تبیان، دستیار زندگی

کارگروه ویژه برای بررسی قیمت بلیت هواپیما تشکیل شود

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تأکید کرد: کار گروه ویژه برای بررسی قیمت بلیت هواپیما تشکیل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کارگروه ویژه برای بررسی قیمت بلیت هواپیما تشکیل شود
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، رئیس این ستاد امروز در جلسه ای با اعضا گفت: باید کارگروه ویژه برای بررسی موضوع قیمت بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث‌فرهنگی تشکیل شود تا این موضوع حل و فصل شود.
محمد محب‌خدایی افزود: ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید یک سقفی برای این موضوع قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چرا که قدرت خرید مردم بالا نرفته است.
معاون گردشگری ادامه داد: اگر از ابزارهای قانونی به درستی استفاده شود می توان مشکلات را حل کرد، اعضای ستاد سفر باید توجه کنند از مدیریت جزیره ای خارج شویم تا بیشترین مطلوبیت را در بین مردم ایجاد کنیم.
محب خدایی گفت: باید قبول کنیم که سازمان هواپیمایی کشوری با معضلات و مشکلات جدی روبرو است، باید با تشکیل کمیته ای با حضور اعضای ستاد این مشکلات را بررسی، و راهکارها را تدوین کنیم، کارگروه ویژه با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی تشکیل شود برای بررسی موضوع قیمت بلیت تا این موضوع حل و فصل شود.

  صنعت هواپیمایی کشوری در مسیر درستی قرار دارد

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست گفت: ما در کشوری هستیم که ابزار بسیار زیادی داریم اما هنوز توسعه یافته نیستیم و این بدان معناست که از ابزاری که در دست داریم درست استفاده نکرده ایم.
او ادامه داد: بخش حمل و نقل هوایی اثرگذاری بی بدیل در توسعه کشور دارد، بسیاری از نقاط دنیا که در چند سال گذشته توسعه یافته اند به حوزه حمل و نقل هوایی توجه کرده اند، یکی از سیاست هایی که در گذشته در کشور ما مورد توجه بوده توسعه حمل و نقل هوایی بود.
عابدزاده افزود: هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما کم کم به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: صنعت هواپیمایی جزو صنایع پولدار نیست، در کشور ما هم باید اینگونه باشد که افرادی که به دنبال سود هستند وارد این صنعت نشوند، متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد کرده است.
او تاکیدر کرد: اگر آزادسازی نرخ بلیط صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خط های هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.
عابدزاده افزود: ما باید تلاش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می شود، توسعه ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ما برای رفع این نیاز از جت های 50 نفره استفاده می کنیم، خوشبختانه این روند آغاز شده و تا حدود زیادی موفق بوده است.
او گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است و ما نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده است را متوقف کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ما با تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکل بلیت هواپیما موافق هستیم، همچنین تشکیل پنجره واحد برای بالا رفتن بهره وری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

   هزینه سوخت هواپیماها ارتباط مستقیم با موضوعات ارزی دارد

مرتضی دهقان معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: 55 درصد گردشگران در دنیا از طریق حمل و نقل هوایی جا به جا می شوند. در حوزه تحریم ها، شرکت های هواپیمایی هم دچار مشکلاتی شده اندکه باعث بالا رفتن هزینه ها و کاهش مسافر شده است و امیدواریم با حل این مشکلات به ثبات برسیم.
وی ادامه داد: 23 هزار صندلی فعال در صنعت حمل و نقل هوایی کشور وجود دارد و تحریم ها موجب شده است بخش عظیمی از ناوگان حمل و نقل هوایی کشور زمین گیر باشد. بیشترین مسافر کشور را سال گذشته هواپیمایی ماهان جا به جا کرده است و سایر شرکت های هواپیمایی در رده های بعدی قرار دارند.
او اضافه کرد: 34 درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می شود اما در کشورمان این هزینه 19 درصد است چرا که ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت سوبسید می دهیم، 50 درصد هزینه های هواپیمایی داخلی، هزینه های ارزی است، برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد این موضوع صحت ندارد.
دهقان افزود: تحریم های جدید آثار مخرب بیشتری بر صنعت هواپیمایی کشور دارد، فرسودگی و عمر بالای ناوگان، عدم سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان، عدم تعامل موسسات اعتباری و بانک های کشور، کاهش بهره وری و حاشیه نامطمئن سود در کشور از جمله چالش های ناوگان حمل و نقل هوایی کشور است.
او گفت: آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و برای پروازهای چارتری قرار نبود اجرا شود، متاسفانه این مورد در کشور رعایت نشده و تخلف صورت گرفته است.
دهقان گفت: نزدیک به 70 درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود 30 درصد چارتری است، بسیاری از سایت هایی که هواپیمای چارتری ارائه می دادند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.
دهقان ادامه داد: حضور و نظارت دستگاه های نظارتی در این بخش باید در این زمینه پررنگ باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا