تبیان، دستیار زندگی

گردش وعده ها گِرد میدان گردشگری زاهدان

بیش از یکسال از معرفی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان می گذرد اما وعده ایجاد میدان گردشگری در زاهدان هنوز به مقصد نرسیده و پس از گذشت 22 ماه از مراسم کلنگ زنی بدون هیچ اقدامی به حال خود رها شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گردشگری زاهدان

ایجاد میدان گردشگری در ورودی شهر زاهدان وعده ای بود که با هدف میزبانی از گردشگران در سال 95 کلنگ زنی شد و قرار بود تا نوروز 96 یعنی سالی که سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شد، میزبان مهمانان نوروزی باشد.
برنامه ریزی برای ایجاد این میدان تا جایی پیش رفته بود که به گفته مسئولان شهرداری زاهدان در سال 95 برای آماده سازی مقدمات این پروژه 600 میلیون ریال هزینه و المان دروازه قرآن آن نیز طراحی شد.
در آیین کلنگ زنی این میدان که در مهر سال 95 برگزار شد وعده ساخت و نصب المان و فضاسازی این میدان تا 6 ماه بعد داده شد اما حالا این وعده در آستانه 2 سالگی قرار دارد و میدان ورودی زاهدان با وجود هزینه کرد 600 میلیون ریالی شهرداری همچنان خاکی و خالی از هر گونه زیرساخت است.
دستگاه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان و شهرداری زاهدان که متولیان اصلی این پروژه بودند در سال گذشته با تغییر چندباره مدیران خود روبرو شدند و شاید همین آمد و رفت مدیران و سرپرستان یکی از دلایل اصلی در تعویق اجرای این طرح بوده است.
این تعویق در ساماندهی ورودی زاهدان در حالی است که براساس اصول شهرسازی محورهای ورودی به شهرها اولین فضا در برخورد با پدیده شهر محسوب می شود و فقدان مقدمه چینی برای ورود به شهر از یک سو مخاطب تازه وارد را دچار سردرگمی کرده و سلسله مراتب دسترسی به آن قلمرو را مخدوش می کند و از سوی دیگر حس حضور در آن فضا را برای مخاطبان دائمی یعنی شهروندان از میان می برد.

وعده های جدید در راه است


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان که معتقد است بهره برداری از این پروژه می توانست در زمان مدیریت های قبلی انجام شود، اکنون از برنامه های جدید برای این میدان خبر می دهد.
علیرضا جلال زایی گفت: وجود المان های خاص در ورودی شهرها یکی از مهمترین مسائلی است که در ایجاد ذهنیت نسبت به شهرها تأثیر بسزایی دارد و بر همین اساس ایجاد میدان گردشگری در ورودی زاهدان یکی از پروژه های مدنظر اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری است به همین منظور به همراه شهردار زاهدان بازدیدی از محل این میدان انجام دادیم.
وی ادامه داد: عزم اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری زاهدان بر این است تا این میدان را هر چه سریعتر به بهره برداری برسانیم تا هم شهروندان زاهدانی و هم میهمانان و مسافرانی که از خارج استان به این شهر وارد می شوند با چشم انداز خوبی در ورودی شهر روبرو شوند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در بازدید اخیر مقرر شد تا نشست مشترکی با شهرداری زاهدان داشته باشیم تا درباره زمان بهره برداری، میزان اعتبارات و اقدامات لازم برنامه ریزی و وظایف شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی در انجام این پروژه مشخص شود.
جلال زایی خاطر نشان کرد: وجود المانی زیبا به عنوان نماد گردشگری این استان در ورودی زاهدان نشان دهنده توجه و دقت نظر مسئولان نسبت به موضوع گردشگری است و در ایجاد ذهنیت گردشگرانی که برای اولین بار به این استان سفر می کنند تأثیر زیادی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: توجه به این موضوع نیازمند مشارکت عمومی مردم و همچنین مشارکت دستگاهی است تا بتوان پروژه هایی نظیر میدان گردشگری را برای هر چه زیباتر شدن چهره مرکز استان به بهره برداری رساند.

برنامه ریزی برای طراحی المان جدید


علی رغم اینکه در آیین کلنگ زنی میدان گردشگری در سال 95 شهردار وقت زاهدان از طراحی المان 'دروازه قرآن' خبر داد، در برنامه های جدید برای این میدان، صحبت از برگزاری مسابقه برای طراحی المان به میان آمده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این باره گفت: به دنبال این هستیم تا المانی تأثیر گذار، زیبا و در شأن زاهدان در میدان گردشگری نصب شود به همین دلیل معتقدم اگر در بین مردم یا دانشجویان رشته معماری و همچنین دانشجویان رشته های مرتبط با گردشگری مسابقه ای برگزار و برای بهترین طرح مشوق هایی در نظر گرفته شود، المان های زیبایی در اختیار خواهیم داشت و از یکی از آن ها به عنوان الگو برای این میدان استفاده خواهیم کرد.

ابراز بی اطلاعی معاون عمرانی شهرداری از وجود پروژه


وقتی تماس های مکرر خبرنگار ایرنا برای شنیدن برنامه های شهردار فعلی زاهدان درباره میدان گردشگری بی پاسخ ماند، رجوع به معاون عمرانی شهرداری زاهدان گزینه بعدی بود اما پاسخ دهی وی ماجرای این میدان را جالب تر می کند.
محمود دشتی در پاسخ به دلیل تعویق اجرای پروژه میدان گردشگری، از وجود این پروژه که به گفته شهردار وقت در سال 95 برای آن 600 میلیون ریال هزینه شده است، ابراز بی اطلاعی کرد!
حال وعده ها و برنامه ریزی های جدید درباره این میدان به چند روز دیگر و برگزاری نشست مشترک اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری زاهدان موکول می شود و باید دید مسئولان از موعد مقرر تا زمان به سرانجام رسیدن این پروژه به چه میزان فرصت دیگر نیازمندند.
این پروژه نمونه کوچکی است از کلنگ‌هایی که بدون برنامه دقیق، هدفمند و شفاف در مناسبت های مختلف به زمین می خورد اما وقتی نوبت به اجرا می رسد وعده ها به دلایل مختلف فراموش می شود.
منبع : خبرگزاری ایرنا