تبیان، دستیار زندگی

طراحی سیستم جدید بهبود جوش خوردن استخوان به همراه مدل نوین گچ‌گیری

امروزه، روش متداول برای ثابت نگه داشتن استخوان شکسته جهت جوش خوردن آن استفاده از روش گچ گیری می باشد. در حال حاضر دو روش گچ گیری بسیار مرسوم است. روش اول که در حال حاضر بسیار کمتر از آن استفاده می شود، باند های گچی و روش دوم باندهای فایبرگلس، که البته استفاده از این باند های فایبرگلس بهتر از باندهای گچی است اما همچنان مشکلاتی را داراست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی سیستم جدید بهبود جوش خوردن استخوان به همراه مدل نوین گچ‌گیری
نام ارائه دهنده/دهند گان: بهار ناصرآبادی، رومینا یوسفی
زمینه و نوع پروژه: فیزیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 1 دوره دوم

طراحی سیستم جدید بهبود جوش خوردن استخوان به همراه مدل نوین گچ‌گیری

 چکیده پروژه
هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت قالب های گچ گیری نوین و از پیش ساخته شده ای است که به وسیله طراحی و ساختار جدید خود دارای مزیت های سبکی، زیبایی، ضد آب بودن، دسترسی به داخل گچ، حل مشکل خارش، آسان تر شدن روش گچ گیری و کاهش زمان آن است.

مقدمه
امروزه، روش متداول برای ثابت نگه داشتن استخوان شکسته جهت جوش خوردن آن استفاده از روش گچ گیری می باشد. در حال حاضر دو روش گچ گیری بسیار مرسوم است. روش اول که در حال حاضر بسیار کمتر از آن استفاده می شود، باند های گچی و روش دوم باندهای فایبرگلس، که البته استفاده از این باند های فایبرگلس بهتر از باندهای گچی است اما همچنان مشکلاتی را داراست. روش جدیدی که دارای هزینه بسیاری می باشد استفاده از اسکنر و پرینتر سه بعدی به منظور ساخت قالبی غیرگچی مخصوص به هر فرد می باشد و بنابراین این روش دارای صرفه اقتصادی نبوده و قابلیت استفاه برای عموم را ندارد. روش گچ گیری معمول دارای معایبی همچون سنگین بودن گچ و در نتیجه ضعف عضلات در محل شکستگی، بسته بودن آن و عدم رسیدن آب به محل شکستگی، عدم تماس با هوا و در نتیجه عرق کردن فضای زیر گچ و احساس خارش و مشکلات پوستی است.

 فرایندهای فیزیکی می‌ توانند از طریق فعل و انفعالاتی که با سلول های بدن دارند بر روی فرایندهای فیزیولوژیکی بدن تاثیر بگذارند. در پروژه حاضر تلاش شده است که با استفاده از روشی فیزیکی، به صورت خلاقانه و نوینی فرایند جوش خوردن استخوان در طول دوره گچ گیری بهبود و تسریع یافته و نیز باعث کاهش درد در موضع شکستگی شود. همچنین در این پروژه روش و طرح جدید، کاربردی و خلاقانه ای ارایه شده است که به وسیله آن تمام معایب گچ گیری ذکر شده در بالا برطرف شده است. روش مگنت تراپی که در فیزیوتراپی هم شناخته شده است روشی است که به تسریع این فرآیند کمک می کند و درد های ناشی از شکستگی را کاهش می دهد. دستگاه های مگنت تراپی در انواع مختلفی ساخته می شوند که یکی از آن ها از تجهیزات پزشکی در مراکز فیزیوتراپی است و نوع دیگر آن که کوچک تر و قابل حمل است، مگنت تراپی خانگی نام دارد. مگنت تراپی روشی بی خطر است که در آن از حوزه های مغناطیسی بدن برای اهداف درمانی استفاده می شود. این روش سبب تسریع فرآیند بهبود طبیعی بدن شده و کاهش درد را به همراه دارد. از دیگر فواید مگنت تراپی می توان به درمان افسردگی، کاهش خستگی، درمان بسیاری از بیمای های مربوط به مفاصل واستخوان از جمله پوکی استخوان، آرتروز، انقباض عضلانی، ترک خوردگی و شکستن استخوان ها در نتیجه وارد شدن فشار یا ضربه ناگهانی، التهاب و درد شدید، مشکلات خون رسانی و... اشاره کرد. این طراحی دارای مزیت های سبکی، زیبایی، ضد آب بودن، دسترسی به داخل گچ، حل مشکل خارش، آسان تر شدن روش گچ گیری و کاهش زمان آن است و روش های گچ گیری مرسوم را به سطح بالاتری ارتقا می دهد.

