تبیان، دستیار زندگی

سیستم کنترل هوشمند پنجره و دماو رطوبت منازل

سرقت از خانه تاثیرات منفی بسیاری بر روی خانواده و احساس امنیت در خانه دارد. به همین خاطر بسیاری از افراد مایل هستند تا به هر قیمتی امنیت محل سکونت خود را بالا ببرند. امروزه سرقت های خانگی رنگ و رویی جدید به خود گرفته و سارقان از هر ترفندی برای سرقت استفاده می کنند که یکی از عوامل آن عدم رعایت نکات ایمنی می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سیستم کنترل هوشمند پنجره و دماو رطوبت منازل
نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا اقبالی قهیازی و آیسان محمدی زند
زمینه و نوع پروژه: زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 3

 چکیده پروژه
پژوهشگران در این پژوهش سعی کردند با استفاده از برنامه اندرویدی و کنترل پنجره ساختمان از بیرون آن امنیت را افزایش دهند. همچنین برنامه طوری عمل کند که در کنار کنترل وضعیت پنجره دما و رطوبت ساختمان نیز به صورت دلخواه کاربر تنظیم شود.

سیستم کنترل هوشمند پنجره و دماو رطوبت منازل
مقدمه
سرقت از خانه تاثیرات منفی بسیاری بر روی خانواده و احساس امنیت در خانه دارد. به همین خاطر بسیاری از افراد مایل هستند تا به هر قیمتی امنیت محل سکونت خود را بالا ببرند. امروزه سرقت های خانگی رنگ و رویی جدید به خود گرفته و سارقان از هر ترفندی برای سرقت استفاده می کنند که یکی از عوامل آن عدم رعایت نکات ایمنی می باشد. مهمترین نکته برای حفظ امنیت خانه این است که دیگران را متوجه عدم حضور خود در خانه نکنید. یکی از راه های نفوذ سارقان به منزل پنجره ساختمان است. با افزایش میزان امنیت پنجره طوری که اگر بیرون از منزل از وضعیت آن مطلع بوده و بتوان آن را کنترل کرد می توان میزان امنیت منزل را به طرز چشمگیری افزایش دهد. هوشمند سازی پنجره ها و استفاده از فناوری های جدید تاثیر به سزایی در افزایش امنیت منازل و ساختمان ها دارد. پژوهشگران در این پژوهش سعی کردند با استفاده از برنامه اندرویدی و کنترل پنجره ساختمان از بیرون آن امنیت را افزایش دهند. همچنین برنامه طوری عمل کند که در کنار کنترل وضعیت پنجره دما و رطوبت ساختمان نیز به صورت دلخواه کاربر تنظیم شود.

 هدف
هدف دانش آموزان در این پژوهش استفاده از برنامه اندرویدی برای کنترل پنجره ساختمان از بیرون آن و افزایش امنیت آن بود. همچنین در نظر داشتند تا برنامه بتواند در کنار کنترل وضعیت پنجره دما و رطوبت ساختمان نیز به صورت دلخواه کاربر تنظیم کند.
 
سیستم کنترل هوشمند پنجره و دماو رطوبت منازل
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های آزمایشی بود. دانش آموزان ابتدا با روش های ایده یابی و انتخاب موضوع آشنا شدند. سپس روش تحقیق و جستجوی پیشرفته اطلاعات را یاد گرفتند و پایگاه اطلاعاتی مناسب توسط دبیر معرفی شد. همچنین مبانی برنامه نویسی، انواع متغیر و نامگذاری آن، دستور شرطی if، حلقه for، و .... به آن ها آموزش داده شد. پژوهشگران پروژه منابع مرتبط با بردهای آردوینو و انواع آن و کابردهای آن آشنا شدند. همچنین منابع مرتبط با انواع سنسورها را مطالعه نمودند و برای آشنایی بیشتر با آردوینو و سنسورها چند نمونه مدار مربوط به آن را بسته و برنامه مربوطه را نوشتند. در گام بعد از پروژه دانش آموزان به جمع آوری اطلاعات در مورد وسایل لازم برای انجام پروژه پرداختند. و سپس مدار را بسته و برنامه آن را نوشتند. در نهایت نرم افزار اندرویدی تهیه شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع نرم افزارها
10.  آشنایی با نرم افزارهای اندرویدی
11.  آشنایی با روش های نوشتن نرم افزار

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه چیزی بودند؟ نرم افزار
1. سخت افزار
2. نرم افزار
3. کامپیوتر
4. صفحه کلید

مطالب مرتبط:
اولین دستاورد برتر دبستان فرهنگ سعادت
ساعت دیجیتال
ساخت پنجره هوشمندی که از ورود نور و گرما جلوگیری می‌ کند

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت