تبیان، دستیار زندگی

مطالعه و بررسی اثر ضدانگلی عصاره تنباکو در مقایسه با داروهای شیمیایی ضدانگلی برروی زالو

زالوها جزء راسته آنالیدا هستند كه 50 نوع از آن‌ها از خون پستانداران تغذیه می كنند. آلودگی به زالو باعث عوارضی شامل: كم خونی شدید، خونریزی، افزایش حساسیت و واكنش آنافیلاكتیك می شود. تعدادی از زالوها آبزی اند و در شالیزارها، مرداب ها، رودخانه و دریاچه های آب شیرین زندگی می كنند و تعدادی نیز خاكزی اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: مطالعه و بررسی اثر ضدانگلی عصاره تنباکو در مقایسه با داروهای شیمیایی ضدانگلی برروی زالو
نام ارائه دهنده/دهند گان: پریا قاسمی، مائده احمدی و مهتاب راضی فر
زمینه و نوع پروژه: گیاه شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مدرسه دخترانه شهید طهماسبی

مطالعه و بررسی اثر ضدانگلی عصاره تنباکو در مقایسه با داروهای شیمیایی ضدانگلی برروی زالو

 چکیده پروژه
این مطالعه با هدف بررسی اثر تعدادی از داروهای شیمیایی و گیاهی بر زالوی طبی انجام شد. در پژوهش حاضر اثر عصاره آبی تنباکو و داروهای شیمایی بر زالوها مورد ارزیابی قرار گرفت.

مقدمه
زالوها جزء راسته آنالیدا هستند كه 50 نوع از آن‌ها از خون پستانداران تغذیه می كنند. آلودگی به زالو باعث عوارضی شامل: كم خونی شدید، خونریزی، افزایش حساسیت و واكنش آنافیلاكتیك می شود. تعدادی از زالوها آبزی اند و در شالیزارها، مرداب ها، رودخانه و دریاچه های آب شیرین زندگی می كنند و تعدادی نیز خاكزی اند. زالوها جانوران لاشه خوار، شكاری یا انگلی بوده و گروهی دارای عادت خونخواری هستند. محققین معتقدند هر گونه كانون عفونی بدن را به وسیله زالو می توان ریشه كن كرد، ولی در بحث انگلی زالوها می توانند باعث عوارض زیادی شوند.

  تنباكو كه به علت وجود ماده ای به نام نیكوتین از گیاهان سمی بوده و تقریباً اثرات ضد انگلی آن روی تعداد زیادی از انگل ها به اثبات رسیده است. با توجه به اینكه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی عوارض كمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند و می تواند در درمان و كاهش عوارض زالو موثر واقع شود، لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره آبی تنباكو و داروهای شیمیایی بر زالو انجام گرفته است.

 هدف
این مطالعه با هدف بررسی اثر تعدادی از داروهای شیمیایی و گیاهی بر زالوی طبی انجام شد.

مطالعه و بررسی اثر ضدانگلی عصاره تنباکو در مقایسه با داروهای شیمیایی ضدانگلی برروی زالو

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های تجربی است. در این مطالعه تجربی ابتدا تعداد 10 عدد زالوی طبی خریداری شد و اثر عصاره آبی تنباکو و داروهای شیمیایی و یک تیمار با آب مقطر بر زالو مطالعه شد. حرکات و اثرات داروها به مدت 720 دقیه مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت و زمان فلجی و مرگ زالو ثبت می گشت. میانگین زمانی نسبتاً كوتاه فلجی و مرگ زالو توسط عصاره آبی تنباكو و داروهای لوامیزول، نیكلوزاماید، تریكلابندازول نشان از اثرات ضد زالویی این داروها دارد و ممكن است بتوان از آن ها در موارد آلودگی انسانی با سایر زالوهای سمی نیز استفاده نمود.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع زالوها
10. آشنایی با انواع داروهای شیمیایی

 دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت سم برای از بین بردن چه چیزی را داشتند؟ زالو
1. زالو
2. پشه
3. مگس
4. موش
 
مطالب مرتبط:
بررسی رفتار غذا یابی در زالو طبی
استفاده از گیاهان در زندگی روزمره

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت