تبیان، دستیار زندگی

تاثیر پودر پوست لبو بر رفتار شناسی و تغذیه ماهی مولینه بالن

امروزه، ماهی هایی از خانواده مولینه بالینه به دلیل بازارپسندی زیاد و گوشت لذیذ، معمولترین ماهی پرورشی آب شیرین محسوب می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر پودر پوست لبو بر رفتار شناسی و تغذیه ماهی مولینه بالن
نام ارائه دهنده/دهند گان: مائده مهدور، یکتا بیاتی، مدیسا محمدی، حنانه افشاری و زهرا سادات جوادی
زمینه و نوع پروژه: گیاه شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مدرسه دخترانه شهید طهماسبی

 تاثیر پودر پوست لبو بر رفتار شناسی و تغذیه ماهی مولینه بالن
 چکیده پروژه
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر جیره های حاوی 1 و 3 و 5 درصد آرد پوست لبو بر تغییرات رفتاری و تغذیه ماهی مولینه بالن در مقایسه با گروه شاهد می باشد.

مقدمه
امروزه، ماهی هایی از  خانواده مولینه بالینه به دلیل بازارپسندی زیاد و گوشت لذیذ، معمولترین ماهی پرورشی آب شیرین محسوب می شوند. یکی از عواملی که منجر به انتخاب این موضوع شد این بود که ببینیم چگونه می توانیم در کیفیت و بهبود گوشت ماهیانی از این دست تاثیر بگذاریم. آن هم با کمک روش ها و مواد طبیعی. در این پزوهش سعی شد تا پاسخ این پرسش مشخص شود که آیا پودر پوست لبو که دارای کارتنوئید است می تواند در تغذیه و رشد ماهی ها اثر بگذارد یا خیر. امروزه به خوبی مشخص شده است كه رادیكال های آزاد اكسیژن  و سایر مشتقات آن، سبب آسیب به بافت ها می شود، بنابراین علاقه زیادی برای استفاده از مكمل های غذایی آنتی اكسیدان به وجود آمده است. رنگ دانه های قرمز موجود در چغندر، بتالائین نام دارد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. استفاده از رنگدانه های طبیعی می تواند از آسیب های احتمالی به بافت ها بکاهد و در بهبود کیفیت مواد غذایی نیز بسیار موثر باشد. این پژوهش و پژوهش های مشابه این به بسیاری از محققین کمک خواهد کرد تا محصولات غذایی با کیفیت تر و دارای آنتی اکسیدان های طبیعی تولید کنند. به جز تاثیر پودر پوست لبو بر تغذیه و بهبود کیفیت گوشت و رشد ماهی مولینه بالن این گیاه می تواند تاثیری بر روی نحوه حرکت و فعالیت این ماهی در آکواریوم نیز داشته باشد.

 هدف
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر جیره های حاوی 1 و 3 و 5 درصد آرد پوست لبو بر تغییرات رفتاری و تغذیه ماهی مولینه بالن در مقایسه با گروه شاهد می باشد.

تاثیر پودر پوست لبو بر رفتار شناسی و تغذیه ماهی مولینه بالن
 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر جیره های حاوی 1 و 3 و 5 درصد آرد پوست لبو بر تغییرات رفتاری و تغذیه ماهی مولینه بالن در مقایسه با گروه شاهد می باشد. از این رو آزمایشی بر روی 16 ماهی مولینه بالن به صورت تصادفی و با 3 تیمار, یعنی اضافه کردن 1 و 3 و 5 درصد پودر لبو به جیره غذایی آن ها و یک گروه شاهد (بدون اضافه کردن پودر) انجام شد. نتایج نشان می دهد که اضافه نمودن 3 درصد آرد پوست لبو به عنوان یک رنگدانه طبیعی بیشترین اثربخشی را بر روی پوست و گوشت ماهی ها داشته است و کمترین میزان اثر بخشی در گروه شاهد مشاهده شد. همچنین ماهی های تحت تاثیر 1 درصد پودر پوست لبو دارای حرکات کندتر و غیر فعال تری هستند. طبق مشاهدات صورت گرفته توسط دانش آموزان ماهی های موجود در آکواریوم حاوی 1 درصد پودر پوست لبو حرکت آهسته تر و فعالیت کمتری نسبت به سایر ماهی ها داشتند. با توجه به نتایج به دست آمده طی یک ماه اول این پژوهش می توان این گونه نتیجه گیری کرد که پودر پوست لبو به عنوان یک غذای مکمل می تواند علاوه بر تاثیر بر روی تغذیه ماهی ها بر روی رفتار و حرکت آنها نیز تاثیر داشته باشذ. به جز این گیاه شاید بتوان گفت که احتمالا مواد غذایی دیگری نیز هستند که بتوانند بر روی رفتار حیوانات و به خصوص ماهی ها موثر باشد.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع زالوها
10.  آشنایی با انواع داروهای شیمیایی


دانش آموزان در پژوهش حاضر کدام نوع ماهی را مورد بررسی قرار دادند؟ مولینه بالن
1. ماهی زبرا
2. اره ماهی
3. ماهی گوشت خوار
4. مولینه بالن

 مطالب مرتبط:
تربیت اثر بخش
تشریح مقایسه‌‌ای ماهی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت