تبیان، دستیار زندگی

بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری
نام ارائه دهنده/دهند گان: سید محراب حسینی، سام باقرزاده، صدرا موحدی، امیر حسین جاویدپور
زمینه و نوع پروژه: فیزیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان پسرانه ممتاز حنان

بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری
 چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری بود.

 مقدمه
با توجه به علاقه گروه دانش آموزی به آزمایش های مرتبط با نور و اپتیک، دانش آموزان تصمیم گرفتند تا پروژه جدیدی تحت عنوان دست سازه لوستر فیبر نوری راه اندازی کنند. در پروژه حاضر دانش آموزان دست سازه ای اپتیکی ساختند که طی فرایندی فیزیکی کار می کند و در آن می توان زمینه هایی از فیزیک نور را برای دانش آموزان به روش عملی شرح داد و ضرورت انجام این پروژه آشنایی دانش آموزان با مطالب مرتبط با درس های علوم تجربی شون و همچنین توانمند سازی آن ها برای ارائه مطلب و کارآفرینی در این زمینه است.

بررسی اثر بازتابش کلی نور و ساخت دست سازه لوستر در اتاق تاریک به کمک تکنولوژی الی ای دی و رشته های فیبر نوری
هدف
هدف از انجام پروژه ساخت دست سازه ای است مبتنی بر دانش فیزیک که قابلیت تبدیل به کارآفرینی و محصول خانواده پسند را داراست.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر سه جلسه ابتدایی آشنایی و تهیه انواحع الی ای دی ها و همچنین بررسی ولتاژ ورودی و آستانه تخریب آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. چندین نمونه قدیمی و جدید الی ای دی موجود در بازار توسط این گروه تهیه شد. دانش آموزان در سه جلسه بعدی، بر روی به هم بستن ال ای دی و مدار ها و اتصال قطع و وصل کار کردند و وارد مرحله جدید کار شدند تحت عنوان انتقال اطلاعات به کمک سرعت نور کاری که امروزه در مخابرات و انتقال داده ها توسط نور کاربرد فراوانی دارد. فیبر نوری از شیشه پلاستیک تهیه شده و جداره های داخلی و خارجی آن موجب انتقال نور درون خود می شود که پدیده اپتیکی بازتابش کلی نور را به همراه دارد. نور الی ای دی در صورتی که به درستی هدایت شود می تواند از داخل رشته فیبر نوری عبور کند و از انتهای باز رشته خارج شود جذابیت و زیبایی این پروژه به اتاق تاریک و شدت روشنایی الی ای دی بستگی دارد و به همین منظور دانش آموزان اقدام به ساخت اتاق تاریک برای دست سازه خود کردند. فیبر نوری و ال ای دی های جدید تهیه شد و دانش آموزان دست سازه مد نظر را ساختند و فرایند کار در اتاق تاریک مشاهده شد.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی بررسی چه چیزی بودند؟ بازتابش نور
1. بازتابش نور
2. انتقال انرژی
3. اندازه گیری حجم
4. سرعت نور

 مطالب مرتبط:
زاویه حد و بازتابش كلی
چگونه اثر فوتو الکتریک نظریۀ ذره‌ ای نور را اثبات می‌کند؟
نور فرا بنفش

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت