تبیان، دستیار زندگی

یهودیان آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت نمی کنند

نتایج یک نظرسنجی که به وسیله کمیته یهودیان آمریکا منتشر شده نشان از اختلاف گسترده و عمیق میان آمریکا و یهودیان اسرائیلی در زمینه مسائلی چون شهرک سازی های صهیونیست ها، تکثرگرایی دینی و سیاست های ترامپ دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یهودیان آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت نمی کنند
به گزارش تبیان بهنقل از خبرگزاری صدا و سیما، اختلاف میان یهودیان آمریکا و رژیم صهیونیستی بالا گرفته است. این تشدید اختلاف به شکاف فزاینده میان طرفین منجر شده است. خروجی و پیامد این مسئله حمایت نکردن یهودیان آمریکا از رژیم اشغالگر قدس بوده که این روزها بیشتر در مخالفت با موضوعاتی از قبیل اشغال کرانه باختری و مواضع ترامپ نمایان شده است.

در این باره آسوشیتدپرس گزارش داده که نتایج یک نظرسنجی که به وسیله کمیته یهودیان آمریکا منتشر شده نشان از اختلاف گسترده و عمیق میان آمریکا و یهودیان اسرائیلی در زمینه مسائلی چون شهرک سازی های صهیونیست ها، تکثرگرایی دینی و سیاست های ترامپ دارد.

از این رو شاید بتوان گفت که جهت گیری بسیاری از یهودیان آمریکایی در قبال رژیم صهیونیستی نه تنها وفاداری مشتاقانه و غرور و افتخار نیست، بلکه بی علاقگی، خجالت و دشمنی است. حتی امروز کار به جایی کشیده که سی و نه گروه یهودی در جهان با امضای نامه‌ای، حمایت خود را از تحریم رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.


این چرخش در مواضع و جهت گیری ها از همین حالا تبعات خود را بر فاصله گیری دموکرات ها از رژیم صهیونیستی گذاشته است به طوری که این احتمال کاملاً وجود دارد که حزب دموکراتیک آمریکا که حدود هفتاد درصد یهودیان آمریکا عضو آن هستند به زودی دست از حمایت از اسرائیل بردارد. از اینرو غیرمنتظره نیست که تعداد دموکرات‌هایی که از اسرائیل حمایت می کردند نسبت به سال 2010، 13 درصد کاهش یافته باشد. سناتور یهودی «برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از برجسته‌ترین مقاماتی است که اظهارات تندی را در مخالفت با رژیم صهیونیستی به زبان آورده و خواستار پایان یافتن اشغالگری این رژیم شده است.

به علاوه از لحاظ جمعیتی هم کاهش محبوبیت اسرائیل میان گروه‌هایی که تمایل دارند به نامزد دموکرات رأی دهند آشکار است: جوانان، سیاه‌پوستان و افراد آمریکا لاتینی.

چرایی و علت اینکه بسیاری از یهودیان آمریکا نسبت به صهیونیست ها بی تفاوت و حتی دشمن شده اند، به ماهیت رژیم جعلی صهیونیستی بازمی گردد که در قالب کشور اسرائیل خود را معرفی می کند. در این باره اکثر تحلیل گران معتقدند که مشکل اصلی، اسرائیل است؛ کشوری (رژیمی) که نتوانسته خود را با تغییراتی که در گذر زمان به وجود می آید هماهنگ کند. از جمله مایکل بارنت می نویسد در حالی که بیشتر یهودیان آمریکا از «خداشناسی سیاسی بر مبنای پیامبر یهود» استقبال می کنند و به «تعاملات بین المللی» اشتیاق نشان می دهند اما اسرائیل «به طور روزافزونی همچون یک رژیم نژادپرست عمل می کند.»

از این رو شاید بتوان گفت که جهت گیری بسیاری از یهودیان آمریکایی در قبال رژیم صهیونیستی نه تنها وفاداری مشتاقانه و غرور و افتخار نیست، بلکه بی علاقگی، خجالت و دشمنی است. حتی امروز کار به جایی کشیده که سی و نه گروه یهودی در جهان با امضای نامه‌ای، حمایت خود را از تحریم رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند. در این نامه آمده است: بیش از هر زمان دیگری مهم است که در مسیر تمایز قائل شدن بین خصومت یا تعصب علیه یهود از یک سو و نقد سیاست های «اسرائیل» و نظام ظلم و بی عدالتی حرکت کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما