تبیان، دستیار زندگی

همدان 2018 رویدادی ماندگار در تاریخ گردشگری ایران

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 نقطه عطفی در تاریخ گردشگری ایران است تا با استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان، اقتصاد استانی و ملی را توسعه دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
همدان

ویژگی های تاریخی، طبیعی، تمدنی و گردشگری همدان باعث شد تا سال گذشته این شهر، در اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفتگوهای آسیایی (ACD) در شهر 'سیم ریپ' کشور کامبوج به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 انتخاب شود.
اکنون دومین اجلاس وزیران گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت و گوهای آسیایی موسوم به 'ACD' (اتحادیه همکاری های آسیایی) امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه در همدان آغاز شد.
این اجلاس از چهار بخش شامل نشست کارشناسان ارشد، نشست وزرای گردشگری، تور بازدیدهای فنی و نیز کنفرانس گردشگری پایدار و شهرهای تاریخی تشکیل شده که متناسب با موضوع، نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رویداد شرکت می کنند.
توسعه محصولات و تقویت همکاری های قاره ‌ای در صنعت گردشگری و نیز راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشورهای آسیایی در سطح بین ‌الملل نیز از سوی مدیر اجرایی اتحادیه سفر آسیا و اقیانوسیه (PATA) و نماینده دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از جمله رهاوردهای این میزبانی است.
معرفی بیشتر همدان به گردشگران یکی از اهداف انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا محسوب می شود اما حضور گردشگران نیازمند تامین زیرساخت هایی برای اقامت آنان است.
شاید تا چند سال پیش تعداد هتل های همدان کمتر از انگشتان یک دست بود اما حالا به واسطه این 2 رویداد بین‌المللی مهم، انقلاب هتل سازی در همدان سرعت بیشتری گرفته و همزمان با این رویداد سه هتل در استان افتتاح می شود و چند هتل دیگر نیز در حال احداث است و سال گذشته نیز 2 هتل در همدان به بهره برداری رسید.
ساخت اقامتگاه های گردشگری با درجه های مختلف برای اقشار و سلایق متفاوت، مدت است که جلب نظر کرده است به طوری که امسال 22 خانه بوم گردی در همدان ایجاد شد و تعداد آن به عدد 23 رسید.
از سوی دیگر به گفته کارشناسان حضور گردشگران می تواند موجب توسعه اقتصادی استان شود و حضور گردشگران داخلی و خارجی به طور حتم در ایجاد فرصت اشتغال موثر است و با توجه به ارزش بالای نرخ ارز، حضور گردشگران خارجی می تواند بخشی از اقتصاد استان را توسعه بخشد.
همدان که شهری صنعتی محسوب نمی شود، می تواند با میزبانی اینچنین رویدادی و با توسعه صنعت توریسم موفق باشد، چرا که کمتر شهری در کشور وجود دارد که از لحاظ جاذبه تاریخی، تمدنی و طبیعی (همچون غار علیصدر) ویژگی های همدان را داشته باشد.
اقدامات مجمع گفت و گوی آسیایی در 2 محور گفت و گوها و طرح ‌ها انجام می‌شود که در محور گفت و گوها یک نشست سالانه وزرای مرتبط ACD انجام می شود تا در پیشرفت های سازمان و مسایل منطقه ای و وحدت کشورهای آسیایی مورد بحث قرار گیرد.
درمحور طرح‌ها نیز 20 حوزه از جمله کشاورزی، انرژی، بیوتکنولوژی، گردشگری، فناوری اطلاعات، الکتروتکنیک و مالی وجود دارد.

 همدان میزبان مهمانان خارجی از 33 کشور آسیایی


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان می گوید: مهمانان خارجی از 33 کشور آسیایی برای شرکت در این رویداد بین المللی وارد استان شده و امروز افتتاحیه این اجلاس برگزار می شود.
علی مالمیر با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و همه مسئولان و دست اندرکاران حوزه گردشگری آماده میزبانی این رویداد هستند افزود: در مراسم افتتاحیه این رویداد علاوه بر مهمانان خارجی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز حضور دارد.
وی با اشاره به اینکه در طول مدت حضور مهمانان در همدان پنل های تخصصی برگزار می شود ادامه داد: در روز دوم اجلاس 2 پنل تخصصی برگزار و در کنار آن برنامه بازدیدهای گردشگری در قالب تور انجام می شود.
مالمیر تاکید کرد: در حاشیه این اجلاس 2 کمیته فنی گردشگری 'ایران – عراق' و 'ایران – افغانستان' نیز تشکیل می شود.
وی با اشاره به حضور رسانه ‌های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار رویداد گردشگری 'همدان 2018' گفت: 25 درصد از فضای سالن مراسم به رسانه‌ها اختصاص یافته و در کنار خبرنگاران رسانه های استان، حدود 50 خبرنگار از رسانه‌های تهران در این برنامه حاضر می شوند.
مالمیر با اشاره به یکم شهریور روز بزرگداشت حکیم هزاره ها نیز گفت: در روز دوم این رویداد ادای احترام به مقام بوعلی سینا پیش بینی شده و بازدید از شهر جهانی لالجین و برگزاری کارگاه های آموزشی سفال، در برنامه قرار دارد.
وی با بیان اینکه مهمانان حاضر در همدان دیدارهایی با استاندار همدان و رئیس سازمان میراث فرهنگی دارند گفت: برنامه بازدید مهمانان از شهرستانهای استان همدان نیز در دستور کار است.

افتتاح سه هتل همزمان


به گفته استاندار همدان، همزمان با این رویداد و حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در همدان، سه هتل بهره برداری می شود.
محمد ناصر نیکبخت گفت: هتل های 'امیران2' و 'کتیبه' در همدان و هتل'فاران' در تویسرکان طرح شاخص گردشگری هستند که همزمان با این رویداد همدان 2018 و هفته دولت افتتاح می شود.

