تبیان، دستیار زندگی

دلایل هوس‌های غذایی

میل به طعم‌های مختلف نشان‌دهنده چیست

برای همه ما پیش آمده که گاهی به شدت هوس خوردن غذایی خاص با طعم خاص را داریم. به گفته کارشناسان تغذیه، اشتیاق شدید به مصرف هر کدام از این مواد غذایی می‌تواند فاش کننده رازی پیرامون سلامت بدن باشد. در اینجا، دلیل میل به طعم‌های مختلف را به شما نشان خواهیم گفت:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمک

نمک

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه مایل باشید یک بسته کامل از چیپس را به یک‌باره بخورید. اول، اینکه شاید شما اصلاً گرسنه نباشید. نمک ارتباط تنگاتنگی با آب دارد و احتمالاً دلیل علاقه شدید شما به مصرف غذای شور، مانند چیپس سیب‌زمینی، این است که بدن، نیازمند ذخیره آب در خود است، که به معنای دهیدراته بودن بدنتان خواهد بود. همچنین شاید این میل شدید، فقط بری سرکوب یک احساس خاص بوده و یا شاید فقط یک هوس زودگذر باشد.
در ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید. اگر هنوز هم اشتیاقتان کم نشد، به سمت خوردن غذا بروید. اگر احساس کردید تنها نیاز به یک خوراکی ترد دارید، بهتر است به‌جای چیپس، از هویج، کرفس، سیب یا بادام استفاده کنید. در غیر این صورت، از انواع کلم و آجیل‌ها کمک بگیرید.

گوشت قرمز

اگر بخواهید یک استیک آبدار خوب داشته باشید، این بدان معنی است که سطح آهن پایینی دارید یا پروتئین کافی در بدن ندارید. این حالت در افراد بسیار فعال یا گیاهخوار رایج است اما هرکسی می‌تواند این حس را تجربه کند.
پس چگونه آن را رفع کنیم؟ با خوردن گوشت! اما اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، از عدس، نخود، نخودفرنگی، بادام یا توفو (پنیر لوبیا) استفاده نمایید. ا گر نگران این هستید که ممکن است کمبود آهن داشته باشید، بهترین راه انجام یک آزمایش خون است. به این ترتیب پزشک می‌تواند به شما بگوید چه کاری باید انجام دهد.

دلایل متعددی وجود دارد که شما را مشتاق غذاهای ادویه‌دار می‌کند. یکی اینکه ممکن است شما دچار عدم تعادل تیروئید هستید و یا شاید بدنتان دچار کمبود گوگرد باشد. دلیل دیگر می‌تواند ناشی از احساس نیاز بدن شما به خنک شدن باشد


شیرینی

شکر روی سطوح سروتونین و کورتیزول شما تأثیر می‌گذارد که هورمون‌هایی هستند که در زمان شادی و استرس افزایش می‌یابند. بنابراین، هنگامی که حجم کاری شما بسیار زیاد می‌شود، یا با یک دوست مشاجره می‌کنید، ممکن است بدن شکر را طلب کند. احتمال دیگر این است که سطح قند خونتان کم است.
غذاهایی که می‌توانند به کاهش این اشتیاق کمک کنند عبارت‌اند از میوه، سیب زمینی شیرین، هویج، نخود، سبزیجات برگ‌دار و بلغور جو دوسر.

پنیر

پنیر دارای چربی زیاد است، و به این دلیل است که مردم آن را طلب می‌کنند. این احتمال وجود دارد که در صورت میل زیاد به این ماده غذایی، کلسیم و یا ویتامین D بدنتان کم باشد. جالب توجه است که این اشتیاق می‌تواند با مشکلات تمرکز همراه باشد، زیرا به این معنی است که سطح چربی بدن کم است و در این صورت، مغز ما احتمالاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد، با توجه به اینکه 60٪ از آن از چربی است.
اگر این اشتیاق به دلیل نیاز بدن به چربی زیاد باشد، مصرف پنیر ایده بدی نیست، اما مصرف آوکادو، تخم‌مرغ، ماهی چرب، آجیل و شکلات تیره (به شیوه‌ای سالم) نیز به کاهش میل به این خوراکی کمک می‌کند.

شکلات

چرا بسیاری از ما از اعتیاد به شکلات رنج می‌بریم؟ این ممکن است به این دلیل باشد که 80 درصد از مردم منیزیم کافی ندارند و در 100 گرم شکلات تیره حدود 150 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. علاوه بر این، مانند شکر، شکلات بر احساسات اثرگذار است (با اثر بر سروتونین و دوپامین)، و خوردن یک قالب از آن می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند.
اگر شما نیاز به کمک به مقابله با میل به شکلات خود دارید، گزینه‌های گوناگونی وجود دارد. نان دارچینی، خرما، کره بادام‌زمینی، انگور یخ زده، آجیل، دانه‌ها و سبزی می‌تواند این میل را محدود کند.

ترش

این گرایش اسیدی ممکن است حاکی از آن باشد که اسید معده شما کم است و می‌تواند منجر به مشکلات زیادی در گوارش شود. این میل، نیز می‌تواند با کبد شما در ارتباط باشد. کبد مسئول حذف سموم است، اما گاهی اوقات مقدار این سموم بیش از حد زیاد است و او نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.
در این مورد می‌توانید آب لیمو را به آب یا غذا اضافه کنید و یا خیارشور، جوانه‌های کلم بروکسل، سرکه و گوجه فرنگی بخورید.

ادویه

دلایل متعددی وجود دارد که شما را مشتاق غذاهای ادویه‌دار می‌کند. یکی اینکه ممکن است شما دچار عدم تعادل تیروئید هستید و یا شاید بدنتان دچار کمبود گوگرد باشد. دلیل دیگر می‌تواند ناشی از احساس نیاز بدن شما به خنک شدن باشد (زیرا مواد غذایی پرادویه ممکن است منجر تعریق بدن و در نتیجه خنک شدن شود).
اکثر ادویه‌ها از فلفل قرمز درست می‌شوند. بنابراین می‌توانید چند تکه از فلفل قرمز را مستقیماً به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید، همچنین می‌توانید از سس تند استفاده کنید.

تلخ

غذاهای تلخ می‌تواند با سلامت قلب یا احساسات منفی مانند اضطراب و خشم مرتبط باشد. گفته می‌شود که آن‌ها می‌توانند حرارت بدن را آزاد کنند، که باعث می‌شود انرژی بیشتری به جریان بیفتد و بدن را از اضطراب، خشم و سایر احساسات منفی پاک کند.
برای این اشتیاق، باید از سبزیجات برگ سبز مانند برگ چغندر، کلم پیچ، جوانه بروکسل، شوید و کنگرفرنگی و یا ادویه‌جاتی مثل هل و زنجبیل استفاده شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.