تبیان، دستیار زندگی

ضررهای میلیاردی در غفلت مسئولین

قمارخانه‌های تاریک ایران

بیش از هزار قمارخانه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که وزیر و سایر نهادهای مسئول هنوز نتوانسته اند جلوی پول های میلیاردی که از این طریق جابجا می شوند را بگیرند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قمار آنلاین
فضای مجازی در حوزه تهدیدات خود بستری برای بسیاری از آسیب های اجتماعی است که به کمک فضای وب گسترش و شیوع بیشتری از فضای حقیقی یافته‌اند.

همه چیز از یک بازی شروع می‌شود، بازی که مانند سایر بازی‌های اینترنتی اعتیادآور است و شما را به ورطه بُرد و باخت می‌اندازد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چرا که بعد از طی چند مرحله و اعتیاد کامل به بازی حالا پای پول وسط می‌آید! موضوعی که مورد علاقه‌ی همگان است.

در واقع بعد از گذشت از چند مرحله‌ی ابتدایی، فضای شرط بندی شروع می‌شود؛ حالا یک جذابیت دیگر به هیجان بُرد و باخت اضافه شده است، طمع به دست آوردن پول باد آورده از یک طرف و جبران خسارت به بار آمده از طرف دیگر باعث می‌شود که خواسته و ناخواسته، هر روز بیشتر در  این منجلاب فرو بروید.

البته فضای قمار منحصر به بازی نیست و برخی از سایت‌ها که شاید قدمت بیشتری در فضای مجازی ایران دارند؛ سایت‌های شرط‌بندی یا بت هستند؛ طرفداران ورزش (بیشتر فوتبال) که سر و کار بیشتری با اینترنت دارند حتما نام سایت‌های پیش بینی نتایج و کسب درآمد –بخوانید قمار- به گوشتان خورده است یا با آن مواجه شده‌‌اید.

اسم وسوسه کننده و موجهی که هم هیجان رقابت در پیش بینی را دارد و هم طمع کسب پول را. تحقیقات نشان می‌دهد گردش مالی تنها یکی از این سایت‌ها، روزانه یک میلیارد تومان است و افرادی که بعضا با چند هزار تومان و با نیت کنجکاوی به این فضا وارد شده و با از دست دادن‌ها میلیون‌ها تومان، این گردش مالی را به نفع سودجویان به وجود می آورند.

با وجود اینکه هر نوع فعالیت شبه‌قمار در کشور ما جرم است، اما این سایت‌ها به سادگی فعالیت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد سیستم ناظر بر پولشویی نداریم.



در سایت‌های پیش بینی (حدس زدن نتیجه احتمالی) بر خلاف سایت‌های بازی از همان ابتدا پای پول در میان است و برای آغاز می‌بایست که حق عضویت یا شارژ اولیه پرداخت کنند و در نهایت پول‌های جمع شده از شرکت‌کنندگان زیاد در نهایت نصیب افرد کمی می‌شود.

کسب درآمد

درصدی از حجم پول جمع شده در سایت ها نصیب گردانندگان می‌شود البته همین درصد کم آنقدر زیاد است که قابل توجه است. البته نباید هزینه تبلیغاتی که در این سایت ها به وفور دیده شده را نادیده گرفت، این موارد نشان از درآمد بالای این سایت ها دارد که قطعا حداقل چند صد میلیون خواهد بود. البته افراد دیگری هم هستند که بعنوان شخص ثالث از در اختیار قراردادن درگاه بانکی قانونی خود در یک فعالیت غیر قانونی سود می‌برند.

اما همه داستان به اینجا ختم نمی‌شود. طوری که با حربه قمار برای پول کاربران پهن شده است بیش از این مبالغ و کسب مبالغ و درآمد را مد نظر دارد. بر خلاف فضای حقیقی، در سایت‌های آنلاین قمار که با اسم‌های مختلف فعالیت می‌کنند غیر از نام سایت هیچ نشان و اطلاعات دقیق یا حقیقی از گردانندگان سایت و البته کاربران رقیب به دست نخواهید آورد فضایی که کاملا شرایط را برای سو استفاده و کلاهبرداری آماده می کند.

