تبیان، دستیار زندگی

گزیده اشعار سایه با خط عبدالله فرادی منتشر شد

گزیده اشعار امیرهوشنگ ابتهاج که جدیدترین اثر این غزل‌سرای نامدار است، با عنوان «هدیه» و به خط عبدالله فرادی راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدیه

بعد از انتشار مثنوی بلند «بانگ نی» در سال 95 از سوی انتشارات کارنامه، طی روزهای گذشته گزیده‌ای از اشعار سایه به انتخاب خود شاعر و با خط عبدالله فرادی از سوی انتشارات موقوفات دکتر افشار راهی بازار نشر شده است.

در معرفی این اثر و در پشت جلد کتاب آمده است: «کتاب حاضر منتخبی است از غزل‌های سخنسرای نامی ایران‌زمین، امیرهوشنگ ابتهاج(سایه)، که شاعر خود آن را در سال 1348 برای هدیه دادن به همسر عمویش، بانو هما اعلم، فراهم آورده بود. از آنجا که انتخاب اشعار به سلیقه شخص شاعر بوده و کتابت اشعار نیز به دست یکی از چیره‌دست‌ترین خوشنویسان روزگار ما، استاد عبدالله فرادی، صورت گرفته است، بهتر آن دیدیم که آن هدیه خصوصی جنبه عام یافته، به همه دوستداران هنر شعر و خوشنویسی تقدیم شود.»

هوشنگ ابتهاج متخلص به (ه. الف. سایه) ششم اسفندماه 1306 در شهر رشت به دنیا آمد. کتاب‌های «بانگ نی»، «نخستین نغمه‌ها»، «سراب»، «سیاه‌مشق»، «شبگیر»، «چند برگ از یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان مهر» از آثار این شاعر برجسته کشورمان است. تصحیح او از دیوان حافظ نیز از تصحیح‌های معروف بازار است.

ابتهاج مدتی در رادیو فعالیت داشته و تعدادی از غزل‌ها، تصنیف‌ها و شعرهای او توسط موسیقی‌دانان ایرانی نظیر محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و حسین قوامی اجرا شده‌ است. تصنیف خاطره‌انگیز «تو ای پری کجایی» و تصنیف «سپیده» (ایران ای سرای امید) از شعرهای معروف و شنیده شده از سایه است.

انتشارات موقوفات افشار «هدیه» را در قطع وزیری، 107 صفحه، شمارگان 2200 نسخه و به قیمت 39 هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

منبع: ایبنا