تبیان، دستیار زندگی

پل زمانخان، یادگار زمان صفوی در استان چهارمحال و بختیاری

پل های تاریخی همیشه یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری اند، سازه هایی که معمولا بر روی رودخانه ها ساخته می شوند و با سبک معماری زیبای خود مناظر جذابی را خلق می کنند. ایران پل های تاریخی زیادی دارد که یکی از آن ها پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود است و قدمت آن به زمان صفویه برمی گردد. رودخانه پر آب و باغ های سرسبز اطراف پل، این منطقه را به یکی از جذاب ترین نقاط استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان تبدیل کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پل زمانخان

شهرستان سامان نگین گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ست، شهری که در ۲۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. بدون شک یکی از دیدنی ترین جاذبه های تاریخی این شهر پل زمانخان است پلی که بر روی رودخانه زاینده رود کشیده شده و سبک ساخت آن به صورت دو دهنه طاق قوسی است. در سال های گذشته پل ها معمولا از جنس چوب و سنگ ساخته می شدند و امروز نمونه های جذابی از پل های سنگی برجای مانده است که ارزش گردشگری دارند.  پل دو دهانه دارد و بر روی سه پایه سنگی طبیعی جای گرفته است و به دلیل ارزش تاریخی زیادی که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. افراد زیادی به خصوص در ماه های گرم تابستان به کنار این پل می روند تا به غیر از بازدید از یک اثر تاریخی از آب و هوای خنک و چشم اندازهای سرسبز اطراف لذت ببرند و تفریحاتی مثل رفتینگ را تجربه کنند.
پل زمانخان

در زمان های دور ایلات برای عبور و مرور از روی این پل می گذشتند و گذر آن ها از روی رودخانه خروشان زاینده رود بدون این پل ممکن نبود. قدمت پل زمانخان به زمان صفویه برمی گردد و یکی از معماری های شاهکار زمان خود به شمار می رود. پل دارای ۳۰ متر طول،  ۱۳ متر ارتفاع و دو دهانه نامساوی به طول های ۵ و ۵٫۶ متر است و ستون وسط آن به یک تکه سنگ بریده تکیه داده است. مصالح به کار رفته در ساخت پل ملاط گچ، سنگ آجر و ساروج است و برای ساخت طاق آن هم از ساروج استفاده شده.

در زمان های دور و از زمان ساسانیان برای عبور از رودخانه زاینده رود پل های زیادی بنا شده که به دلیل طغیان آب رودخانه از بین رفته اند. اما دلیل پابرجا ماندن این پل پایه های سنگی بسیار مقاومی است که برای ساخت آن به کار رفته است. اما چرا زمانخان؟ چرا پل به اسم زمانخان نامگذاری شده؟ چون باعث و بانی ساخت پل کسی نبود به جز زمانخان، رئیس یکی از طوایف ایل بیگی در استان فارس که در روستای ایلبیگی زندگی می کرد و گاهی کوچ آن ها تا سامان هم می رسید. از زمانی که پل بر روی این رودخانه کشیده شده تا به حال ۳ بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است که آخرین باز آن به سال ۱۳۲۱ شمسی برمی گردد. زمانخان برای ساخت این پل و جلوگیری از تخریب آن از تفکر هوشمندانه ای استفاده کرده: صخره ای به عنوان پایه و موج شکن و جای دادن دهانه های پل بر روی آن. منطقه ای که پل در آن قرار دارد به دلیل چشم اندازهای جذاب و آب و هوای باطراوت به تفرجگاه و تفریحگاه تبدیل شده و در اطراف ان امکانات رفاهی زیادی مثل هتل، ویلا و کمپ وجود دارد. می توانید به راحتی چند روزی را در این منطقه خوش آب و هوا بمانید حتی می توانید دهکده زاگرس که در بالای رودخانه هست را برای اقامت چند روزه انتخاب کنید، در اینجا ویلاها و خانه های لوکسی هست که اقامتی لذتبخش با چشم اندازهای رودخانه و پل تاریخی را برایتان فراهم می کنند.

این منطقه هر آنچه از طبیعت رویایی غرب ایران انتظار دارید را به شا می بخشد، می توانید به سراغ استراحتگاه های کنار رودخانه بروید و در زیر سایه سار درختان چشم اندازهای رویایی از رودخانه را تماشا کنید. یکی از مهیج ترین تفریحات این منطقه که اینجا را به مقصدی مناسب برای ماجراجویی تبدیل کرده، رفتینگ است، رفتینگ در میان آب های خروشان زاینده رود. طول مسیر رفتینگ ۱۷ کیلومتر است و شما را سرشار از هیجان و ماجراجویی می کند. می توانید سوار بر قایق مسیر بین سوادجان تا پل زمانخان را در عرض ۴ ساعت طی کنید و خاطرات سفر به شهرستان سامان به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل کنید.
پل زمانخان

یکی دیگر از تفریحات مهیج این رودخانه عبور از پلی معلق است که بر روی رودخانه کشیده شده و گذر از روی آن هم شما را با روی دیگر از هیجان روبرو می کند. این پل در لیست آثار ملی ایران قرار دارد و گردشگران زیادی به خصوص در تعطیلات عید نوروز از آن دیدن می کنند. اگر برای تجربه هیجان رفتینگ راهی این منطقه می شوید حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. در فصول پرباران که جریان آب رودخانه تند است از شنا در رودخانه پرهیز کنید، هر چند که در سال های اخیر به دلیل کمبود بارنگی آب رودخانه با کاهش قابل توجهی روبرو شده است. در آب رودخانه ماهی های زیادی هستند که از متداول ترین آن ها ماهی قزل آلای وحشی است.

بعد از تفریح و گشت و گذار به سراغ تهیه سوغاتی بروید، از آنجایی که این منطقه کاملا توریستی و گردشگری ست در کنار پل افراد زیادی را می بینید که به فروش سوغات شهرکرد مشغول اند و می توانید از آن ها خوراکی های خوشمزه ای بخرید. پیشنهاد می کنیم حتما در سفر به استان چهارمحال و بختیاری از این منطقه جذاب دیدن کنید، منطقه ای که با آب و هوای خوش و چشم اندازهای جذاب، تعطیلاتی به یادماندنی را برایتان رقم می زند و شما را با دیدنی های ایران بیشتر از گذشته آشنا می کند. رودخانه زاینده رود طراوت خاصی را به این منطقه داده که از ماندن در منطقه و تماشای جاذبه هایش سیر نمی شوید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت