تبیان، دستیار زندگی

عکاسانی که چشمشان را به روی جنگ بستند اصلاً عکاس نیستند

عکاس دفاع مقدس، "جنگ " را بزرگ‌ترین اتفاق دهه شصت و یک واقعه‌ی ملی عنوان کرد و عکاسانی که در مناطق جنگی حضور نیافتند را شایسته عنوان عکاس ندانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 
ساسان مؤیدی عکاس

ساسان مؤیدی عکاس دفاع مقدس گفت: وقتی که شغل آدم عکاسی باشد دیگر بی‌معرفتی است که در صحنه‌های پرخطر حضور نیابد. با وجود اینکه من در زلزله کرمانشاه هیچ مسئولیتی نداشتم اما در شب وقوع زلزله خواب راحت نداشتم و فردایش به کرمانشاه رفتم. وقتی که یک اتفاق دردناک برای هموطنان ما رخ می‌دهد ما عکاسان باید حضور مؤثری برای ثبت حوادث داشته باشیم. جنگ بزرگ‌ترین اتفاق دهه شصت و یک واقعه‌ی ملی بود. به نظر من عکاسانی که در آن سالها چشمشان را به روی جنگ بستند اصلاً عکاس نیستند.  

مؤیدی با اشاره به زحمات بسیاری که در سالهای جنگ متحمل شده است، خاطرنشان کرد: من در آن سالها آنقدر کار می‌کردم که برخی تهمت جاسوسی به من می‌زدند و می‌گفتند: «...مؤیدی برای غربیها کار می‌کند، مگر می‌شود که یک نفر با هزینه خودش و بدون حکم مأموریت این‌قدر کار کند؟...» اما در عاقبت من اولین کسی بودم که نگاتیوهایم را تحویل دادم. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه من ارتشی، سپاهی یا بسیجی نبودم اما هر فرمانی که امام خمینی(ره) صادر می‌کرد برایم حجت بود. امام تاثیر بسیار زیادی بر روحیه‌ی شرکت‌کنندگان در جنگ داشت. تشییع پیکر امام آنقدر با استقبال مردمی مواجه شد که عنوان بزرگترین تشییع جهان را به خود اختصاص داد. حضور پرشور مردم از تهران و شهرستانها در این مراسم نشان‌دهنده‌ی اوج تاثیرگذاری امام راحل بر ملت ایران بود. 

عکاس دفاع مقدس تاکید کرد: چند سال پیش که وارد فضای مجازی شدم و در ابتدا چند عکس دفاع مقدس از آثار خودم را به اشتراک گذاشتم، گمان می‌کردم جوانان علاقه‌ای به این عکسها نشان ندهند؛ اما این عکسها مورد استقبال گسترده جوانان قرار گرفت و من از این بابت بسیار خوشحال شدم. جوانان این عکسها را دوست دارند چراکه روایتگر تاریخ مملکتشان است. تا به حال هیچ جوانی بابت انتشار عکسهای دفاع مقدس  در فضای مجازی به من و همکارانم بی‌احترامی نکرده است. 

منبع : تسنیم