 هدف
هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت قالب های گچ گیری نوین و از پیش ساخته شده ای است که به وسیله طراحی و ساختار جدید خود دارای مزیت های سبکی، زیبایی، ضد آب بودن، دسترسی به داخل گچ، حل مشکل خارش، آسان تر شدن روش گچ گیری و کاهش زمان آن است. نقطه دوم قوت و خلاقیت در این پروژه استفاده از فرایند فیزیکی مگنت تراپی در آن به منظور تسریع فرایند جوش خوردن استخوان، کاهش درد و استفاده از خاصیت ضد افسردگی آن است. استفاده از مگنت تراپی بر روی سامانه گچ گیری به این طریق اولین بار است که در دنیا پیشنهاد می‌شود.

طراحی سیستم جدید بهبود جوش خوردن استخوان به همراه مدل نوین گچ‌گیری

روش
در مرحله اول که طراحی جدی برای قالب گچ گیری است، قالب اصلی به این صورت است که شامل یک جنس پنبه ای- پارچه ای است که دارای قابلیت کشسانی زیاد است. به این صورت که این قالب پنبه ای به صورت یک استوانه در نطر گرفته شده است که درست همانند یک آستین (آستین هایی که خانم ها برای پوشاندن قسمتی از دست های خود می پوشند) پوشیده می شود و این قالب آستینی کاملا کشی است که می تواند در هر دستی شکل آن دست را بگیرد و محکم آن را نگه دارد. این قالب دارای لایه های مختلفی است که در لایه میانی آن ماده ای به نام پلی اورتان وجود دارد که در مجاورت با هوا و آب خشک و کاملا سفت می‌ شود و در حقیقت نقش ماده گچ را در روش های سنتی گچ گیری ایفا می کند. مزیت این طراحی در این است که ما این قالب را به صورت از پیش ساخته شده آماده می کنیم و این قالب کاملا بسته بندی می شود به طوری که تا قبل از باز شدن بسته آن، پلی اورتان موجود در آن کاملا نرم است و قالب انعطاف پذیر می باشد. بعد از باز شدن بسته، قالب درون دست بیمار رفته و به دلیل خاصیت کشی آن کاملا قالب دست بیمار می شود. پس از اینکه پزشک قالب را در دست بیمار به صورت مناسب قرار داد با استفاده از فرو بردن دست بیمار در آب و یا ریختن آب روی آن فرایند سخت شدن قالب آغاز می شود. بنابراین در این روش دیگر نیازی به پیچیدن باندهای گچی نیست در نتیجه روند گچ گیری در زمان کمتری انجام می شود. هم چنین این قالب ها به شکل متخلخل طراحی می شود تا هم سبک تر بوده و هم مشکل آب رسانی و خارش را برطرف کنند. به علاوه در انتها با استفاده از فناوری نانو مشکل ضدآب نبودن قالب برطرف می شود. بنابراین برای انجام این پروژه دانش آموزان قالب های توصیف شده در بالا را با انتخاب پارچه کشی مناسب، و قرار دادن ماده پلی اورتان در قسمت میانی تهیه کردند. سپس با استفاده از روش مناسب آن را به صورت متخلخل در آورده و سپس آن را به شکل یک آستین تهیه نمودند.

در قسمت دوم طراحی استفاده از روش مگنت تراپی برای بهبود استخوان استفاده شده است. به این منظور ابتدا با استفاده از مقالات قدرت مگنت مورد استفاده، مدت زمان و دفعات استفاده آن جستجو شد. سپس با استفاده از نرم افزار CST شبیه سازی برای تعیین تعداد و قدرت مکنت های مورد نظر دانش آموزان تعیین شد. بعد از آن با تهیه مگنت های مورد تایید در شبیه سازی و مقالات، سامانه جداگانه ای برای سوار شدن این مگنت ها بر روی قالب طراحی شده است که در آن می توان از مگنت ها به مدت زمان و دفعاتی که پزشک تجویز می کند استفاده کرده و در زمان های غیر از آن مگنت ها را درون جعبه مخصوص به آن ها نگهداری کرد. این جعبه و این مگنت ها به صورت ذکر شده در بالا ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ارائه روش نوینی از چه چیزی را داشتند؟ گچ گیری
1. پانسمان
2. گچ گیری
3. بخیه زنی
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
قالب‌گیری با گچ
آتل با روکش داخلی گیاهی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت