تبیان، دستیار زندگی
ارلتون ملیت : انگلستانبدون هیچ اغراقی چارلتون یكی از سرشناس ترین بازیكنان تیم ملی انگلستان در طول تاریخ فوتبال این جزیره و حتی جزو ده مرد برتر فوتبال جهان از ابتدای رواج این ورزش تا به حال است . برای بیان اوج افتخارات ملی باب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غولهای فوتبال در قرن بیستم (5)

بابی چارلتون

ملیت :

انگلستانبدون هیچ اغراقی چارلتون یكی از سرشناس ترین بازیكنان تیم ملی انگلستان در طول تاریخ فوتبال این جزیره و حتی جزو ده مرد برتر فوتبال جهان از ابتدای رواج این ورزش تا به حال است .

برای بیان اوج افتخارات ملی بابی چارلتون همین بس كه او در چهار جام جهانی به سالهای 1958، 1962، 1966 و 1970حضور داشته است كه كمتر بازیكنی در سطح جهان به این مهم دست یافته است .

فوتبال ملی انگلستان ، تنها قهرمانی اش در جام جهانی به سال 1966 میلادی را تا حدود زیادی مرهون تلاش بی وقفه و هوش سرشار بازیكن با تجربه یی به نام بابی چارلتون است .

تیم ملی انگلستان در ورزشگاه ویمبلی لندن در حضور تماشاگران متعصب انگلیسی در فینال جام جهانی موفق شد به رهبری چارلتون تیم ملی فوتبال آلمان فدرال را شكست داده و برای نخستین بار به جام قهرمانی دست یابد. افتخاری كه فوتبال انگلستان دیگر موفق به تكرار آن نشد.

بابی چارلتون بیش از صد بار پیراهن تیم ملی انگلستان را بر تن كرد و به خاطر استعداد ذاتی در بازیگری و حفظ توپ و میدانداری سالها در خط هافبك تیم ملی كشورش حرف اول را می زد . چارلتون همچنین موفق به فتح توپ طلایی اروپا نیز شده است .

هافبك توپ ساز و بازی ساز تیم ملی انگلستان طی سالهای حضور در میادین ورزشی 49 بار دروازه حریفان تیم ملی كشورش را گشود و از این لحاظ نیز در انگلستان صاحب ركورد است.

بابی چارلتون همراه با منچستر یونایتد ادامه داد اما در این تاریخ كفش ها را آویخت . عجیب آن كه بازیكنی با آن همه كارآیی و خلاقیت در زمین ، هرگز در حرفه مربیگری موفق نشد و هیچگاه نتوانست مربی خوبی شود. بلافاصله پس از اعلام بازنشستگی ، مربیگری تیم دسته دومی پرستون به وی واگذار شد، اما چارلتون به قدری ضعیف عمل كرد كه فقط 6 ماه در این سمت دوام آورد . تجربه تلخ این رخداد ، وی را از حرفه مربیگری فراری داد و نه خود چارلتون به این حرفه روی خوش نشان داد و نه دیگران خواستار او شدند .

و عجبا كه برادر او جكی چارلتون ( مدافع وسط و بلند بالای لیدز یونایتد ) بر خلاف بابی در مربیگری بسیار جا افتاد و حتی تا سطح مربیگری تیم ملی ایرلند جنوبی ( به مدت 10 سال ) ارتقا یافت و در این حرفه به بالاترین مدارج رسید .

بابی چارلتون آذرماه 76 در یك مسابقه فوتبال آماتوری در شهر منچستر به مدت 90 دقیقه تمام شركت كرد تا به این ترتیب بازی خداحافظی خود را انجام دهد ، آن هم در سن 61 سالگی . وقتی از او دلیل این كار را پرسیدند گفت : اولاً تا آن موقع رسماً از این ورزش خداحافظی نكرده بود و بنابر این می بایست این كار را انجام می داد و دیگر این كه می خواست بگوید هنوز پیر نشده است!