تبیان، دستیار زندگی

شهر راسکیله، یکی از قدیمی ترین شهرهای دانمارک

با کمتر از یک ساعت رانندگی از پایتخت رنگارنگ کشور دانمارک یعنی کپنهاگ، می توانید به یکی از کهن ترین شهرهای این کشور به نام راسکیله بروید. شهری که به شهر پادشاهان و وایکینگ ها شهرت دارد. پیرامون اهمیت این شهر تاریخی، همین را بگوییم که فقط حدود ۳۸ پادشاه در کلیسای جامع راسکیله به خاک سپرده شده اند. دسترسی بسیار مناسب این شهر به بندر طبیعی و دریا، باعث شد تا هزاران سال قبل وایکینگ ها به فکر ایجاد این شهر بیفتند. امروزه می توان بقایای کشتی های این وایکینگ ها را در موزه شهر مشاهده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهر راسکیله

شهر راسکیله یکی از قدیمی ترین شهرهای کشور دانمارک است. این شهر در میان مردم دانمارک به شهر پادشاهان و وایکینگ ها شهرت دارد. راسکیله شهریست که توسط وایکینگ ها ایجاد شده و در طی سالیان دراز محل زندگی پادشاهان این کشور بوده است. اگر به این شهر تاریخی سفر کنید، موارد تازه و جدیدی را تجربه خواهید کرد. در موزه بندری این شهر، کارگاه های ساخت و مرمت کشتی های وایکینگ ها به وفور دیده می شوند. در این کارگاه ها کشتی های وایکینگ ها درست همانطور که هزاران سال قبل ساخته می شدند، تولید می شوند و شما می توانید به در یکی از این کشتی های اصیل وایکینگی نحوه سفر و زندگی وایکینگ ها را تجربه کنید.

شهر راسکیله دانمارک لقب جالب توجه دیگری هم دارد. راسکیله در دنیا به شهر موسیقی شهرت یافته است. خیابان اصلی این شهر که از مرکز آن شروع می شود، مملو از مغازه های رنگ و وارنگ، رستوران ها و کافه های کوچک و بزرگ است. جاذبه های گردشگری معروف این شهر، بازدیدکنندگان زیادی را از نقاط مختلف دانمارک و جهان به این شهر کوچک می کشانند. به غیر از کلیسای جامع راسکیله که هر سال به تنهایی حدود ۱۲۵ هزار گردشگر را به شهر می کشاند، فستیوال های تابستانه موسیقی این شهر هم سالانه ۱۰۰ هزار علاقه مند به موسیقی را روانه این شهر زیبا و هنری می کند.

فستیوال راسکیله یکی از بزرگترین فستیوال های اروپاست. در طول ایام برگزاری این جشنواره موسیقی، جمعیت شهر حدود ۲۰۰ درصد افزایش می یابد.
شهر راسکیله


جاذبه های گردشگری شهر راسکیله دانمارک


اگر زمانی قصد سفر به کشور دانمارک را داشتید، راسکیله یکی از اولین مکان هاییست که باید حتما به دیدنش بروید. فقط با حدود نیم ساعت رانندگی از کپنهاگ، می توانید به دیدار مدفن پادشاهان، ملکه ها و شوالیه های دانمارکی در میراث جهانی کلیسای جامع راسکیله بروید. بیش از ۱۰۰۰ سال قبل، وایکینگ ها این مکان را برای زندگی و تجارت خود انتخاب کردند. در قرون وسطا، شهر راسکیله دانمارک یکی از مهم ترین شهرهای اروپا و محل فروانروایی پادشاه و اسقف اعظم دانمارک بود. اما امروزه این شهر با حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت، به عنوان دهمین شهر بزرگ دانمارک شناخته می شود. راسکیله همچنین یک شهر آموزشی است و صنعتگران بسیاری کارگاه های آموزشی خود را در این شهر دایر کرده اند.

