تبیان، دستیار زندگی

عقبگرد تیروکمان در جاکارتا

کاروان تیروکمان ایران که امسال از نظر کمی در بازی‌های آسیایی رشد داشت، از نظر کیفی، افت قابل توجهی نشان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ورزشکار
رشته تیراندازی با کمان در ایران از دهه هشتاد به تدریج اوج گرفت. کمانداران ایران با کسب سهمیه المپیک ۲۰۰۸ به جمع رشته‌های مورد توجه کمیته ملی المپیک اضافه شدند. از آنجایی که قدرت‌های رشته ریکرو در منطقه آسیا قرار دارند، کمانداران ایرانی با اضافه شدن رشته کامپوند به بازی‌های آسیای ۲۰۱۴ به جمع مدال آوران این بازی‌ها اضافه شدند.
نقطه اوج تیروکمان ایران را می‌توان مدال طلای اسماعیل عبادی در بازی‌های اینچئون دانست که با مدال برنز تیمی مردان تکمیل شد. بانوان کامپوند هم در آن بازی‌ها چهارم شدند.

رشد کمی، افت کیفی

کاروان تیروکمان ایران در این دوره از بازی‌های آسیای رشدِ کمی داشت. در حالی که پیش از این بیشتر از ۸ کماندار به بازی‌های آسیایی اعزام نمی‌شدند، امسال ۱۳ کماندار راهی جاکارتا شدند. چند اتفاق در این دوره از بازی‌های آسیایی باعث شد که تیراندازی با کمان ایران یک قدم رو به عقب نشان دهد.
مسابقات انفرادی کامپوند که دوره قبل یک طلا به مدال‌های طلای ایران اضافه کرده بود، در این دوره از بازی‌های آسیایی حذف شد. با این وجود شانس‌هایی در کامپوند تیمی بانوان و آقایان، ریکرو انفرادی بانوان و مسابقات میکس وجود داشت.

کامپوند مردان، مدال قبلی را هم تکرار نکرد

از همه شانس‌ها فقط تیم میکس کامپوند موفق به کسب یک مدال برنز شد. تیم کامپوند مردان که دوره قبل، مدال برنز گرفته بود، در مرحله یک چهارم نهایی مقابل مالزی حذف شد و نتیجه‌ای بدتر از دوره قبل گرفت.
تیم کامپوند بانوان هم که به نیمه نهایی رسیده بود، بار دیگر مقابل هند، حریفی قرار گرفت که دوره قبل، مانع از مدال آوری این تیم شده بود.
بانوان کامپوند ایران در مسابقه رده بندی هم شانسی نداشتند و با شکست مقابل چین تایپه، بار دیگر در یک قدمی مدال متوقف شدند.

حضور تزئینی در جاکارتا؟

نقطه اوج بازی‌های آسیایی هم "سوتی" کاروان تیراندازی با کمان در مسابقات ریکرو بود. زهرا نعمتی که مانند دوره قبل در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی شرکت کرده است، در این دوره از بازی‌های آسیایی به مرحله یک شانزدهم رسید؛ اما با اشتباه در اعلام زمان مسابقه، حتی فرصت پیدا نکرد که شانس خود را در این مرحله محک بزند. نعمتی که ۳۰ ثانیه دیر به خط مسابقه رسید، اجازه تیر زدن پیدا نکرد و از دور مسابقات حذف شد.
این در حالی است که پارک سرمربی کره‌ای تیم ملی، امید نجاری سرپرست تیم ملی تیروکمان، مریم دباغ نایب رئیس بانوان و غلامرضا شعبانی بهار رئیس فدراسیون در جاکارتا حضور داشتند. جمعی که در اطلاعرسانی زمان مسابقه به ورزشکار هم ناکارآمد بودند و طبق اخبار رسانه ها، این ورزشکار را مجبور کردند که تقصیرات را خود به گردن بگیرد!
در این میان فقط تیم ریکرو آقایان با صعود به مرحله یک چهارم نهایی، عملکرد بهتری نسبت به قبل داشت. کمانداران ریکرو ایران با توجه به شرایط متفاوت این رشته، شانسی برای مدال آوری در چنین رویداد‌هایی برای خود متصور نیستند و عملکرد آن‌ها در مسابقات تیمی قابل قبول به نظر می‌رسد. هر چند در رشته میکس ریکرو هم شانس‌های کمی برای کسب نتیجه بهتر تصور می‌شد؛ اما در این بخش هم ترکیب زهرا نعمتی و صادق اشرفی، نتیجه‌ای نگرفتند.

حواشی از زمان انتخابات

فدراسیون تیروکمان از همان دهه هشتاد و زمان اوج گیری این رشته، حواشی عجیبی داشته است. از زمان کنار گذاشتن کریم صفایی رئیس اسبق این فدراسیون تا انتخاب محمدعلی شجاعی و در نهایت ورود غلامرضا شعبانی بهار که معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت.
بسیاری وزارت ورزش و جوانان را متهم می‌کردند که برای خلاصی از مدیران رده‌های میانی خود، آن‌ها را روانه فدراسیون‌های ورزشی می‌کنند و شرایط را برای انتخاب آن‌ها فراهم می‌کنند.
در هر حال غلامرضا شعبانی بهار با شواهد موجود، در نخستین ماموریت خود در فدراسیون تیراندازی با کمان نمره منفی گرفت و باید دید عملکرد او برای ماموریت بزرگ بعدی در المپیک ۲۰۲۰ چطور خواهد بود.
منبع:صداوسیما