تبیان، دستیار زندگی

شخصیت وحدت بخشانه امام علی(ع)

نبی مکرم اسلام(ص)در عید غدیر به دستور پروردگار، امیرالمومنین حضرت علی(ع) را به عنوان شخصیتی که دارای جامعیت لازم برای اداره جامعه اسلامی بود، معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت علی

حضرت علی(ع) نزد مسلمانان تشیع و تسنن جایگاه خاصی دارد و علی (ع) الگویی برای و حدت و انسجام اسلامی است. عظمت و صی بلافصل رسول الله (ص) نشان از جایگاه رفیع مولای متقیان و امیر مومنان علی(ع) دارد. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: همین قضیه‌ی غدیر در یك نقطه و سیله و مایه‌ی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. درباره‌ی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و و الا بینِ مسلمین اختلافی نیست. امیرالمؤمنین را همه در همان نقطه‌ی عالی و سامی كه باید به او در آن نقطه نگریست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت- می‌نگرند و می‌بینند؛ یعنی ملتقای عقیده‌ی همه‌ی آحاد امت اسلامی امیرالمؤمنین است.

شخصیت امام علی(ع) پایه و مبنای مستحکمی برای و حدت امت اسلامی در جهان است. حرکت عظیمی که طبق روایات متواتر در روز غدیر، به وسیله نبی اکرم (ص)انجام شد، دارای ابعادی بود. که بُعد اول آن، فضیلت امیرالمؤمنین بود؛ مردم هم می دانستند و از نزدیک، این فضایل را در آن بزرگوار مشاهده می کردند. پیامبر اکرم (ص) اراده الهی، همان فضایل و ارزش ها را معتبر دانست و بر اساس آن ارزش ها، و لایت و حاکمیت بعد از خود را تعیین کرد. معلوم شد آن کسی می تواند در مرتبه حکومت بر مسلمین قرار گیرد که دارای آن ارزش ها باشد. لازم نبود که پیامبر اکرم (ص)، فضایل امیرالمؤمنین علی (ع) را در آن روز بیان کند؛ مردم می دانستند. ( خامنه ای، بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (ع) - 1387/04/26)

«ابن ابی الحدید» می گوید: فضایل علی بن ابی طالب (ع)، به طوری در آن روز برای مردم واضح بود که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله)، احدی از مهاجران و اغلب انصار، شک نداشتند که مسئله خلافت، بر علی(ع) قرار خواهد گرفت؛ یعنی در نظر آنان، جزء مسلّمات بود. در موارد دیگر، خود رسول اکرم (ص)هم راجع به امیرالمؤمنین (ع)، چیزهای زیادی فرموده است. آن چه از طرق ما شیعیان و نیز از طریق اهل سنت روایت شده، متواتر است.
رهبر معظم انقلاب در بیانی دیگر در نقش و حدت­بخشانه شخصیت امیرالمومنین امام علی (ع) این­گونه می ­فرمایند: «امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) شخصیتی است که همه‌ی فرق اسلامی درباره‌ی عظمت او، درباره‌ی خصوصیات او و درباره‌ی شأن و منزلت و الای او در اسلام، با یکدیگر اتفاق نظر دارند. لذا به جرأت می توان گفت که علی‌بن‌ابیطالب (علیه الصّلاة و السّلام)، میتواند نقطه‌ی اشتراک و تلائم و همبستگی میان فِرق اسلامی قرار بگیرد. در همه‌ی زمانها و دوره‌ها، فرقه‌های اسلامی - به جز گروه ناچیز و اندک نواصب که خارج از فِرق اسلامی هستند - شأن امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را همان شأن و الا و برجسته و ممتازی می دانستند که شما در کتاب­های فریقین - چه شیعه و چه سنی - ملاحظه می­کنید. بنابراین امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) ملتقی و محل اشتراک فرقه‌های اسلامی است و میتواند منبعی برای وحدت بین مسلمین به حساب بیاید.
امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) می­ تواند مظهر این وحدت باشد؛ نقطه‌ای باشد که همه‌ی مسلمان ها در مقابل آن نقطه، مذعن و معترف و مقرّند. هیچ طرفی نمی ­تواند ادعا کند که امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) متعلق به اوست. خب، ما شیعیان در زیارت جامعه می­گوئیم: «معروفین بتصدیقنا ایّاکم» ما معروفیم به ارادت و علاقه و عشق به امیرالمؤمنین و خاندان پیغمبر؛ لکن نمی­توانیم ادعا کنیم که امیرالمؤمنین فقط متعلق به ماست. نه، همه‌ مسلمانهای عالَم - از فرقه‌های مختلف - درباره‌ی امیرالمؤمنین این را قائلند که این شخصیت عظیم، این انسان بی‌نظیر و این مظهر کامل اسلام، ذره‌ای و لحظه‌ای از متابعت پیغمبر اکرم سرپیچی نکرد؛ تخلف نکرد؛ کوتاهی نکرد؛ از دوران کودکی، تا دوران نوجوانی، تا دوران ریعان شباب و تا آخر عمر، یک لحظه در راه مجاهدت برای خدا و برای اسلام و برای قرآن فروگذار نکرد. پس این یک نکته است که ما - چه شیعه، چه سنی و چه مذاهب گوناگون بین این فرقه‌ها - بیائیم و امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را ملاک و محور و حدت قرار بدهیم. امیرالمؤمنین مال همه است و خود آن بزرگوار هم شعارها و روش­هائی را در زندگی مبارک خود دنبال کرده است که متعلق به همه‌ انسانهاست.» (خامنه ­ای: بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (ع) - 1387/04/26)
غدیر موجب ارجمند شدن مقام علی(ع) نشد، بلکه به عکس، علی(ع) و مقامات و لیاقت­های او موجب رویداد غدیر گردید، جامعیت علی(ع) باعث شد که خداوند به پیامبرش فرمان دهد تا آن حضرت را به عنوان خلیفه و رهبر بعد از خود نصب نماید، امام خمینی (قدس سره) در این باره می­فرمایند: «حضرت امیر(ع) مسآله غدیر را ایجاد کرده است، آن و جود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده که غدیر پیش بیاید، غدیر برای ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش غدیر آمده است. خداوند تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله(ص) کسی نیست که بتواند عدالت را به آن­طوری که باید انجام بدهد، انجام بدهد، مامور می­کند رسول الله(ص) را که این شخص (علی ع) را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن... » (خمینی، 1361، ج20، 121-111)
بنابراین فضائل و امتیازات خاص و شخصیت بی­نظیر امام علی (ع) به عنوان سرمنشأ و خاستگاه حماسه غدیر می­تواند در کنار سایر عوامل نقش و حدت­آفرین این و اقعه را برای امت اسلامی به نمایش گذارد.

منبع : خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.