تبیان، دستیار زندگی

کتاب دفاع مقدس هنوز متولی ندارد

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: کتاب دفاع مقدس هنوز متولی قدرتمندی ندارد که بتواند به فعالیت های این حوزه هماهنگی و انسجام بخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کتاب دفاع مقدس هنوز متولی ندارد
محمدقاسم فروغی جهرمی روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: سازمان هایی که عهده دار فرهنگ دفاع مقدس هستند، می توانند با کمک یکدیگر هماهنگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس ایجاد کنند؛ زیرا معتقدیم یک سازمان به تنهایی نقشی ندارد بلکه مجموعه ای از مراکز و نهادها می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.
وی در پاسخ به خبرنگار افزود: در مجموع یک متولی قدرتمندی که بتواند کارها را هماهنگ و سازمان یافته کند وجود ندارد؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار ارتش، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و سایر نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید سیستمی را به وجود آورند که هر لحظه بتوان اطلاعات مورد نیاز را کسب کرد؛ به عنوان نمونه اگر پژوهشگری درباره شهید صیاد شیرازی قرار است کتابی را منتشر کند باید مواظب بود موازی کاری صورت نگیرد.
فروغی جهرمی افزود: کارهای مشابه فراوانی در این زمینه انجام و سرمایه‌هایی تلف شده است؛ ممکن است درباره یک نفر کارهایی انجام شود ولی هیچ کدام از آنها کار قوی نباشد به همین دلیل باید یک مدیریت واحد صورت گیرد.
وی انجام فعا لیت‌های نهادها در استان ها را نیز نیازمند ساماندهی دانست تا بتوان در سطح کشور جوابگوی تمام نیازهای مربوط به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس باشد.

  رشد قابل قبول در 17 دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

نویسنده کتاب «تاملی در زندگی نامه داستانی دفاع مقدس» گفت: انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس طی 17 دوره رشدی قابل قبولی داشته است و هر سال مراحل بهتری را پشت سر می گذاریم.
وی افزود: در دوره قبل 110 عنوان برگزیده داشتیم که بین 15 تا 20 درصد از منتخبان با رویکردی جدید از سوی داوران بررسی می شدند. البته در دوره قبل بهترین منتقد کتاب، بهترین فعال فرهنگی عرصه کتاب، بهترین پژوهشگر کتاب، بهترین خبرنگار در حوزه کتاب، بهترین نوع قلم، بهترین کارشناس استانی، بهترین کتاب نقاط محروم، بهترین داور و بهترین توزیع کننده استانی برای اولین بار انتخاب شدند.
فروغی جهرمی اضافه کرد: در دوره قبل 15 نشست تخصصی برگزار شد و «پاسداشت ثروت ملی» شعار هفدهمین دوره بود.

  انتخاب کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس

فروغی جهرمی با اشاره به برنامه‌های هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: 23 گروه داوری در این دوره مسئولیت داوری آثار را به عهده دارند و معیار انتخاب این دوره اثر شاخص و معیار با شعار «انتخاب کتاب تراز فرهنگ دفاع مقدس» است.
وی افزود: کتاب های این دوره مربوط به آثار منتشرشده طی سال های 95 و 96 است و نویسندگان و ناشران می توانند نسخه ای از آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
فروغی جهرمی اضافه کرد: در داوری چهار گروه شعر، خاطره، داستان و مستند به بررسی های استانی توجه داریم و انتخاب این آثار را به عهده دفاتر بنیاد حفظ آثار در استان ها گذاشتیم تا آثار منتخب را معرفی و در ضمن سه اثر را برای شرکت در انتخاب سراسری معرفی کنند.

  معرفی رشته های دوره هجدهم

فروغی جهرمی گفت: در هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاکنون 2هزار و 982 اثر در رشته های خاطره، داستان، شعر، مستند، زندگینامه داستانی، کودک و نوجوان (شعر، داستان و خاطره)، هنر (نمایشی و تجسمی)، پژوهش ( سیاسی، نظامی، حقوقی، فرهنگی، ادبی، اجتماعی و هنری)، تاریخ شفاهی، توطئه های داخلی، آثار مرجع، مقاومت بین‌الملل اسلامی و مدافعان حرم ارائه شده است.
وی افزود: امسال گروه های جانبی انتخاب کتاب دفاع مقدس مربوط به معرفی بهترین های حوزه نشر از قبیل ناشر نمونه (دولتی و خصوصی در تهران و شهرستان)، مدیر نشر، خادم نشر، کتابدار کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، خبرنگار حوزه کتاب، فعال فرهنگی، منتقد کتاب، فروشنده و توزیع کننده کتاب، بهترین داور دوره هجدهم برگزیده نقاط محروم قلم پژوهشگر نمونه و موارد خاص خواهد بود که برخی از موارد برای اولین بار انجام می شود.
فروغی ادامه داد: نشست های تخصصی با رویکرد مهمترین محور و موضوع تشخیص گروه داوری خواهد بود که مراکز همکار در این برنامه ها را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه ارتش جمهوری اسلامی مرکز تحقیقات جنگ سپاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی مرکز اسناد ملی کتابخانه ملی دانشکده های ادبیات دانشگاه ها و برخی خبرگزاری ها تشکیل می دهند و قرار است با انجام دوره هفدهم و هجدهم از سال آینده این برنامه با همکاری همه ناشران و مراکز مربوطه اجرا شود.

