تبیان، دستیار زندگی

نحوه شستشویی لباس ها در خشک شویی

آیا در خشک شویی لباس ها خشک شسته می شوند

همۀ ما مغازه هایی را به نام «خشک شویی» می شناسیم. در حالی که می دانیم بسیاری از لباس های ما را با آب می شویند؛ یعنی دقیقاً همان فرایندی را روی لباس ها انجام می دهند که ما با شست و شوی لباس ها در خانه انجام می دهیم. حتماً این سوال برای شما هم پیش آمده است که چرا به این مغازه ها خشک شویی می گوییم در حالی که می دانیم از آب برای شستن لباس ها استفاده می کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکشویی
در نگاه اول به نظر می رسد که تفاوت ماشین های لباس شویی این مغازه ها با ماشین لباس شویی خانگی ما در حجم آن  است. به همین دلیل اشیایی مانند پرده، رواندازها، روفرشی ها و پتوها که سنگین هستند و امکان شست وشوی آن در خانه وجود ندارد به مغازه های خشک شویی می سپاریم.

در این مغازه ها علی رغم اینکه اصطلاحاً می گوییم «خشک شویی» اما در واقع کار شست و شو به صورت خشک انجام نمی شود، بلکه در این فرایند از مایعاتی به جز آب برای شست وشوی برخی پارچه ها استفاده می شود. علت این است که آب به برخی از پارچه ها آسیب می رساند_ پارچه هایی مانند پشم و چرم و ابریشم_  و از سوی دیگر، ماشین لباس شویی به تزیینات لباس ها و دکمه ها اسیب می رساند. پس به جای شست و شو با آب از فرایند دیگری برای تمیزی آن ها استفاده می شود.

مواد شیمیایی برای شست و شوی خشک کدامند؟

مواد خشک شویی از دسته مواد حلالی هستند که برای تمیزکردن پارچه به کار می روند. مواد حلال شامل گازولین، کروسین، بنزن، تورپنتین، و نفت هستند که همگی قابل اشتعال و خطرناک اند. در دهه سی قرن گذشته پیشرفت هایی در این زمینه انجام شد و حلال هایی به بازار آمد که دیگر قابل اشتعال نبودند موادی مانند پِرک (perchloroethylene) و زمین سبز (decamethylcyclopentasiloxane) که هنوز هم امروز کاربرد دارند. معمولاً برای کمک به پاک کردن پارچه ها از خاک و گرد و غبار ، مواد شوینده نیز به حلال ها افزوده می شوند؛ بنابراین به سه شیوه مواد شوینده به حلال ها در فرایند پاکسازی کمک می کنند:

·رساندن کمی رطوبت برای کمک به پاکسازی پارچه از گرد و غبار محلول در آب؛
·معلق کردن خاک پس از جداشدن از پارچه برای اینکه دوباره جذب پارچه نشود؛
·کمک برای نفوذ به پارچه تا مواد حلال بتوانند لکه ها را بزدایند.

مواد شوینده یا پیش از آغاز خشک شویی به مواد حلال اضافه می شوند یا در حین استفاده از مواد حلال در زمان هایی خاص افزوده می شوند.

مراحل خشک شویی چیست؟

ماشین های خشک شویی از چهار قسمت تشکیل شده اند:

· فضایی برای قرار گرفتن مواد حلال به نام تانکر؛
· پمپی که مواد حلال را درون ماشین می گرداند؛
· فیلتری که ناپاکی های جامد و خاک و گرد وغبار را از مواد حلال یا پارچه می گیرد؛
· سیلندری یا چرخی که پارچه هایی در آن جای گرفته اند که قرار است تمیز شوند.

کار خشک شویی به این شکل انجام می شود که ابتدا پمپ، مواد حلال را از محفظه بیرون می کشد و آن را از طریق فیلترها بیرون می فرستد تا کثیفی را بزداید. سپس مواد حلال فیلترشده، وارد سیلندر شده، جایی که با پارچه برخورد می کند و گرد وغبار و کثیفی را از آن می زداید. مواد حلال از طریق تانکر مجدداً باز می گردند تا این فرایند دوباره تکرار شود.

هنگامی که فرایند خشک شویی به اتمام رسید، ماشین خشک شویی وارد چرخۀ خارج کردن مواد حلال از پارچه می شود و مواد حلال اضافی را از آن خارج می کند. در طی این فرایند سرعت چرخش سیلندر افزایش می یابد؛ درست مانند زمانی که ماشین لباس شوییِ خانگی، لباس ها را در آخرین مرحله با سرعت می چرخاند تا با نیروی گریز از مرکز، مواد از آ ن کاملاً خارج شده و خشک شوند.

در مرحله آخر، چرخه انتهایی خشک کردن به اتمام می رسد و سیلندر از حرکت می ایستد. سپس اگر ماشین خشک شویی پیشرفته باشد، لباس ها در همان ماشین خشک می شوند یا به خشک کن دیگری منتقل می شوند. 


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.