تبیان، دستیار زندگی

تاثیر جلبک اسپیرولینا بر رشد و تغذیه ماهی زبرا دانیو

ماهی زبرا دانیو یکی از ماهیان زینتی تجاری آب شیرین است که در مناطق گرمسیری زندگی می کند و در کشور ما ارزش اقتصادی زیادی دارد. تکثیر و پروش ماهیان زینتی ظرف چند دهه اخیر در ایران توسعه چشمگیری داشته است به طوری که در حال حاضر در ایجاد اشتغال و تجارت داخلی نقش مهمی دارد و هر ساله گونه های جدید و تجاری جهت تکثیر و پرورش وارد ایران می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر جلبک اسپیرولینا بر رشد و تغذیه ماهی زبرا دانیو
نام ارائه دهنده/دهند گان: پریناز مصطفوی، مریم مختاریان، عسل صابری و نرگس پرورده
زمینه و نوع پروژه: گیاه شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مدرسه دخترانه شهید طهماسبی

تاثیر جلبک اسپیرولینا بر رشد و تغذیه ماهی زبرا دانیو
 چکیده پروژه
هدف از انجام این پروژه آشنایی با اکوسیستم ماهی زبرا به عنوان یکی از ماهیان آب های شیرین و گرم و همچنین بررسی تاثیر جلبک اسپیرولینا به عنوان یک مکمل غذایی برای رشد بیشتر این گروه از کپور ماهیان می باشد. در حقیقت دانش آموزان در پی پیدا کردن یک رابطه مستقیم بین استفاده از مکمل ها و افزایش رشد در ماهی زبرا بودند.

مقدمه
ماهی زبرا دانیو یکی از ماهیان زینتی تجاری آب شیرین است که در مناطق گرمسیری زندگی می کند و در کشور ما ارزش اقتصادی زیادی دارد. تکثیر و پروش ماهیان زینتی ظرف چند دهه اخیر در ایران توسعه چشمگیری داشته است به طوری که در حال حاضر در ایجاد اشتغال و تجارت داخلی نقش مهمی دارد و هر ساله گونه های جدید و تجاری جهت تکثیر و پرورش وارد ایران می شود. بخش اعظم پرورش ماهیان زینتی در ایران به گونه های آب شیرین مربوط است. ماهی زبرا از ماهیان زینتی بسیار زیبا در آب شیرین و مناطق گرمسیری است که زیستگاه آن شرق هند، بنگلادش، پاکستان، میانمار و نپال و از خانواده کپور ماهیان است. طول آن حداکثر 6 سانتی متر است و طول عمر آن حدودا 5 سال است و دمای مطبوع آن ها 18 تا 25 درجه سلسیوس است. از آنجایی که رنگدانه در پوست ماهیان بسیار مهم است و در بدن ماهیان نیز تولید نمی شود بنابراین اضافه کردن آن به غذای ماهیان بسیار مهم است.

ریزجلبک ها منبع بسیار مناسبی از رنگدانه هاست مانند جلبک اسپیرولینا. اسپیرولینا سرشار از مواد مغذی نظیر پروتئن اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب غیراشباع است. اسپیرولینا علاوه بر فواید مواد غذایی به منزله مکمل برای آبزیان پرورشی استفاده فراوانی دارد و مهمترین اثر آن رنگدانه سازی است. ماهی زبرا دانیو در دنیا به مثابه یک مدل تحقیقاتی مطرح است و به دلیل رنگ زیبا و تنوع رنگی اهمیت فراوانی در مطالعات رنگ و الگوهای رنگی دارد. این ماهی به دلیل اندازه کوچک و دوره جنینی شفاف و زندگی کوتاه برای مطالعات زیستی بسیار مناسب است. از سویی دیگر چون این ماهی توانایی ساخت رنگدانه های پوستی را ندارد بنابراین باید این رنگدانه را در رژیم غذایی ماهی وارد کنیم که این رنگدانه ها را در جلبک هایی مثل اسپیرولینا می توان پیدا کرد. هدف اصلی از انجام این پروژه آشنایی با اکوسیستم ماهی زبرا به عنوان یکی از ماهیان آب های شیرین و گرم و همچنین بررسی تاثیر جلبک اسپیرولینا به عنوان یک مکمل غذایی برای رشد بیشتر این گروه از کپور ماهیان می باشد. در حقیقت دانش آموزان در پی پیدا کردن یک رابطه مستقیم بین استفاده از مکمل ها و افزایش رشد در ماهی زبرا بودند.

 هدف
هدف این پژوهش بررسی و مطالعه اثر جیره غذایی حاوی جلبک اسپیرولینا بر افزایش یا کاهش رشد ماهی زبرا دانیو می باشد.

تاثیر جلبک اسپیرولینا بر رشد و تغذیه ماهی زبرا دانیو
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه اثر جیره غذایی حاوی جلبک اسپیرولینا بر افزایش یا کاهش رشد ماهی زبرا دانیو می باشد. به این منظور 20 عدد ماهی زبرا دانیو به صورت تصادفی در 4 آکواریوم مجزا تقسیم شدند که تیمارهای غذایی شامل تیمار 1 یا نمونه شاهد (فاقد جلبک اسپیرولینا در جیره غذایی) تیمار 2(غذای بیومار به همراه 5/0 درصد جلبک اسپیرولینا) تیمار 3(غذای بیومار به همراه 1 درصد جلبک اسپیرولینا) و تیمار 4(غذای بیومار به همراه 5/1 درصد جلبک اسپیرولینا) بودند. به طور کلی استفاده از جلبک اسپیرولینا در جیره غذایی ماهی زبرا باعث افزایش وزن بدن در این گونه ماهی شد. طبق مشاهدات صورت گرفته تیمار  1 درصد جلبک اسپیرولینا بهترین تیمار برای رشد این ماهی بود.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع زالوها
10.  آشنایی با انواع داروهای شیمیایی

 دانش آموزان در پژوهش حاضر کدام نوع ماهی را مورد بررسی قرار دادند؟ ماهی زبرا
1. ماهی زبرا
2. اره ماهی
3. ماهی گوشت خوار
4. هیچکدام
 
مطالب مرتبط:
جلبک اسپیروژیر
شاخه‌های جلبک ها

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت