تبیان، دستیار زندگی

دغدغه‌های زیست‌محیطی با چاشنی رئالیسم جادویی

کتاب «مشترک موردنظر در دسترس نمی‌باشد، لطفا مجدداَ شماره‌گیری بفرمایید» با داستانی درباره پایتخت‌های شلوغ جهان برای نوجوانان منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «مشترک موردنظر در دسترس نمی‌باشد،

کتاب «مشترک موردنظر در دسترس نمی‌باشد، لطفا مجدداَ شماره‌گیری بفرمایید» نوشته مهسا لزگی به تصویر شهر تهران در شرایطی میپردازد که بالاخره با بحران‌های بزرگ محیط زیستی روبرو شده است.

 این اثر با تصویرگری سیامک فرخجسته در قالب رئالیسم جادویی و برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال  خلق شده است.

براساس این گزارش قهرمان این داستان دختر نوجوانی است که درگیر و دار روابط والدینش با مسایل ویژه‌ دوران نوجوانی نیز روبروست. با این حال او چالش بزرگتری نیز دارد. بحران‌های محیط زیستی حیات این نوجوان و خانواده اش را تهدید می‌کند.

لزگی درباره‌ شکل‌گیری این اثر گفت: از ابتدا ایده‌ رمانی با موضوع محیط زیست و حفاظت از آن در ذهنم بود. اما در پرورش این ایده و خلق آن مرز باریکی وجود داشت. کار باید به دور از شعارزدگی و در عین حال هشداردهنده بود. برای همین تصمیم گرفتم به خود شهر تهران به‌عنوان یکی از پایتخت‌های آلوده‌ جهان بپردازم. این انتخاب به من فرصت می داد تا بتوانم به مسایل متعددی اشاره کنم. شکار غیرقانونی، در خطر بودن گونه‌های خاص، آلودگی هوا، زباله و ...مسایلی بودند که یک خانواده با آن درگیر شدند و توانستند قصه این شهر را برای مخاطبان روایت کنند.

لزگی درباره شخصیت اصلی کتابش نیز گفت: مریم دختر خیال‌پردازی است که صرفا با دورریختنی‌ها مجسمه می‌سازد. اما کم‌کم متوجه رئالیسم خشن و تاریکی می‌شود که در انتظار خودش، خانواده‌اش و حتی تمامی مردم جهان است. بگذارید همین جا اشاره کنم که دوست داشتم در پایان‌بندی کتاب این احساس منتقل شود که خیلی کارهای ساده مثل جمع کردن زباله‌های کوچک هم می‌تواند در نجات شهرمان مهم و موثر باشد.

وی همچنین با اشاره به قالب اثر خود، عنوان کرد: آمیختگی رئال و سورئال و یا سبک رئالیسم جادویی یکی از علاقه‌مندی‌های من برای نوشتن هست. بخصوص برای نوجوانان که هنوز به سبک کودکی در دنیای خیالی‌شان سیر می کنند و در عین حال کم کم دارند با رئالیسم زندگی و حتی بی عدالتی‌ها و سختی‌ها روبرو می‌شوند.

این نویسنده درباره‌ گریز مخاطب نوجوان از مسایل آموزشی و موضوعاتی مانند محیط زیست نیز گفت: کاملا با این نظر موافقم و یک خطا یا یک جمله می‌تواند در چنین کارهایی مخاطب را پس بزند. برای همین حرکت در این مرز برای من هم خیلی دشوار بود. تمرکز من هنگام نوشتن روی گره داستانی و مشکلات شخصیتها و روند داستان بود که از قضا محیط زیستی بودند. درنتیجه تلاشم این بود مخاطب درگیر داستان بشود، نه موضوع. تصورم این است که در هم تنیدگی سبب می‌شود مخاطب در عین حال درگیر مسائل زیست محیطی هم بشود.

در بخشی از این کتاب میخوانیم: با خودم گفتم وقتشه مریم، قلب اشغالیشو هدف بگیر. با دست لرزان حسن موسی را گرفتم و به شانه‌ام تکیه دادمش. خم شدم و پشت صندلی کمین کردم. پشتش به من بود و دود سیگار بالا می‌رفت. توی خیالم ماشه را کشیده بودم و آشغال‌ها منفجر شده بود و همه‌جا پخش. آشغال‌هایی به اندازه یک آدم. زمین به ساکنینش اولتیماتوم داده است. آیا تا نه ماه دیگر زمین تخلیه می‌شود؟»

این کتاب با ۷۲ صفحه و ۷ هزار تومان قیمت از سوی انتشارات فنی ایران منتشر شده است.

منبع: مهر