و خیانت است.

وی افزود: وزارت نیرو و سایر مسئولان نباید اجازه دهند که در 100کیلومتری دریا صنایع از آب شیرین برای تولیدات استفاده کنند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه قیمت پلی‌اتیلن در مقایسه با سال قبل 160 درصد افزایش یافته و هزینه‌های اجرای آبیاری تحت فشار را بالا برده است گفت: ما به‌دنبال تهیه این محصولات از بورس هستیم اما پتروشیمی‌ها به حرف کسی گوش نمی‌کنند.
منبع: تسنیم