تبیان، دستیار زندگی

تهیه پاک کننده قارچ های محیط مرطوب با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر

امروزه در بسیاری از اسپری های ضدعفونی کننده از قبیل اسپری های ضد کپک و قارچ مواد شیمیایی خطرناکی از جمله آمونیاک وجود دارد که علاوه بر تخریب محیط زیست برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است تا جایی که با کمترین بی احتیاطی ممکن است منجر به مرگ انسان شود. ولی در عین حال نمی توان از مضرات قارچ هایی که در محیط مرطوب رشد می کنند{کپک}چشم پوشی کرد. چرا که این نوع قارچ باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه پاک کننده قارچ های محیط مرطوب با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر
نام ارائه دهنده/دهند گان: ساغر اصغری، فاطمه برهیخته، ریحانه آقاجعفری
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان شهید طهماسبی

تهیه پاک کننده قارچ های محیط مرطوب با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر
 چکیده پروژه
هدف از انجام این پروژه تولید اسپری ضد قارچ کپک با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر است.

 مقدمه
امروزه در بسیاری از اسپری های ضدعفونی کننده از قبیل اسپری های ضد کپک و قارچ مواد شیمیایی خطرناکی از جمله آمونیاک وجود دارد که علاوه بر تخریب محیط زیست برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است تا جایی که با کمترین بی احتیاطی ممکن است منجر به مرگ انسان شود. ولی در عین حال نمی توان از مضرات قارچ هایی که در محیط مرطوب رشد می کنند{کپک}چشم پوشی کرد. چرا که این نوع قارچ باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود که یکی از علل سینوریت را می توان عفونت های قارچی بر شمرد. برای جلوگیری از رشد این هاگ بهتر است از مواد دوستدار محیط زیست و سالم و بی خطر برای افراد جامعه استفاده کرد که ضررهای کمتری را به دنبال خواهد داشت. موادی که از طبیعت گرفته شوند و پس از استفاده نیز به طبیعت بازگردانیده شوند.

 هدف
هدف از انجام این پروژه تولید اسپری ضد قارچ کپک با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر است. زیرا آلیسین در سیر خاصیت ضد قارچی دارد و برای مصرف کننده بی ضرر خواهد بود. در پاک کننده های شیمیایی که در بازار وجود دارد از مواد پر خطری چون آمونیاک استفاده می شود که دانش آموزان با حذف این دست از مواد و جایگزین کردن مواد طبیعی همچون جوش شیرین، سرکه، روغن درخت چای و ...... در تلاشند تا گامی در جهت سلامت خود و محیط زیست برای رسیدن به سوی اسپری کاملا ارگانیک بردارند. از مزایای این اسپری ارزان قیمت بودن و به صورت طبیعی با محیط زیست سازگار بودن است.

تهیه پاک کننده قارچ های محیط مرطوب با استفاده از ماده موثره آلیسین موجود در سیر
 روش
در ابتدا دانش آموزان در 3 جلسه اول به بررسی مواد موجود در سیر پرداختند و بعد از آن به بررسی آلیسین موجود در سیر پرداخته و نحوه به دست آوردن ماده موثره آلیسین را از سیر یافتند و با استفاده از روش کوبیده شدن عصاره آلیسین را از 5 حبه سیر استخراج کردند. در جلسه بعد به دنبال مواد جایگزین برای آمونیاک برآمدند و جایگزینی را برای این ماده انتخاب کردند. بعد از آن جلسه که روغن سیر را استخراج کردند {در حین کار باید از عصاره تهیه شده خود به خوبی مراقبت کنند و در محیطی خشک و بدون رطوبت محافظت نمایند تا خراب نشود}بعد موادی را به سیر اضافه کردند که علاوه بر اینکه مانع از کپک زدگی می شود تمیز کننده و ضد حساسیت هم باشد. از جمله 2 گرم جوش شیرین و 2 قطره روغن درخت چای و ....... بنابراین با بهره گیری از حداقل 3 ماده طبیعی و کاملا سالم و دوستدار محیط زیست علاوه بر ساخت یک اسپری ضد کپک به طبیعت هم آسیبی نمی رسانند. دانش پژوهان در این پروژه با استفاده از مواد زیست محیطی مختلف به دنبال یک پاک کننده طبیعی و بی ضرر تلاش بودند و برای صحت پروژه خود روی سطوح حمام آزمایش کردند.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

 دانش آموزان در پژوهش حاضر کدام ماده موجود در سیر را مورد بررسی قرار دادند؟ آلیسین
1. آلیسین
2. پره
3. شیره
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
ساخت و بررسی پماد ضد درد بر آرتروز مفصل
سیر، مثل دارو

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت