تبیان، دستیار زندگی

به دنبال علت تغییر رفتارهای فرزندتان باشید

علائمی که باید در رفتارهای کودک تان جدی بگیرید

عواملی باعث می شود تا کودکان تان انتخاب های نادرستی در زندگی شان داشته باشند و آینده شان به خاطر تاثیر دوستان بد و نامناسب به خطر بیفتد ! باید این علائم را در کودکان تان جدی بگیرید تا از بروز مشکلات جدی در آینده و مسیر زندگی آنها جلوگیری کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغییر رفتار، فرزندان، کودک، والدین، شادی، خانواده ایرانی

وقتی کودکان از خانواده دور می شوند

ممکن است کودک تان که تا دیروز فردی اجتماعی بود به یک باره خودش را در اتاقش حبس کند و به جای وقت گذراندن با خانواده اش با دوستانش باشد یا حتی خودش را از والدین کنار بکشد . این نشانه ها چراغ قرمزی است که باید به آنها توجه کنید . والدین باید به دنبال علت و اصلاح این موارد باشند .

وقتی روحیات کودک تان به یکباره تغییر می کند

اگر کودک تان در یک لحظه شاد و سرحال و در ساعتی دیگر بد خلق و عصبی به نظر می رسد ، نباید این علامت را بی اهمیت بدانید . این رفتارها نشان می دهد کودک تان با دوستان نامناسبی در حال معاشرت و ارتباط است یا حتی ممکن است از نظر عصبی یا هورمونی در حال تجربه تغییراتی در بدن خود باشد و یا تغییرات اجتماعی روی او در حال روی دادن است .

در هر صورت نباید از این تغییرات به آسانی عبور کنید زیرا این تغییرات ممکن است بزرگتر شود و در آینده زندگی کودک را تحت تاثیر قرار دهد ، به طوری که برای کنترل این رفتارها دیر باشد .

الگوی بدی برای کودکان تان نباشید

شاید در میان کودک افرادی باشند که سیگار می کشند یا الکل خوردن را امری عادی می دانند . در این حالت الگوی بدی در مقابل کودک قرار دارد . باید نسبت به این مسائل حساسیت بیشتری داشته باشید و قبل از هر اتفاقی از بروز آن پیشگیری کنید .

مواظب خطر کردن نوجوانان باشید

بعضی از والدین به این دلیل که برخی از رفتارها در سنین نوجوانی طبیعی است ، نسبت به کارهای آنها بی توجه هستند . مثلا نوجوان تان خشونت می کند و یا ساعات زیادی را در خیابان ها پرسه می زند . او از نتیجه کارهای خود مطلع نیست و در این شرایط شما باید نتیجه رفتارها و بازتاب آن را به او بیاموزید . خطر کردن در سنین نوجوانی ممکن است زمینه ساز بروز خطرات جدی تر فرزندتان در آینده شود .

این نشانه ها را جدی بگیرید

وقتی نوع حرف زدن کودک تان از حالت طبیعی و مودبانه به سمت بد و نامناسب تغییر می یابد ، باید به دنبال علت این اتفاق و رفع آن باشید . ممکن است نمره های درسی او به یکباره افت کند ، در این حالت با مشورت با همسر و معلمش علت این مساله را بررسی و آن را رفع کنید .

گاهی پیش می آید که فرزندتان به سرگرمی هایی که در گذشته نسبت به آنها علاقه نشان می داد ، بی تفاوت می شود . این نشانه ها نیز از جمله نشانه هایی است که باید به دنبال علت بروز آن باشید . علاوه بر آن بی توجهی به ارزش های خانوادگی توسط کودک تان از جمله علائمی است که باید به آن اهمیت دهید و نسبت به اصلاح آن اقدام کنید .

والدین نباید نسبت به وجود علائمی که ذکر شد با این توجیه که این نشانه ها در خانواده های دیگر نیز اتفاق می افتد ، بی توجه باشند . باید بدانید کودک تان با توجه به ارزش های داخل خانواده رفتار می کند و باید نسبت به رفتارهای او هوشیار باشید و هیچ وقت خودتان را فریب ندهید .
منبع : بیست ستون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.