تبیان، دستیار زندگی

ماجرای خلق تابلویی که حاجیِ واقعی را به تصویر می‌کشد

حبیب‌الله صادقی نقاش انقلاب ماجرای خلق تابلوی نقاشی «رمی جمرات» را روایت کرد. اثری که مبارزه‌ی حاجیِ واقعی با اربابان قدرت، ثروت و تزویر را به تصویر کشیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حبیب‌الله صادقی

دکتر حبیب‌الله صادقی نقاش انقلاب تابلویی با عنوان «رمی جمرات» دارد که به طی آن به موضوع سنگسارِ اربابان قدرت، ثروت و تزویر توسط حجاج می‌پردازد.

صادقی  درباره این تابلو گفت: آنچه که اندیشه دینی به انسان اعطا می‌کند باوری متشکل از عقل و علم است، انسان باورمند به این دو عنصر نیاز دارد. ذات قرآن نازنین حقیقتی متشکل از عقل و عشق است. من تابلوی «رمی جمرات» را در دوره‌ای به تصویر کشیدم که به عنوان مدیر هنری بعثه حضرت امام خمینی(ره) به سفر حج مشرف شدم.
تابلو حبیب‌الله صادقی

صادقی با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند:«اگر قلب الهی شود همه کردار،رفتارونیات نیز الهی خواهد شد»، خاطرنشان کرد: من با توجه به این جمله امام راحل یک مجموعه با حدود 10 تابلوی نقاشی تولید کردم که آثاری همچون «رمی جمرات»، «تشییع قلوب»، «روضه رضوان» و «من ماهیم» از جمله‌ی آنهاست. امام خمینی(ره) صحبت‌های بسیاری درباره عرفان، اخلاق و قلب داشتند. فقط مغز به انسان فرمان نمی‌دهد، ما دو مرکز راهبرد در وجودمان داریم: قلب و عقل. شهدای ما با ترکیبی از عقل و عشق به باورمندی رسیدند تا توانستند این حماسه‌ها را رقم بزنند.
تابلو حبیب‌الله صادقی


«روضه رضوان»، «من ماهیم» و «تشییع قلوب» از آثار حبیب‌الله صادقی

وی ادامه داد: در تابلوی «رمی جمرات» قلب حاجی را به شکل کعبه به تصویر کشیدم. زمانی که قلب انسان خانه خدا باشد پاکیزه و مبرا از زر و زور و تزویر می‌شود. در این تابلو اربابان زور و زر و تزویر را در دو ستون پشت سر حاجی به تصویر کشیدم. حاجیِ واقعی با شیاطین، مشرکان و امیال نفسانی خود می‌جنگد، چراکه قلبش خانه خدا شده است. سنگی که در دست حاجی است نماد مبارزه و استقامت در جنگ با دشمنان خداست.

نقاش انقلاب درباره سایر نمادهای موجود در تابلوی «رمی جمرات» گفت: من در این تابلو تصویر یک کلاغ را کشیدم که نماد خبررسانیِ مغرضانه است. یک کتاب هم در تابلو وجود دارد که نماد کتب شیطانی است که برای جدال با اسلام و سایر ادیان آسمانی نوشته می‌شود. قرآن تنها کتابی است که پاکیزگی و بلاغت به معنای تمام کلمه در آن وجود دارد.

منبع: تسنیم