 ایجاد شبکه مشترک بازاریابی گردشگری میان اعضای ACD


رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به رهاورد رویداد 2018 افزود: حضور مهمانان خارجی موجب معرفی ظرفیت های غنی گردشگری استان در عرصه بین المللی می شود.
علی اصغر زبردست با اشاره به اینکه اولین نشست ACD در بنگلادش گفت: ایجاد شبکه مشترک بازاریابی گردشگری میان کشور‌های ACD و بازاریابی و ارتقا ظرفیت و مدیریت مقاصد و تسهیلات برای سفر آسان و اجرای برنامه سفر‌های تلفیقی و ترکیبی از موضوعات پیش بینی شده برای اجلاس دوم در همدان است.
وی اهداف اصلی این اجلاس را ارتقا همگرایی بین کشور‌های آسیایی دانست و افزود: سازمان میراث فرهنگی استان متولی برگزاری این رویداد است که در سال 2018 همدان به عنوان پایتخت کشور‌های آسیایی انتخاب شده است.
وی افزایش نقش آسیا برای تاثیر گذاری در معاملات جهانی و تبدیل آسیا به یک شرکت توانمند و همچنین گسترش بازار تجاری و مالی در منطقه آسیا را از مهمترین اهداف اجلاس ACD دانست و گفت: احیای جاده ابریشم به صورت بین المللی و همکاری نزدیک و کامل بین سرمایه گذاران برای بهره برداری از سود مشترک از دیگر اهداف این اجلاس است.
زبردست با بیان اینکه 'توریسم جاده ابریشم' به عنوان وسیله ای برای پرورش صلح و مفهومی فرهنگی تلقی می‌شود خاطر نشان کرد: توریسم باعث بهبود فرهنگ و مدیریت محیط زیستی می‌شود و گفت و گوی تمدن‌های آسیایی و حفاظت از میراث فرهنگی می تواند تاثیر مثبتی در وضعیت فعلی آسیا داشته باشد.

 برگزاری سه پنل تخصصی گردشگری


مسئول دبیرخانه همدان 2018 از برگزاری سه پنل تخصصی گردشگری همزمان با میزبانی همدان از کنفرانس بین المللی همدان 2018 خبر داد.
علی خاکسار گفت: نخستین پنل تخصصی بعد ازظهر روز دوشنبه پنجم شهریور پس از مراسم افتتاحیه و با عنوان 'تطبیق معیارهای شهر خلاق با شهر همدان' برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه پنل دوم از ساعت 9 تا 11:30 روز سه شنبه ششم شهریور برگزار می شود گفت: موضوع این پنل 'تجارب گردشگری جوامع محلی به عنوان جزء جدایی ناپذیر گردشگری' است.
خاکسار موضوع سومین پنل تخصصی را 'مشارکت های گردشگری در بین مجمع گفتگوی آسیایی' اعلام کرد و افزود: این پنل نیز صبح روز سه شنبه ششم شهریور از ساعت 11:30 تا 13 برگزار می شود.
مسئول دبیرخانه همدان 2018 با اشاره به اینکه پنل های تخصصی هر سه در محل هتل باباطاهر همدان برگزار می شود گفت: این پنل ها هر کدام، یک گرداننده از پیشکسوتان علمی گردشگری دارد و علاوه بر این، چهار استاد سخنران نیز در نشست ها سخنرانی می کنند که از اساتید برجسته کشور در دانشگاه علامه طباطبایی و بهشتی هستند.
خاکسار عنوان کرد: شرکت کنندگان و مخاطبین این پنل ها، شامل فعالان عرصه گردشگری، راهنمایان تور، کارشناسان حوزه گردشگری، مهمانان داخلی و خارجی، مدیران دفاتر مسافرتی هستند.
گفتنی است، همدان علاوه بر میزبانی این کنفرانس در سال 2018 ، میزبانی 500 عضو از بیش از 150 کشور وابسته به سازمان جهانی گردشگری است که زمینه ساز رونق گردشگری خارجی و نقطه عطفی در معرفی ظرفیت‌ های گردشگری استان همدان در عرصه جهانی و ارتقای صنعت گردشگری این استان باشد.
در حال‌ حاضر اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری 493 عضو هستند که جمهوری اسلامی ایران نیز 12 عضو دارد که شرکت سیاحتی علیصدر یکی از این اعضا است که توانست برای تصاحب امتیاز میزبانی از اجلاس جهانی جهانگردی در همدان نقش تاثیر گذاری را ایفا کند.
سازمان گفت و گوی همکاری آسیایی ACD یک سازمان دولتی بین‌المللی است که در ژوئن 2002 پایه گذاری شده و ایده اصلی تاسیس آن نخستین بار توسط نخست وزیر تایلند ارائه شد و هدف اصلی اش توسعه همکاری بین المللی در قاره آسیا و ادغام سازمان‌هایی از قبیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیایی جنوب شرقی و اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا بوده است.
در حال حاضر 34 کشور آسیایی در این مجمع که فراگیرترین تشکیلات فرا منطقه‌ای شناخته می‌شود، عضو هستند.
از جمله اعضای آن می توان به ایران، ترکیه، ژاپن، تایلند، بنگلادش، نپال، سریلانکا، هند، ویتنام و چین اشاره کرد.
استان همدان از 5 تا 7 شهریور ماه امسال میزبان کنفرانس بین المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و از 21 تا 23 آبان ماه سال جاری میزبان نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری(UNWTO ) است.
منبع : خبرگزاری ایرنا