تبیان، دستیار زندگی

سم زندگی بخش

فت ها موجوداتی هستند که از اندام های مختلف گیاهی استفاده می کنند و برای به دست آوردن غذای خود با انسان رقابت نموده و به تولیدات و محصولات او آسیب می رسانند. هر ماده ای که به منظور پیشگیری، نابودی، دور کردن، تنظیم و یا کنترل آفت به کار برود، آفت کش نام دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سم زندگی بخش
نام ارائه دهنده/دهند گان: سارا محمدی نژاد، فاطمه حسینی
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دانشوران

سم زندگی بخش
 چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از انجام پروژه حاضر، جایگزین کردن یک آفت کش زیستی و سازگار با محیط زیست به جای آفت کش شیمیایی بود. که با استفاده از مواد بی خطر موجود در طبیعت و همچنین مواد اولیه ارزان قیمت تهیه شده است. از مزایای آفت کش تهیه شده مقرون به صرفه بودن، بدون عارضه بودن و همچنین دارا بودن دامنه آفات می باشد. به طوری که می توان در فضای منزل آن را تهیه کرد و با خیال راحت و بدون هیچ گونه هزینه عوارضی از آن استفاده کرد.

مقدمه
آفت ها موجوداتی هستند که از اندام های مختلف گیاهی استفاده می کنند و برای به دست آوردن غذای خود با انسان رقابت نموده و به تولیدات و محصولات او آسیب می رسانند. هر ماده ای که به منظور پیشگیری، نابودی، دور کردن، تنظیم و یا کنترل آفت به کار برود، آفت کش نام دارد. آفت کش ها موادی به صورت جامد، مایع و گاز هستند که به منظور نابودی آفت ها به کار می روند. آفت کش ها از نظر ترکیب به دو دسته شیمایی و زیستی تقسیم می شوند. آفت کش های شیمیایی بر بدن انسان تاثیرات مختلفی می گذارد. اغلب مسمومیت های ناشی از استفاده آفت کش های شیمیایی بهبود پذیر هستند و باعث صدمه دائمی نمی شوند اما ممکن است حساسیت هایی ایجاد کنند و بهبود کامل در دراز مدت حاصل شود.

آفت کش های زیستی سازگار با محیط زیست بوده و برای انسان و سایر موجودات بی خطر هستند چون که از مواد طبیعی و عصاره گیاهان تهیه می شود.

 هدف
هدف دانش آموزان از انجام پروژه حاضر، جایگزین کردن یک آفت کش زیستی و سازگار با محیط زیست به جای آفت کش شیمیایی بود. که با استفاده از مواد بی خطر موجود در طبیعت و همچنین مواد اولیه ارزان قیمت تهیه شده است. از مزایای آفت کش تهیه شده مقرون به صرفه بودن، بدون عارضه بودن و هوچنین دارا بودن دامنه آفات می باشد. به طوری که می توان در فضای منزل آن را تهیه کرد و با خیال راحت و بدون هیچ گونه هزینه عوارضی از آن استفاده کرد.

سم زندگی بخش
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در راستای انجام این طرح از فلفل سیاه تند، بوته سیر، پیاز، مایع ظرفشویی، روغن پخت و پز و آب جهت تهیه دو نوع آفت کش، استفاده شد. بنابراین با استفاده از مواد طبیعی ارزان قیمت علاوه بر ساخت آفت کش به حفظ محیط زیست کمک شده است. ابتدا برای تهیه آفت کش اول، سبزیجات را خرد کرده سپس مخلوط نموده و آب اضافه کردند و مخلوط در معرض نور خورشید قرار داده شد. سپس مخلوط را از کاغذ صافی عبور داده و محلول موجود در ارلن درون آبپاش تمیز ریخته شد. برای تهیه آفت کش دوم، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با مقدار مشخصی روغن زیتون و آب مخلوط و محلول در آب پاش تمیز ریخته شد. از دو آفت کش حاصل جهت از بین بردن آفت شپش آردالود موجود بر روی گیاه حسن یوسف استفاده شد. در نهایت نتایجی مبنی بر روند کاهش آفت در گیاه حسن یوسف با استفاده از هر دو نوع آفت کش به صورت جداگانه حاصل شد. قابل ذکر است که یک گیاه حسن یوسف جهت شاهد در نظر گرفته شد.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
 
 دانش آموزان در پژوهش حاضر آفت کش ها را بر روی چه گیاهی آزمایش کردند؟ حسن یوسف
1. اشک تمساح
2. بابونه
3. آلوئه ورا
4. حسن یوسف
 
مطالب مرتبط:
سمی ترین موجودات جهان
تأثیر علفکش های بیولوِژیک بر روی علف های هرز

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت