تبیان، دستیار زندگی

روایتی دیگر از زندگی در ترکیه

عایشه کولین نویسنده پرمخاطب و ثروتمند ترکیه در رمان صداهای شب، راوی بخشی از اجتماع سنتی ترکیه است و لایه‌های زیرین زندگی در ترکیه را به خوبی نمایان و به تصویر می‌کشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صداهای شب

ادبیات معاصر ترکیه موفق شده است تا مخاطبانی جهانی برای خود دست و پا کند و نویسندگان آن به چهره‌های سرشناس و موفق چه در جایزه‌های ادبی و چه در بازار کتاب پیدا کنند. گرچه تعداد این نویسندگان هنوز انگشت شمارند، اما روز به روز به تعدادشان اضافه می‌شود. در ایران نیز ادبیات کشور همسایه در شمار پرفروش‌ها قرار گرفته است. عاشیه کولین گرچه هنوز در ایران نام چندان آشنایی نیست، اما نام او نیز در شمار نویسندگان پرمخاطب در ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی قرار دارد.
او که یکی از دوست داشتنی‌ترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان معاصر ترکیه در کتاب صداهای شب، رازهای یک خانواده سنتی ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این رمان از رازهای سر به مهری که در میان نسل‌های این خانواده بزرگ اهل اِگه سیال است پرده‌برداری می‌کند. به همان اندازه که این جریان‌ها متعجب‌کننده است، با استادی تمام نفس خواننده را در سینه حبس می‌کند و او را در این ماجرا سهیم می‌گرداند. رمان صداهای شب که در واقع رمانی در مورد یک مادر و دختر است، از یک طرف بحث‌برانگیزترین رابطه را در برابر چشمان زنده می‌کند و از طرفی دیگر لرزش‌های عمیق اجتماعات ترکیه را نیز بیان می‌دارد.

عایشه کولین چهره‌های تاریخی معاصر داستان‌های تاریخی را با واقعیت به بهترین شکل هماهنگ و موزون می‌سازد. در رمان صداهای شب یکبار دیگر ثابت می‌کند که چرا تبدیل به نویسنده‌ای شده است که صدهزار خواننده از او دست نمی‌کشند.

عایشه كولین رمان نویس تركیه در سال 1391 جایگاه نخست را در فهرست پردرآمدترین نویسندگان این كشور در سال 2011 كسب كرد. كولین كه دو رمان زندگینامه ای با عنوان «40 سال از ورای عینك دو چشمی زندگی من» و «40 سال از ورای زندگی غمگین من» و رمانی با عنوان «مسافر لحظه های پنهان» را در سال 2011 منتشر كرد، موفق شد با این كتاب ها بیش از 63/1 میلیون لیره تركیه درآمد كسب كند و این جایگاه را به خود اختصاص دهد. میزان فروش كتاب‌های او تنها در سال 2011 معادل 1/8 میلیون لیره تركیه بود.

«صداهای شب» نوشته عاشیه کولین با برگردان مریم طباطباییها در نشر پوینده به قیمت 38000 تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا