تبیان، دستیار زندگی

فرصتی برای معرفی هنرمندان جوان

جواد علیزاده کاریکاتوریست باسابقه معتقد است؛ جشنواره هنرهای تجسمی جوانان فرصت خوبی را به وجود می‌آورد تا هنرمندان جوان خودشان را معرفی کنند و ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جواد علیزاده کاریکاتوریست

بیست و پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در تبریز برپاست و جواد علیزاده یکی از هنرمندانی است که به عنوان داور و استاد کارگاه کاریکاتور در این جشنواره حضور دارد. علیزاده درباره این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هر سال تابستان فرصت خوبی را به وجود می‌آورد تا هنرمندان جوان خودشان را معرفی کنند و ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورند. همچنین در جلسات تخصصی که برگزار می‌شود این افراد می‌توانند دانش خود را زیاد کنند.

این کاریکاتوریست ادامه داد: من سال‌ها پیش چند دوره داور جشنواره بودم و آن زمان تاثیر این رویداد بر جوانان را مشاهده می‌کردم. حالا که پس از چند سال وقفه بار دیگر در این جشنواره حضور دارم امیدوارم باز هم شاهد بهره‌مندی هنرمندان جوان از مزایای این رویداد باشم. سال‌ها قبل جوانان برای حضور در این جشنواره مرحله انتخابی را نمی‌گذراندند، بلکه اداره ارشاد هر استان چند نفر را به عنوان منتخب به جشنواره معرفی می‌کرد. اما در سال‌های اخیر انتخاب مقدماتی انجام می‌شود و هنرمندان جوان بر اساس کیفیت آثار خود به جشنواره راه پیدا می‌کنند. بنابراین وقتی به کارگاه می‌آیند تجربه کاری دارند و می‌توانند از این فضا استفاده کنند و آثاری را به وجود بیاورند که قابل توجه باشد. این جشنواره می‌تواند برآیند هنر کاریکاتور در میان جوانان کشور باشد و ما هنرمندان قوی‌تر را برای حضور در جشنواره انتخاب کردیم.

علیزاده با اشاره به اینکه جایگاه کاریکاتور معمولا در مطبوعات است و این هنر وابسته به رسانه است، افزود: کاریکاتور یک هنر چند بُعدی است و مخاطبان مختلف دارد. مردم با دیدن یک کاریکاتور سعی می‌کنند مفهوم آن را درک کنند و با این تلاش کردن توانایی بصری آنها پیشرفت می‌کند و در نتیجه مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه را می‌توانند تحلیل کنند. کاریکاتور یک وجه روحی و روانی هم دارد و مخاطب را وادار می‌کند به مشکلات خود بخندد و به این ترتیب سختی‌ها برایش قابل تحمل شود. به همین دلیل در کشورهای مختلف فیلم کمدی، کمیک استریپ، کارتون و.. وجود دارد و می‌بینیم که مشکلات گوناگون در آنها مطرح می‌شود. جنبه دیگر ارتقای فرهنگ انتقادپذیری است، زیرا کاریکاتور از طریق نشریات مختلف وارد همه جا می‌شود و همه مسئولان آن را می‌بینند. بنابراین بسیاری از مشکلات اجتماعی را می‌توان با زبان طنز و اغراق در آن مطرح کرد.

این هنرمند افزود: کاریکاتور دردهای جامعه را به زبان طنز می‌گوید و هدف کاریکاتوریست آسیب‌شناسی و مطرح کردن مشکلات جامعه است. کاریکاتوریست باید به کار خود عشق و علاقه داشته باشد چون این کار حرفه پول‌سازی نیست و من به هنرمندان جوان که با علاقه وارد این رشته می‌شوند می‌گویم که این کار حتی ممکن است عواقبی برای آنها داشته باشد.

بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حمایت مرکز هنرهای تجسمی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تا ۳۰ مرداد ماه در تبریز ادامه دارد.

منبع: هنرآنلاین