  بانک اطلاعات کتاب دفاع مقدس نداریم

دبیر هجدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: هنوز یک بانک اطلاعات کتاب دفاع مقدس به صورت کامل و جامع در کشور وجود ندارد.
وی از تلاش های صورت گرفته به منظور ایجاد دبیرخانه ثابت برای انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس سخن گفت و افزود: در دوره قبل گروه مقاومت بین‌الملل اسلامی تشکیل شد و در این دور قرار است بیشتر به آن بپردازیم.
فروغی جهرمی افزود: ما در زمینه اطلاع رسانی دارای ضعف هستیم و در حوزه هایی مانند جذب مخاطب ویژه جوانان نیاز به عمق بخشی داریم.
ضرورت انتشار کتاب های قابل ترجمه، ضعف بزرگ در حوزه کودک و نوجوان از نظر کمی و کیفی و عدم توجه به روانشناسی کتاب ها برای سنین مختلف، ضعف در حوزه داستان از نظر محتوا و شکل به رغم حضور قدرتمندانه در نشر آثار کتاب مکتوب دفاع مقدس، کمبود ویژگی های فنی در کتاب های مستند در سال‌های اخیر و توجه به فضای دیجیتال از دیگر مطالبی بود که فروی جهرمی به آن اشاره کرد.

  کتاب های مستند سه برابر شد

فروغی جهرمی گفت: سال گذشته هزار و706 عنوان کتاب در 26 گروه داوری شد ولی امسال 2 هزار و980 عنوان در 23 گروه داوری خواهد شد که رشد کتاب های امسال تقریبا 75 درصد نسبت به سال گذشته است و در حوزه کتاب‌های مستند تقریبا این تعداد سه برابر شده است.
وی افزود: تعداد کتاب های مستند امسال هزار و371 عنوان است ولی تعداد کتاب‌هایی که امسال در هجدهمین دوره معرفی خواهد ‌شد، کمتر از سال گذشته خواهد بود و همان جوایز سال قبل بر تعداد انتخاب ها تقسیم می‌شود.
این نویسنده اضافه کرد: هنوز در حال جمع آوری کتاب ها هستیم و تقریباً تا یک ماه دیگر می توانیم کار داوری را انجام دهیم و مراسم پایانی این دوره از انتخاب کتاب دفاع مقدس در زمستان برگزار خواهد شد.

  نگاه درونی و بیرونی به کتاب

فروغی جهرمی گفت: ما یک نگاه بیرونی و یک نگاه درونی به کتاب داریم که نگاه درونی مربوط به دست اندرکاران تولید کتاب مانند نویسنده، ناشر و طراح است و نگاه بیرونی مربوط به مخاطب است ولی هنوز نتوانستیم رابطه منطقی و اصولی میان نگاه درونی و بیرونی ایجاد کنیم.
وی افزود: تولید کتاب، یک مساله است و استفاده از کتاب و خواندن آن مساله دیگر است و باید بتوانیم با گرفتن نظرات خوانندگان، ارتباط بین این دو نگاه را تقویت کنیم و رسانه‌ها در این زمینه تاثیرگذار هستند.

  نگاهی به دوره های انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

فروغی جهرمی با اشاره به سابقه برگزاری دوره های انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس گفت: در سال 72 پیشنهاد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مطرح شد و از سال 73 این دوره آغاز به کار کرد و طی 10 سال این دوره اجرایی شد و تا دوره شانزدهم رویکردها بیشتر جنبه حمایتی و تبلیغاتی و فضاسازی استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه مکتوب دفاع مقدس بود.
وی افزود: در دوره هفدهم رویکرد جدیدی در زمینه‌هایی برای عرصه های نوین ایجاد کردیم تا ضمن تنوع‌بخشی در این حوزه، کتاب را از جنگ هشت ساله به صورت مصداقی خارج کنیم و با لحاظ کردن مقاومت بین‌الملل اسلامی، عزت بخشی، مدافعان حرم، توطئه های داخلی و مسائلی مانند آن توانستیم فضاهای جدیدی برای تولید کتاب در حوزه دفاع مقدس به وجود آوریم.

منبع : خبرگزاری ایرنا