کلیسای جامع راسکیله | Roskilde Cathedral


یا با خودروی شخصی و یا با قطار می توانید به شهر راسکیله بروید. در این شهر اولین جاذبه ای که باید دید، کلیسای جامع راسکیله یا همان کلیسای سنت لوک (Cathedral of St. Luke) است. این مکان محل دفن شدن حدود ۴۰ پادشاه و ملکه دانمارکی است. این بنای باشکوه و منحصر به فرد قرون وسطایی که تاریخ بسیار طویلی دارد، در سال ۱۹۹۵ میلادی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. پادشاهان وایکینگ ها از جمله هارولد بلوتوث (Harold Bluetooth) و پسرش سوین فورکبرید (Sweyn Forkbeard) که به فاتح انگلستان شهرت دارد هم در این مکان دفن شده اند.

عملیات ساخت ساختمان امروزی کلیسا در دهه ۱۱۷۰ میلادی آغاز شد و به مدت یک قرن طول کشید! این کلیسا یکی از اولین نمونه های معماری گوتیک در اروپای شمالی است. کلیسای جامع راسکیله بنای اصلی این شهر و یکی از مهم ترین جاذبه های کشور دانمارک است.
 موزه کشتی وایکینگ ها

موزه کشتی وایکینگ ها | Viking Ship Museum


موزه کشتی وایکینگ ها در سواحل این شهر، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری دانمارک است. این موزه که به تاریخ دریانوردی و ساخت کشتی در دوران قرون وسطا مربوط است، در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد و تا کنون میلیون ها گردشگر را به شهر راسکیله دانمارک جذب کرده است. این موزه شامل ۸ ساختمان با عملکردهای کاملا متفاوت است. به عنوان مثال، در این مجموعه یک کارگاه کشتی سازی وجود دارد که گردشگران در آن با نحوه ساخت کشتی و قایق های چوبی آشنا می شوند. همچنین کودکان و بزرگسالان در این مرکز می توانند با نحوه زندگی وایکینگ ها و کسب و کار آن ها آشنا شوند.

عمارت سلطنتی (کاخ زرد) | Royal Mansion (Yellow Palace)



کاخ راسکیله یک ساختمان زرد رنگ باشکوه است که بین سال های ۱۷۳۳ و ۱۷۳۶ ساخته شده و زمانی محل سکونت قائم مقام شهر بود. قوس آبسالون (The Absalon Arch) زمانی این کاخ را به کلیسای جامع شهر متصل می کرد. خانواده سلطنتی در زمان مراسم ها از طریق این قوس به کلیسا وارد می شدند. از سال ۱۸۳۵ تا ۱۸۴۸ مجلس مجمع الجزایر دانمارک که قانون اساسی این کشور را تصویب کرده است، در این مکان دایر بود. امروزه دو نمایشگاه در این مکان برپاست: یکی موزه هنرهای معاصر و دیگری بال کاخ.

در باغ این عمارت با شکوه، نمایشگاه ها، کنسرت ها و سایر رویدادهای فرهنگی – هنری شهر برگزار می شوند.

تالار شهر راسکیله | Roskilde Town Hall


در بازار اصلی شهر و در جنوب عمارت راسکیله در مرکز شهر، می توانید به تالار شهر که در سال ۱۸۸۰ توسط معمار معروف O. Momme طراحی شده، بروید. برج باشکوه این ساختمان که از سایر نقاط بنا قدیمی تر است در اصل بخشی از کلیسای سنت لورنس بوده که امروزه ویران شده است.
تالار شهر راسکیله

فستیوال موسیقی راک راسکیله | Roskilde Rock Festival


اگر از علاقه مندان به موسیقی هستید، حتما از قدیمی ترین و بزرگترین رویداد موسیقی راک اروپای شمالی که اولین بار در سال ۱۹۷۱ شروع شد، لذت خواهید برد. هر سال از اواخر ماه جون تا اوایل ماه جولای میلادی، این رویداد برگزار می شود. در ایام برگزای این جشنواره هنری، جمعیت شهر حدود ۲۰۰ برابر می شود.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  planetware.com