تبیان، دستیار زندگی

ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی

معمولا پس از یک فعالیت خاص در آخر هفته مثل کوه پیمایی یا رسیدگی به وضعیت حیاط و انباری خانه، حتی با وجود مصرف داروهای ضد درد التهاب مفاصل که به طور معمول بیمار مصرف می کند. مفاصل فرد ممکن است آسیب دیده و دردناک شود. داروهای ضد درد موضعی از طریق پوست جذب می شوند. رایج ترین نوع این داروها، کرم ها یا ژل هایی هستند که شما بر روی پوست اطراف مفصل دردناک می مالید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی
نام ارائه دهنده/دهند گان: طیبه سلیمانیان
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: شهید طهماسبی

ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی
 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی بود.

مقدمه
معمولا پس از یک فعالیت خاص در آخر هفته مثل کوه پیمایی یا رسیدگی به وضعیت حیاط و انباری خانه، حتی با وجود مصرف داروهای ضد درد التهاب مفاصل که به طور معمول بیمار مصرف می کند. مفاصل فرد ممکن است آسیب دیده و دردناک شود. داروهای ضد درد موضعی از طریق پوست جذب می شوند. رایج ترین نوع این داروها، کرم ها یا ژل هایی هستند که شما بر روی پوست اطراف مفصل دردناک می مالید. بعضی از انواع این داروها به شکل اسپری یا برچسب هستند که بر روی پوست قرار می گیرند. به دلیل اینکه ماده موثره این محصولات از طریق پوست جذب می شود، بیشتر داروهای موضعی بهتر است در مفاصلی استفاده شوند که به سطح پوست نزدیک ترند، مثل مفاصل دست یا زانو.

 هدف
هدف از پژوهش حاضر ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی بود.

ساخت پد مسکن دردهای عضلانی به کمک استخراج ماده موثره گیاهان دارویی
  روش
در این پژوهش در گام اول به مطالعه گیاهان موثر در کاهش دردهای عضالانی پرداخته شد. براساس پژوهش‌های صورت گرفته پنیرک و سیاه دانه از گیاهان موثر در این رابطه هستند. به کمک روش های عصاره گیری از جمله بین ماری عصاره گیری از گیاهان مذکور انجام گرفت. در قسمت بعد یک پارچه کاملا پنبه ای که با پوست بدن سازگاری کامل دارد انتخاب شد. سپس چسبی به کمک مواد کاملا طبیعی ساخته شد. در این خصوص از ژلاتین به عنوان پایه چسب استفاده گردید. با اسپری نمودن عصاره مواد در پد مذکور و استفاده از چسب ساخته شده فرد می تواند پد مذکور را برای کاهش درد بر روی نقاطی از بدن که دچار درد می باشد قرار دهد. نحوه عملکرد پد ساخته شده به این گونه است که فرد بیمار آن را برای مدتی روی بدن خود قرار می دهد. بعد از گذشت زمان عصاره گیاهان مذکور از طریق پوست جذب بدن می گردد و منجر به بهبود درد می گردند. نتیجه با توجه به اینکه در ساخت پد مسکن درد مذکور از عصاره گیاهان دارویی استفاده شده است بنابراین در این محصول کاهش دردهای عضلانی می تواند بدون استفاده از داروهای شیمیایی انجام گیرد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه چیزی بودند؟ پد مسکن دردهای عضلانی
1. عصا
2. پد مسکن دردهای عضلانی
3. دستکش
4. ماکس

 مطالب مرتبط:
گیاهان دارویی
عصاره گیاه حنا در تهیه پماد سوختگی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت