تبیان، دستیار زندگی

ریشه‌ها و تبعات تعرض‌های جنسی

کالبدشکافی یک تجاوز!

دسترسی آسان به انواع اطلاعات، ویدئوها و تصاویر مستهجن و غیراخلاقی در فضای مجازی؛ یکی از علل اصلی اوج‌گیری موج تجاوزات جنسی در ایران محسوب می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک آزاری
موضوع "تجاوز"، معضلی گسترده است که متاسفانه در جامعه‌ی کنونی ما در حال رشد است. تجاوز به کودک 3 ساله، تجاوز و قتل دختر بچه 8 ساله، تعرض به خانمی در تاکسی و... تنها گوشه‌ای از آسیب‌های اجتماعی این بزه، محسوب می‌شود که در انواع رسانه‌ها منتشر شده، اما بی‌شک ده‌ها و صدها مورد دیگر نیز مورد وقوع قرار گرفته و می‌گیرد که بنا به دلایل مختلفی همچون؛ ترس از آبرو، پنهان مانده است.


فرو ریختن دیوار حیا!

اگر کمی بیشتر به ابعاد مختلف این آسیب اجتماعی دقت کنیم، در می‌یابیم که بیشترین آمار ثبت این بزه مربوط به مناطق محروم و دارای شرایط اقتصادی نامناسب است و همین موضوع، باعث پنهان ماندن آمار واقعی و نیز ریشه‌یابی آن شده است. البته نباید از این نکته‌ی مهم نیز چشم پوشی کرد که هنوز هم پرداختن به مسائل جنسی و ورود به آن حتی برای بررسی و آگاهی بخشی، جزو خط قرمزها بوده و به نوعی تابو شکنی محسوب می‌شود.

با توجه به این فضای افسارگسیخته و نیز جای خالی آموزش‌های لازم در راستای استفاده از فضای مجازی و نیز مواجهه با مسائل جنسی، تصور کنید چه اتفاقاتی در حای وقوع است که حتی ما از آن‌ها کوچک‌ترین اطلاعی نداریم.



البته برخی بر این باور هستند که همین عدم ورودها نیز گوشه‌ای از بستر بروز این بزه را آماده می‌کند چرا که اگر در خانواده‌ها و رسانه‌ی ملی؛ به موضوعاتی با مضمون آموزه‌های جنسی و آشنایی با تله‌های احتمالی آن پرداخته شود، تا حد زیادی از وقوع چنین مسائلی جلوگیری می‌شود اما متاسفانه، خانواده‌ها که رکن اصلی افکار و نوع نگاه فرزندان را نسبت به جامعه شکل می‌دهند؛ همچنان بیان مسائل جنسی و آموزشی لازم در این زمینه به فرزندان را به نوعی نابود کننده‌ی پرده‌ی حیا و احترام متقابل دانسته و از آن اجتناب می‌کنند. در حالی که این موضوع نه تنها منافاتی با احترام فرزندان به والدین نداشته که قرابت فکری و عاطفی بیش‌تری را نیز ایجاد خواهد کرد.

در این راستا، دکتر لیلا حیدری نسب (مشاور اختلالات جنسی) معتقد است که تربیت جنسی کودکان یکی از الزامات هر خانواده محسوب می‌شود که زمان خاص خود را می‌طلبد و این به آن معنا است که والدین موظف هستند در هر دوره‌ی سنی خاص، آموزش‌های مختص به آن سن برای فرزند خود در نظر گیرند.
به عنوان مثال ممکن است والدین کودک 2 یا 3 ساله‌ای داشته باشند که مراقبت‌های خاص خود را لازم دارد . کودک در این سن متوجه بدن خود و تفاوت‌های جنسیتی می‌شود و این توجه باعث می‌شود که کودک راجع به بدن خود کنجکاوی هایی داشته باشد والدین بایستی مراقب کنجکاوی های بیش از حد او باشند.

