تبیان، دستیار زندگی

ترغیب اراده مردمی برای مطالعه با طرح تابستانی کتاب

پایین بودن سرانه مطالعه همواره یکی از دغدغه های حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است دغدغه ای که طی چند سال گذشته متولیان فرهنگی را به فکر واداشت تا طرح های مختلف مشوق و مردم پسند از جمله طرح تابستانه کتاب را به یاری بطلبند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ترغیب اراده مردمی برای مطالعه با طرح تابستانی کتاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی طرح «تابستانه کتاب» که با شعار «دانش گستری با حمایت از تالیف ایرانی» با مشارکت حدود 700 کتابفروشی از امروز در سراسر کشور آغاز شده، در ادامه طرح هایی چون «عیدانه کتاب» است که از طریق آن خریداران و علاقمندان، با تخفیف کتاب های مورد علاقه را در اختیار می گیرند.
طی این طرح در تهران به مدت هفت روز و در سایر شهرها و شهرستان ها به مدت 10 روز کتاب های تالیفی با تخفیف 25 درصد و کتاب های ترجمه با تخفیف 15 درصد عرضه می شود.

  طرح های کتابخوانی در گرایش مردم به مطالعه اثرگذارند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: متاسفانه جامعه کنونی از دو مساله پائین بودن سرانه مطالعه و وضعیت نامساعد اقتصادی رنج می برد، درباره پائین بودن سرانه مطالعه دو متغیر تعیین کننده است؛ نخست، دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی که باعث شده پارادایم اطلاعات گیری مردم تغییر کند.
محمد علی وکیلی افزود: در گذشته دور برای همگان مهم بود که سرانه مطالعه بالا باشد اما اکنون برای همه مهم آن است که به شبکه های مجازی دسترسی بیشتری داشته باشند، این موضوع واقعا آسیب جدی در حوزه کتاب و نشر است.
وکیلی توضیح داد: به طور طبیعی در چنین شرایطی مسئولان فرهنگی کشور هر اندازه بتوانند با ارائه یارانه برای پائین آمدن قیمت پشت جلد کتاب ها بکوشند، قابل ستایش است.

  افزایش اعتبار ادبیات ایران با حمایت آثار تالیفی

مدیر شهر کتاب فدک معتقد است که حمایت از آثار تالیفی رونق و اعتبار ادبیات ایران در سطح جهانی را به دنبال خواهد داشت.
اعظم کیان افراز اظهار کرد: طرح های حمایتی از کتابفروشان که چند سالی است از سوی موسسه خانه کتاب برگزار می شود، در هر مقطعی به ویژه در این شرایط از جامعه که وضعیت نشر بحرانی است، به حوزه نشر و کتاب کمک می کنند.
مدیر شهر کتاب فدک ادامه داد: معتقدم این گونه طرح ها باید از حمایت بیشتری برخوردار باشند و فقط موسسه خانه کتاب این مسئولیت سنگین را بر عهده نگیرد بلکه باید سایر نهادهایی که در ارتباط مستقیم با کتاب هستند مانند شهرداری و حتی نهادهایی که در ارتباط با کتاب نیستند اما بودجه فرهنگی دارند، در این حوزه ورود کرده و بودجه خود را مستقیم به بدنه نشر تزریق کنند تا کتابفروشان بتوانند در شرایط سرپا بایستند در غیر این صورت و با توجه به ثبات نداشتن قیمت کاغذ، ناشران و کتابفروشان ورشکسته می شوند.
کیان افراز تأکید کرد: طرح های حمایتی از کتابفروشان به ویژه «تابستانه کتاب» به توسعه و افزایش کیفی ویترین کتابفروشی ها کمک قابل توجهی می کنند.
مدیر انتشارات افراز عنوان کرد: اتفاقی که در این دوره از طرح «تابستانه کتاب» رخ داده است حمایت بیشتر از کتاب های تألیفی است که اتفاق بسیار خجسته ای محسوب می شود چرا که متأسفانه در همه این سالها، حمایت از آثار تألیفی کمتر بوده در نتیجه بیشتر آثار ترجمه شکل گرفته اند.
وی اظهار کرد: حمایت موسسه خانه کتاب در طرح «تابستانه کتاب» از کتاب های تألیفی در واقع حمایت از ناشر و نویسنده داخلی است و رونق نشر آثار تألیفی را باعث می شود، چرا که این کار با ایجاد انگیزه در ناشران داخلی باعث چاپ آثار تألیفی و در نتیجه باعث رونق و اعتبار ادبیات ایران در سطح جهان می شود.
مدیر شهر کتاب فدک پیشنهاد داد که در اجرای طرح های فصلی حمایتی میزان نظارت افزایش یابد تا اگر تخلفی هم وجود دارد، به حداقل برسد و نیز با برنامه ریزی و مشورت بیشتر، شاید بتوان درباره نحوه اجرای این طرح ها به راهکارهای بهتری رسید تا خروجی بهتری داشته باشند.

منبع : خبرگزاری ایرنا