تبیان، دستیار زندگی

جلوگیری از ایجاد کیفوز به صورت هوشمند

کیفوز یکی از مشکلات جوامع امروز است که افراد زیادی در جهان از آن رنج می برند. این عارضه در اثر قرار گیری نامناسب ستون فقرات در طولانی مدت به وجود می آید. حفظ تعادل ایستا و پویای قامت آدمی به کارکرد طبیعی ساختار های عضلانی استخوانی و مفصلی و لیگامنتی آن بستگی دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جلوگیری از ایجاد کیفوز به صورت هوشمند
نام ارائه دهنده/دهند گان: هلیا شجاعی و فاطمه قهاری
زمینه و نوع پروژه: پزشکی و بدن انسان
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دورۀ اول فرزانگان ۶
چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر جلوگیری از ایجاد کیفوز به صورت هوشمند بود.

مقدمه
کیفوز یکی از مشکلات جوامع امروز است که افراد زیادی در جهان از آن رنج می برند. این عارضه در اثر قرار گیری نامناسب ستون فقرات در طولانی مدت به وجود می آید. حفظ تعادل ایستا و پویای قامت آدمی به کارکرد طبیعی ساختار های عضلانی استخوانی و مفصلی و لیگامنتی آن بستگی دارد. از طرفی ظرفیت های فیزیولوژیکی نیز می تواند در اثر ناهنجاری های وضعیتی بدن مختلف شوند. به نظر می رسد افزایش قوس ناحیۀ پشتی به عنوان یکی از شایع ترین ناهنجاری های وضعیتی می تواند آثار نامطلوبی را بر دستگاه تنفسی افراد مبتلا داشته باشد. به عبارتی کیفوز تحدب بیش از اندازۀ ستون فقرات در ناحیۀ سینه ای است. افراد مبتلا دارای ضعف عضلانی در ناحیۀ فوقانی و تحتانی قله قوس بوده و اغلب دارای درد هستند. تحقیقات اخیر نشان داده اند راست کننده های ستون فقرات و عضلات عمقی مرکزی نیرو های قدامی روی بدنه مهره و دیسک بین مهره ای را کاهش می دهند.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که انجام تمرینات اصلاحی مخصوص معمولا بر درمان این عارضه تاثیرات مثبتی داشته اند، اما این روش نه تنها زمان بر و طولانی است، بلکه ممکن است در بسیاری از مواقع تاثیر مثبتی بر درمان نداشته باشند. انجام عمل جراحی جهت رفع کیفوز علاوه بر اینکه ممکن است تاثیر مثبتی بر درمان عارضه نداشته باشد بلکه عوارض فراوانی را نیز به همراه دارد.

استفاده از مواد هوشمند و هوشمند سازی وسایل در زندگی امروزی انسان رواج زیادی داشته است و در حال حاضر با گذشت زمان پیشرفت ها و گستردگی های آن روز به روز در زندگی بشر در حال افزایش است. تحقیقات نشان داده اند هوشمند سازی در درمان عارضه ها و بیماری های مختلف نقش قابل توجهی داشته است. استفاده از سنسور ها و نرم افزار های برنامه نویسی بخش عمده ای از هوشمند سازی ها را تشکیل می دهند.

حفظ حالت درست نشستن و نگه داشتن کمر از به وجود آمدن این عارضه جلوگیری کرده و در درمان آن تاثیرات مثبتی دارد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده می توان گفت که استفاده از هوشمند سازی می تواند بر درمان کیفوز و سایر عارضه های ناشی از قرارگیری نادرست بدن اثر مثبت داشته باشد و عوارض سایر روش های درمانی را به همراه نداشته باشد. به عبارتی دیگر می توان از سنسور زاویه سنج و نرم افزار آردینو جهت هوشمند سازی برای رفع این عارضه استفاده کرد.

هدف
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر جلوگیری از ایجاد کیفوز به صورت هوشمند بود.
جلوگیری از ایجاد کیفوز به صورت هوشمند

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌ های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر ابتدا دانش آموزان با روش های ایده پردازی و انتخاب موضوع آشنا شدند و موضوع پروژه را انتخاب نمودند. سپس در رابطه با روش تحقیق و روش جستجوی پیشرفته و پایگاه های اطلاعاتی معتبر آموزش هایی دیدند. همچنین مبانی برنامه نویسی، انواع متغیر و نامگذاری آن، دستور شرطی if و حلقه for را آموزش دیدند. پژوهشگران پروژه منابع مرتبط با کیفوز و عوارض آن و روش های درمان و پیشگیری آن را مطالعه نمودند. سپس با بردهای آردوینو و انواع آن و کابردهای آن آشنا شدند. برای آشنایی بیشتر با آردوینو چند نمونه مدار مربوط به آن را بسته و برنامه مربوطه را نوشتند. در این مرحله از پروژه دانش آموزان به جمع آوری اطلاعات در مورد وسایل لازم برای انجام پروژه پرداختند. و سپس مدار را بسته و برنامه مرتبط با آن را نوشتند. در نهایت وسیله را تست کرده و برای اجرای نهایی آماده نمودند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ برنامه ای در مورد کیفوز
1. برنامه ای در مورد کیفوز
2. چرخ
3. ویلچر
4. عصا

 مطالب مرتبط:
اعصاب
نابهنجاری های اندام فوقانی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت