تبیان، دستیار زندگی

پر طرفدارترین سوغاتی های ایران از نگاه گردشگران خارجی

هر شهری در ایران سوغاتی های مخصوص خودش را دارد. مشهور ترین سوغاتی های ایران زمین که معمولا گردشگران خارجی خریداری می کنند، صنایع دستی هنری هستند که با عشق و علاقه خالقان آن ها و با زحمت بسیار ساخته شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرش دست باف

 کافیست تا در یکی از بازارهای تاریخی ایران قدم بزنید، تا با صدها نوع سوغات مخصوص و منحصر به فرد آن منطقه رو به رو شوید. در این مطلب لیستی از بهترین و پر طرفدار ترین سوغاتی های ایران را برایتان فراهم کرده ایم. سوغاتی هایی که معمولا گردشگران خارجی در سفرشان به ایران خریداری می کنند و به عنوان یادگاری با خود به کشورشان می برند.

پارچه های دست باف ایران


کیفیت و شهرت پارچه های دست باف ایران، بسته به شهری که بازدید می کنید، متفاوت است. به عنوان مثال، پارچه های قلمکاری شده اصفهان که با نقش های هندسی و گل و گیاه تولید می شوند،  از معروف ترین سوغاتی های ایران هستند و طرفداران زیادی بین خارجی ها دارند. پارچه های پته دوزی شده هم سوغات مخصوص شهر کرمان هستند، پارچه هایی تزئینی از جنس پشم، که به وسیله دست بافته و با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی می شوند. ترمه را هم که همه می شناسید! این پارچه که آن را به شکل های مختلفی همچوم کیف پول، کفش، رو میزی و حتی جعبه جواهر تولید می کنند، از معروف ترین صنایع دستی شهر تاریخی یزد محسوب می شود. به طور کلی، این پارچه های دست باف و رنگ و وارنگ، از معروف ترین سوغاتی های ایران بین گردشگران هستند.


گیوه


گیوه، پاپوشی سنتی در ایران است که بیشتر در مناطق کوهستانی کوه های زاگرس از جمله کرمانشاه مشاهده می شود. مرغوب ترین نوع این کفش های سنتی، معمولا از یک کفه چرمی و رویه پشمی بافته شده، تولید می شوند. گیوه ها به خاطر درزهایی که دارند، در فصل تابستان بسیار مورد استفاده مردم محلی زاگرس قرار می گیرند. خوشبختانه هنرمندان جوان شهرهای غربی ایران، با طراحی گیوه هایی مدرن و به روز، دوباره توجه جوانان را به این میراث مادی کشور جلب کرده اند. البته گردشگران خارجی این کفش ها را برای پا کردن نمی خرند! آن ها این آثار هنری منحصر به فرد را از دیوار و یا قفسه های خانه خود آویزان می کنند و با دیدن آن ها به یاد فرهنگ غنی ایران زمین می افتند.
گیوه


شیرینی، آجیل و ادویه های غذایی


شیرینی ها و آجیل های ایران، در بین گردشگران شکموی دنیا بسیار معروف اند! بسیاری از آن ها برای خرید بهترین نوع سوهان به قم و یا برای خرید با کیفیت ترین نوع گز به شهر اصفهان می روند. آجیل و مخصوصا پسته ایران هم بین خارجی ها طرفداران زیادی دارد. به غیر از گز، سوهان و پسته، هر شهر ایران شیرینی معروف و مخصوص خودش را دارد که در بین گردشگران خارجی و داخلی شهرت زیادی پیدا کرده اند. علاوه بر این، یکی از معروف ترین سوغاتی های ایران زعفران یا همان طلای سرخ است. زعفران مشهد، بهترین زعفران دنیاست و به کشورهای زیادی هم صادر می شود. گل محمدی هم که بیشتر در کاشان کشت می شود، طرفداران خارجی خاص خودش را دارد.

فرش دست باف ایرانی


همه می دانیم که فرش ها و قالیچه های دست باف ایرانی، از پر طرفدار ترین سوغاتی های ایران هستند. این فرش ها معمولا قیمت زیادی دارند، ولی اگر شما از کسانی هستید که توانایی خرید بهترین نوع فرش دست باف ایرانی را ندارید، می توانید چیزی کوچک تر و ارزان تر همچون یگ گلیم کوچک یا یک گبه را خریداری کنید. گردشگران خارجی، معمولا فرش ها یا قالیچه های کوچکی می خرند تا بتوانند آن را به راحتی در چمدانشان جا بدهند.

مینا کاری


به اصفهان که سفر کنید، متوجه خواهید شد که چرا لقب این شهر نصف جهان است. تعجبی ندارد که معروف ترین صنایع دستی ایران از این شهر سر بر آورده اند. یکی از معروف ترین سوغاتی های ایران و مخصوصا اصفهان، مینا کاری است. آثار مینا کاری، ظروف مسی هستند که سطحشان را به زیبایی هرچه تمام با پرندگان یا گل های مینیاتوری تزئین می کنند. یک اثر معمولا به رنگ آبی است، ولی رنگ های سبز و قرمز آن هم در بازار یافت می شوند. در بازار اصفهان و برخی دیگر از شهرهای ایران، می توانید گلدان ها، بشقاب ها، جام ها و سایر لوازم تزئینی مینا کاری شده را تهیه کنید. میناکاری یکی دیگر از اجناس پر طرفدار ایرانی بین گردشگران است.
مینا کاری


خاتم کاری


خاتم کاری از معروف ترین صنایع دستی چوبی ایران است. هنرمندان خاتم کار، با ترکیب چوب، فلز و استخوان آثاری را خلق می کنند که چشمان هر بیننده ای را مات و مبهوت خود می کنند. این آثار معمولا شامل جعبه جواهرات، قاب عکس، تخته نرد و .. هستند که به زیبایی تزئین شده اند. گردشگران خارجی معمولا خاتم کاری ایران را به عنوان سوغات و هدیه برای دوستان و خانواده خود خریداری می کنند.


ظروف سفالین


گردشگران وقتی از موزه ایران باستان در تهران دیدن می کنند، به اهمیت و قدمت بالای کوزه گری در ایران پی می برند. بسیاری از آن ها به محض خروج از این موزه از راهنمای خود می خواهند که آن ها برای خرید کوزه ایرانی به یک مرکز خرید ببرند! شهرهایی مانند لالجین همدان، میبد و نطنز از معروف ترین شهرهایی هستند که صنعت سفال گری در آن ها رواج دارد. ظروف سفالین، یکی دیگر از محبوب ترین سوغاتی های ایران هستند.
ظروف سفالین


فیروزه کوبی


شهر نیشابور در شمال شرقی ایران، نه تنها به خاطر حکیم عمر خیام شهرت زیادی دارد، بلکه به خاطر وجود بهترین سنگ های فیروزه در دنیا معروف شده است. فیروزه های معادن این شهر به زیبایی تراشیده می شوند و به شکل های مختلفی در جواهرات به کار می روند. این فیروزه ها همچنین در قالب هنر فیروزه کوبی، به ظروف مسی کوبیده می شوند و یکی از بی نظیر ترین سوغاتی های ایران را برای گردشگران ایجاد می کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، به دنبال سرویس های چای سنتی و همچنین ظروف قلمزنی شده طلا، نقره، مس و برنز هستند. مواردی که در این مطلب مطرح شدند، تنها گوشه ای از بی شمار صنایع دستی ایران هستند که گردشگران خارجی به آن ها علاقه زیادی دارند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت