تبیان، دستیار زندگی

اتاق کودکتان را اینگونه از ریخت و پاشی در آوردید

ترفندهای مرتب کردن اتاق بازی کودکان

این روزها خانه های کوچک و بچه های پر توقع با خروارها اسباب بازی کلافگی هایی را برای والدین ایجاد می کنند که لازم است با تدابیری اساسی محیطی را برای آرامش کودک و والدین فراهم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
اتاق کودک، اسباب بازی، عروسک
 ریخت و پاش کردن از سرگرمی ها و تفریحات کودکان است و هر چقدر هم که خانه و اتاق کودک بزرگ باشد باز هم این بی نظمی خانه را شلوغ خواهد کرد. ما در این مقاله شما را با راهکارهایی آشنا می کنیم تا با کمترین هزینه چیدمانی مرتب و جمع و جور برای اتاق کودکتان داشته باشید.

اتاقکی برای نقاشی

بخش زیادی از به هم ریختگی اتاق کودک به خاطر وسایل نقاشی است. علاوه بر اینکه همیشه مدادرنگی ها و کاغذهای کودک شما روی زمین پخش می شود، خیلی وقت ها رنگ ها روی زمین می ریزند و کف و دیوارها را کثیف می کنند و تمیز کردن آن، وقت زیادی از شما خواهد گرفت البته اگر واقعا بتوانید اتاق را مثل سابق تمیز کنید.

برای جلوگیری از به هم ریختگی یا کثیفی ایجاد شده با وسایل نقاشی، بهتر است گوشه ای از اتاق را به این کار اختصاص دهید.

با این روش هر اتفاقی که بیفتد برای همان قسمت خواهد افتاد و شما از تمیز کردن همه اتاق نجات پیدا می کنید. برای این کار یک پایه تهیه کنید و روی آن کاغذ رولی یا چند کاغذ بزرگ روی هم بگذارید.

می توانید جلوی پایه قفسه کوچکی برای قرار دادن وسایل نقاشی بگذارید؛ یک لبه کوچک که فرزند شما بتواند رنگ و چیزهای دیگر را روی آن بگذارد. می توانید کف آن بخش از اتاق، روزنامه یا سفره پهن کنید تا چیزی روی زمین نریزد.

اگر فرزند شما بیشتر از این حرف ها کثیف کاری می کند، می توانید دیوارهای اطراف را هم با کاغذ یا روزنامه بپوشانید. این روش علاوه بر اینکه همیشه اتاق را تمیز و مرتب نگه می دارد، باعث می شود همیشه نقاشی کودک شما جلوی چشم باشد و او به نقاشی کردن بیشتر تشویق شود.

فضاهایی را برای ذخیره و دسته بندی وسایل کودک اختصاص دهید

بچه ها نیاز به اسباب بازی ها و لوازم زیادی برای گذران وقتشان دارند و این وسایل فضای زیادی را اشغال می کند. برای حفظ نظم اتاق باید مکان های مناسبی را برای نگهداری از اسباب بازی ها آماده کرد. برای مرتب کردن ماشین های اسباب بازی میتوانید از یک نوار مغناطیسی بر روی دیوار استفاده کنید. ذخیره سازی جیبی از جنس پارچه ها و با طرح های مختلف برای نگهداری از عروسک ها و جعبه ها بسیار مناسب است. قفسه های چوبی و فلزی هم برای قرار دادن وسایل مختلف و کتابها بهترین مکان است.

تزیین اتاق با تور و طبقه بندی اسباب بازی و عروسک ها

یک پارچه یا توری برداشته و آنرا تزیین کنید و به دو سر دیوار وصل کنید.ایده‌ای آسان که جالب هست و چیدمان اتاق کودک شما را زیبا کرده و با پر کردن آن عروسک های زیادی جا داده می‌شود.