گاهی فرزندان، سوالاتی درباره نحوه متولد شدن خود می‌پرسند که پاسخ والدین نباید بیشتر از نیاز و آنچه که می‌داند باشد و برای پاسخ دهی به سوال او ابتدا باید دانست که این سوال چرا و چگونه در ذهن کودک شکل گرفته است و کودک چه اطلاعاتی در این زمینه دارد سپس بر اساس دانسته های کودک به او جواب داد. البته این قضیه فرهنگی است و بسته به فرهنگ هر جامعه و خانواده نحوه پاسخ‌دهی و آشنایی کودک و نوجوان با مسائل جنسی متفاوت است.(1)


رابطه‌ی فضای مجازی با افزایش تجاوز جنسی

از ابتدای ورود اینترنت به کشور ما، مشکل بزرگی تحت عنوان عدم کنترل این فضا مطرح شد. موضوعی که تدریجا و با گسترش روزافزون اینترنت و ابزار و ملزومات آن، رو به شرایط بحرانی گذاشت. دسترسی آسان به انواع اطلاعات، ویدئوها و تصاویر مستهجن و غیراخلاقی یکی از علل اصلی اوج گیری موج تجاوزات جنسی در ایران است.

یکی از عوامل تحریک و ترشح غدد و هورمون های جنسی، "نگاه" است. با اینکه کودک هنوز به بلوغ نرسیده است اما با نگاه کردن به اینگونه تصاویر و فیلم‌ها تصویرسازی‌هایی در ذهن او ایجاد می‌شود.



بر اساس آخرین آمار منتشر شده؛ ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 74/94 بوده و سیر صعودی خود را با سرعتی غیر قابل تصور طی می‌کند. در این میان باید متذکر شویم که این روند با ورود انواع شبکه‌های اجتماعی، به ویژه شبکه‌های اجتماعی قابل استفاده در تلفن همراه مانند؛ اینستاگرام وارد فاز جدیدی شد که کنترل آن دور از ذهن است.

اینک با توجه به این فضای افسارگسیخته و نیز جای خالی آموزش‌های لازم در راستای استفاده از فضای مجازی و در مواجهه با مسائل جنسی، تصور کنید چه اتفاقاتی در حال وقوع است که حتی گاهی ما از آن‌ها کوچک‌ترین اطلاعی نداریم. اتفاقاتی از جمله؛  "روابط نامتعارف"، "اعتیاد مجازی"، "بلوغ زودرس"، "تغییر در سبک زندگی" و... .

از نظر علمی ثابت شده یکی از عوامل تحریک و ترشح غدد و هورمون‌های جنسی، "نگاه" است. با اینکه کودک هنوز به بلوغ نرسیده است اما با نگاه کردن به اینگونه تصاویر و فیلم‌ها تصویرسازی‌هایی در ذهن او ایجاد می‌شود و هر بار به یادآوری این تصاویر موجب فعالیت بیشتر و سریع‌تر غدد جنسی می شود. تحریک و ترشح سریع‌تر غدد جنسی، رشد زودهنگام غدد جنسی را به دنبال دارد و موجب بلوغ زودرس می‌شود.(2)

راهکار چیست؟

بهترین راه مقابله با افزایش رفتارهای جنسی در یک جامعه، آموزش و کنترل دسترسی افراد به محتوای جنسی در کنار هر محرک محیطی دیگری است. باید توجه داشت که بازی‌ها و انیمیشن‌های نامتعارف و غیراخلاقی، برنامه‌های محرک ماهواره‌ای و مشاهده روابط آزاد و هنجارشکنانه‌ی افراد در جامعه؛ از مهم‌ترین محرک‌های محیطی محسوب می‌شود.

بنابراین باید در حد امکان، سطح افکار و نگاه‌های جنسی را در جامعه کاهش داد. مهم‌ترین راهکارهای موثر در این زمینه عبارتند از:
- ورزش مستمر
- دقت در انتخاب دوستان
- دوری از هرگونه تصاویر و محتواهای جنسی
- افزایش فعالیت‌های اجتماعی جمعی و دوری از تنهایی
- کنترل تصورات جنسی ذهنی از طریق آموزش در مدارس

پی‌نوشت:
1- والدین از چه زمانی و چگونه تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند؟، موسسه علمی فرهنگی دانش
2- تاثیر اینترنت در بلوغ زودرس کودکان، راه دانا