تبیان، دستیار زندگی

کارگردان نمایش «در اعماق»:

هنرمندان می‌توانند احساس مثبت در جامعه تزریق کنند

کارگردان نمایش «در اعماق» با اشاره به اینکه ناامیدی برروی تمام اقشار اجتماع تاثیر می گذارد، گفت: هنرمندان اگر حمایت شوند تاثیر مثبتی در بهبودی حال جامعه دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هنرمندان می‌توانند احساس مثبت در جامعه تزریق کنند

نمایش «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی علیرضا کامیارنیا، این روزها در سالن گوشه در فرهنگسرای نیاوران به صحنه رفته است. این نمایشنامه که به معضلات زندگی افراد فرودست جامعه می پردازد، نمایانگر رشد ناامیدی مردم در جامعه ای است که به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی دچار ضعف شده است؛ افراد در چنین شرایطی خوشبخت نیستند و امید به آینده و تغییر ندارند.
کامیارنیا درباره علت انتخاب این متن برای کارگردانی به خبرنگار ایرنا گفت: متن «در اعماق» نوشته گورکی نزدیکی زیادی به شرایط فعلی ما دارد و به نوعی می توان گفت وضعیت امروز ایران را تصویر می کند. این اثر در ایران اجراهای متعدد نداشته و تنها چندسال پیش در تئاتر شهر اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه درباره گورکی و رئالیسم سوسیالیستی همچنین تاثیر آن بر تئاتر روسیه تحقیقات بسیاری داشته است، افزود: روس‌ها گورکی را آغازگر رئالیسم سوسیالیستی می‌دانند. و از آنجا که گورگی خودش از اقشار اجتماعی ضعیف بوده و خیلی خوب این طبقه را می‌شناخته، در شخصیت پردازی این اقشار خیلی ظریف و دقیق عمل کرده است.
این کارگردان تئاتر، با بیان اینکه گورکی در دیگر آثار خود مثل رمان معروف «مادر» اشخاص فرودست جامعه را خوب نشان می‌دهد، ادامه داد: نمایشنامه «در اعماق» از آثار ادبی شاخص دنیا است و در بسیاری از کشورهای دنیا به صحنه رفته است و فیلم سازان بزرگی مثل ژان رُنوآر فرانسوی در دهه 30 و کوروساوا ژاپنی در دهه 50، اقتباس‌هایی از اثر داشتند و آن را به تصویر کشیدند.
کامیارنیا در ادامه در مورد معضل ناامیدی در اجتماع و حتی میان اهالی تئاتر، افزود: ناامیدی می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بخشی از آن به مشکلات اقتصادی و حتی فرهنگی جامعه بازمی‌گردد. هنرمندان هم بخشی از مردم همین کشور هستند، تفاوتی ندارد و هر مشکلی که در جامعه وجود داشته باشد، روی همه اقشار تاثیر می‌گذارد.
وی درباره آنچه مخاطبان تئاتر «در اعماق» بعد از تماشای آن دریافت می کنند، گفت: وظیفه هنرمند در اجتماع نشان دادن مشکلات مردم جامعه و در کنارش آگاهی بخشی است. امیدوارم در نمایش «در اعماق» این اتفاق رخ داده باشد و توانسته باشیم دغدغه‌ها را به خوبی نشان دهیم.
کامیارنیا درباره طراحی صحنه و لباس که یکی از ارکان مهم در نمایش تئاتر است، گفت: در این نمایش ما شاهد افرادی از طبقه ضعیف جامعه هستیم و سعی کردیم در طراحی‌ها هم این نکته در نظر گرفته شود؛ فکر می‌کنم لباس‌های نمایش این حس را منتقل می کنند. در مورد طراحی صحنه هم که بسیار ساده است، باید بگویم ما به دنبال پیچیدگی نبودیم و طراحی صحنه به صورتی انجام شده که این حس منتقل شود؛ فکر می کنم موفق هم عمل کرده است.
کارگردان نمایش «در اعماق» درباره شیوه اجرای این نمایش نیز گفت: ما نمایش خود را در بستر تئا‌تر واقع‌گرایانه ارائه دادیم بنابراین بیشتر سعی کردیم بازیگر‌ها به واقعیت نزدیک شوند و در صحنه زندگی کنند.
در این نمایش هنرمندانی چون شهین علیزاده، محمد پور حسن، امیر عباس توفیقی، علی زرینی، فرشید صمدی پور، صنم صالحی، فرناز جهانسوز، مهدی زمین پرداز، محسن بهرامی، محسن زرآبادی پور، زندیش حمیدی، سیامک حلمی، مهدی طهماسبی، لیلا ارجمند پیوند، پوریا گلستانی، محمد رضا کردی، مریم نادرلویی و سعید سلطانی ایفای نقش کرده اند.

منبع : خبرگزاری ایرنا