تبیان، دستیار زندگی

رویش «خوشه» های منبت در همدان

هنر صنعت مبل و منبت به پشتوانه هنرمندان چیره دست همدانی و حمایت دولت در همدان به بار نشسته و این هنر فاخر در جای جای استان «خوشه» هایش را گسترده و طعم شیرین کار و تولید را به مردمان این دیار می چشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منبت
 
آمیختن هنرمندانه چوب و هنر، صنعت ظریفی را در همدان نشو و نما داده که حالا خوشه های زرینش شهر به شهر همدان را در برگرفته است؛ هنرصنعت مبل و منبت.
پیشتر خوشه صنعتی مبل و منبت در شهرهای ملایر و تویسرکان به دلیل وجود صدها کارگاه و هزاران هنرمند شاغل در این هنر صنعت ساماندهی و شناسنامه دار شدند و در سایه این یکرنگی و همدستی عرضه و فروش محصولات در بازارهای داخلی و بین المللی قانونمند و پررونق شد.
هنرمندان زبردست نهاوندی نیز از این قافله عقب نمانده و با قلم زدن های توانا، خلاقیت نهفته خود را در دل کارگاه های خرد و خانگی هویدا کردند.
تولیدات فاخر این شهر، شرکت شهرک های صنعتی همدان را برآن داشت تا طرح خوشه صنعتی مبل و منبت نهاوند را نیز در دستور کار قرار داده و این شهر و مردمان صنعتگرش نیز به جمع خوشه های چوبین بپیوندند.
به تازگی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مبل و منبت نهاوند به طور رسمی تبدیل به خوشه صنعتی شد تا در سایه این طرح ارزشمند از مواهب و بسته های حمایتی و تشویقی دولت بهره مند شود.
روستای دهفول این شهرستان به پشتوانه همت بالای مردمانش توانسته 200 کارگاه فعال دایر کرده و 800 نفر را رزق و روزی ببخشد و به عنوان خاستگاه اصلی این هنر صنعت در نهاوند مطرح شود.
از این پس تولیدکنندگان این روستا تحت پوشش خدمات حمایتی دولت قرار می گیرند تا علاوه بر آسان سازی تامین چوب و مواد اولیه، مسیر صادرات و بازریابی دسترنج هنرمندان دهفولی نیز هموارتر شود.

مجلس حامی خوشه های صنعتی باشد


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در شرایطی روبان افتتاح خوشه صنعتی مبل و منبت نهاوند را قیچی کرد که پویایی این خوشه ها را سخت نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و سیستم بانکی می داند.
صادق نجفی مشتری مداری، نیازسنجی بازار، شناخت سلیقه مصرف کنندگان و بروز رسانی طرح ها و مدل های نوین را از رمز و رموز ترقی و توسعه صنعت مبل و منبت معرفی و به شدت آنرا به تولیدکنندگان نهاوندی گوش زد می کند.
به اعتقاد او این توصیه ها نه تنها برای خوشه مبل و منبت بلکه تمام خوشه های صنعتی کشور نیازمند آن هستند.
بنابر آمارهای اعلام شده از سوی شرکت شهرک های صنعتی تاکنون 430 خوشه صنعتی در کشور شناسایی و ساماندهی شده است.

پیگیر واردات چوب هستیم


مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی از مشکلات صنعت مبل و منبت را تهیه چوب ذکر کرد که با جدیت در حال پیگیری برای حل و فصل این موضوع است.
صادق نجفی می گوید: واردات چوب از کشور گرجستان گزینه ای است که تبادلاتی هم در این زمینه برایش صورت گرفته و بزودی آغاز می شود.
او ابراز امیدواری می کند با ممنوعیت واردات مبل و ورود چوب از خارج هنر صنعت مبل و منبت مشکل دیگری نداشته باشد.

همدان مستعد ایجاد 18 خوشه صنعتی


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همدان نیز از سروسامان بخشیدن به خوشه صنعتی دیگری در استان بسیار خرسند و آرزومند است که مبل و منبت نهاوند همچون خوشه صنعتی پوشاک کِردآباد در عرصه ملی بدرخشد.
کردآباد روستایی است با 200 واحد تولیدی و اشتغال 650 نفر و همگی در زمینه دوخت و دوز پوشاک فعالیت دارد و از خوشه های صنعتی موفق همدان است که توانسته عنوان خوشه نمونه ملی را برای همدان به ارمغان بیاورد.
سفال لالجین، لاستیک رزن و مبل و منبت ملایر، خوشه های صنعتی به ثبت رسیده در استان همدان هستند که کامران گردان در صدد افزودن خوشه های چرم و قابسازی به جمع آنهاست.
به گفته این مسئول خوشه های صنعتی از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط هستند و تا کنون 18 خوشه در گرایش های مختلف شناسایی شده تا خوشه های این صنایع نیز مانند مبل و منبت فراگیر شده و طعم شیرین کار و تولید را به مردمان این دیار بچشاند و همدان را به شهرت جهانی خوشه های صنعتی برساند.
منبع : خبرگزاری ایرنا