اعترافات تکان دهنده و پرونده‌های بسیاری وجود دارد که افراد از ضرر و زیان های خود از خالی شدن حساب‌های بانکی و سو استفاده سارقان مال و هویت گفته‌اند.

بازنده نهایی

روزانه افراد بسیاری قربانی این بسترها شده و میلیون‌ها تومان پول را به صاحبان این سایت‌ها و عوامل موثر در فراهم آوردن این بسترها می‌بازند اما تنها پول های از دست رفته در یک قمار باخت و ضرر کاربران اینترنتی نیست آنها به این بازی‌ها و سیستم‌ها اعتیاد پیدا کرده و مانند معتادان اینترنتی وقت و فرصت‌های فردی و اجتماعی خود را از دست می‌دهند؛ البته در کنار این روند؛ آسیب‌های روحی-روانی فراوانی هم در انتظار افرادی است که دارایی خود را در این زمینه از دست می‌دهند.

خود را فاش نکنید!

باید توجه داشت که افراد بعد از عضویت در این سایت‌ها از دو طریق حریم خصوصی خود را شکسته و اطلاعات مهمی را در اختیار گردانندگان این سایت ها و سود استفاده کنندگان قرار می دهند: 
1. ابتدا با نام کاربری و رمز عبور اطلاعات حساس خود از جمله اطلاعات بانکی خود را در دسترس این افراد قرار داده و زمینه فیشینگ (81361) را مهیا می‌کنند در واقع بسیاری از این سایت‌ها بیش از یک بستر برای قمار آنلاین و سو استفاده‌های مالی، از ابتدا سایت‌های جعلی با پوشش قمار هستند که درصدد کلاهبرداری اینترنتی می باشند.

2. علاوه بر این از این بسترها و بازی ها استفاده کرده و از طریق ویروس ها و نرم افزارهای جاسوسی به سایر اطلاعات حیاتی و خصوصی شما دسترسی پیدا کرده و به سرقت های مالی و هویتی و سو استفاده از این طریق رو می‌آورند.

خواب مسئولین

قمار هم از لحاظ شرعی مشکل دارد و هم منع قانونی. باید توجه داشت که فارغ از سو استفاده‌های مالی، پولشویی و آسیب‌های روحی برای کاربران، ضرورت رسیدگی و توقف فعالیت اینگونه سایت و جلوگیری از رشد انها را نشان می‌دهد.

در حالی که این سایت‌ها آدرس و البته تبلیغات مشخصی دارند، اما هنوز هم جلوی آنها گرفته نشده و مراکز خاص آنها هنوز مشغول فعالیت هستند! البته رشد قارچ‌گونه این سایت‌ها که حجم مال باختگان و سوءاستفاده‌های مالی را فراهم آورده‌اند، مسئولین را حساس کرده و اکنون بیش از قبل آنها را نسبت به این مسئله حساس کرده است و اوایل سال جاری بود که امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی این مسئله را مصداق پولشویی دانسته و گفته است: "با وجود اینکه هر نوع فعالیت شبه‌قمار در کشور ما جرم است، اما این سایت‌ها به سادگی فعالیت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد سیستم ناظر بر پولشویی نداریم." این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه وزیر ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد، گفت: "ما قطعا یک حفره امنیتی و فسادآلوده در فضای مجازی کشور را شاهد هستیم که باید پیگیری شود."(1)

با این حال با گذشت نیمی از سال هنوز گزارشی از روند مبارزه با اینگونه سایت‌ها ارائه نشده و و نهادهای مسئول با شناسایی روزانه و فیلترینگ هنوز از پس فیلتر شکن ها، حجم بالای سایت‌ها و پول‌های میلیاردی بر نیامده‌اند!

پی‌نوشت:
1. بازار داغ و سیاه قمار آنلاین، همشهری آنلاین