اتاق کودک، اسباب بازی، عروسک

شلف هایی بر سینه دیوار برای عروسک های زیبا

اگر اتاق کودک تان فضایی کوچک دارد و عملا جایی برای گذاشتن قفسه ها نیست، به شلف ها فکر کنید، شلف های دیواری می توانند کاربرد های متفاوت داشته باشند، یکی از آن ها به عنوان کتابخانه استفاده می کند، شما هم می توانید از آنها به عنوان جایی برای نگه داری عروسک ها بهره ببرید.

دیوارها را فراموش نکنید

جای همه چیز در کمدها نیست. دیوارها هم فضاهای مناسبی هستند برای اینکه بتوانید خیلی از عروسک ها یا اسباب بازی هایی که همیشه در کمد می گذاشتید را به آنها آویزان کنید.

با این کار علاوه بر اینکه اتاق تان زیباتر می شود، می توانید وسایل دیگری را به جای آنها در کمد بگذارید. برای این کار کافی است چند میخ به دیوار بزنید و عروسک هایی که آویز دارند را به آنها آویزان کنید.

با این کار علاوه بر اینکه اتاق شما بیشتر از هر وقت دیگری شبیه اتاق بچه خواهد شد، کودک شما می تواند به راحتی هر عروسکی را که دوست دارد انتخاب کند و با آن بازی کند.

حتی می توانید با لباس های کودکی فرزندتان هم تابلوهای بامزه درست کنید. یک کاغذ کادوی بامزه را قاب بگیرید و لباس را به آن وصل کنید. هم تابلوی زیبایی خواهید داشت و هم فرزند شما با دیدن اینکه قبلا چقدر کوچک بوده لذت خواهد برد. حتی می توانید هرچند وقت یک بار این لباس را عوض کنید و با تغییر آن شکل جدیدی به دکوراسیون اتاق بدهید.

سبد بازی؛ خوب یا بد؟

بسیاری از والدین برای نگه داشتن اسباب‌بازی‌های کودک خود سبدی را تهیه و آن را در کنار اتاق قرار می‌دهند؛ راهکاری ساده و بدون دردسر که خیلی راحت و به سرعت می‌توان همه ریخت‌ و ‌پاش‌های اتاق بازی کودک را با کمک آن سامان داد. اگر شما نیز با شیوه نگهداری از وسایل بازی دم‌دستی کودک موافق هستید، پس حواس‌تان باشد سبد بزرگ و بدون دری را انتخاب کنید که منفذهایی برای عبور هوا نیز داشته باشد. اگر هم سبدی که قصد خریداری آن را دارید در دارد، باید در آن لولایی باشد و با فشار کمی باز شود. چون بسیاری از کودکان دوست دارند، زمانی که اسباب‌بازی‌های‌شان را روی زمین می‌ریزند، خودشان داخل سبد بیاندازند؛ بنابراین توجه به این نکات می‌تواند سلامت فرزندتان را هنگام بازی تضمین کند.

یک پیشنهاد دیگر نیز تعبیه قفسه‌ اسباب بازیها در بخشی از اتاق برای قرار دادن وسایل بازی است که قابلیت دسترسی برای وی را نیز داشته باشد. به این ترتیب کودک می‌تواند وسیله مورد نظر را برداشته یا در آن قرار دهد؛ فقط همان‌طور که پیش‌‌تر عنوان شد، یادتان باشد درون این قفسه‌ها باید اسباب‌بازی‌های سبک و بدون خطر را قرار دهید. قفسه‌ها می‌توانند در بخشی از اتاق با توجه به فضایی که در اختیار دارید، نصب شوند یا دور تا دور اتاق با توجه به سلیقه شما تعبیه شوند تا به‌راحتی اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک، ماشین و سایر وسایل را در آن قرار دهید؛ البته قفسه دور تا دور اتاق می‌تواند به اتاق حس کودکانه بیشتری دهد. کنار پنجره‌ها نیز فضایی مناسب برای این کار است؛ البته برای زینت دادن به اتاق خواب کودک می‌توانید از ترفند قرار دادن عروسک‌های بزرگ و سبک کنار تخت یا روی آن نیز کمک بگیرید.

منابع : چیدانه / مجله منزل / دو نفره / سیب سبز/ شید شاد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.